Pagina 1 van 2

Geplaatst: 04 nov 2002 15:09
door A3 Berger
Zaterdagmorgen wou ik de dodge starten, maar hij had niet veel zin. Starten en starten maar niet aanslaan.
Gasklepjes nalopen, ok
Vonkjes controleren, ok
Andere verdelerkap geprobeerd, kabels nagelopen enz, enz.

Na een halve dag alles gechecked en ge-rechecked te hebben kon het alleen de verdamper of de ontsteking zijn.
Een kennis van me had nog een bobine en een ontstekingsunit liggen, en die kwam me dit later op de dag brengen.
Eerst de ontstekingsunit uitgewisseld, niets
Toen de bobine uitgewisseld, starten-lopen!

De (mijn) les:
Zelfs al vonkt de bougie keurig, kan toch nog de bobine stuk zijn.
'kheb gelijk de ontstekingsunit maar even een eigen aardedraad gegeven...

Adri

Geplaatst: 04 nov 2002 21:48
door Reinier Domsdorf
Hoi A3,
Het kan nog sterker,
Er kan een vonk aanwezig zijn, alles lijkt goed,
maar ik heb eens gehad dat een motor begon te hoesten
bij toerentallen van 5500rpm of meer, dit bleek te liggen
aan een bougie kabel, dit soort dingen zijn (bijna) niet te
meten...
In mijn huidige "eerste" auto, heb ik nog een vreemde(re?)
storing; rij ik normale korte stukjes, niks aan de hand.
Rij ik langer dan 45 min, dan wordt de motor een
huttel-pruttel, die dan zo slecht (stationair) loopt,
dat elke keer wanneer de koppeling wordt ingedrukt de
motor afslaat.
Daarna, gedurende 2 a 3 dagen, bouwt de storing zich
weer langzaam af (mits het kortere ritten zijn), en loopt
de motor weer als een zonnetje.
Ga ik weer langer rijden, dan begint alles weer opnieuw.
Nou denk je dat zal toch niet zo moeilijk zijn, ahah,
Het enige wat ik qua "relevante" zaken nog niet vervangen heb is het motorblok, carburateur en de bobine,
Verzin het maar, DE REST IS ALLEMAAL VERVANGEN !!!!

Wordt vervolgd....

Reinier :D

Geplaatst: 05 nov 2002 22:42
door wouter
Hoi,

De ervaring die ik heb met (oude) bobines is het volgende: Er zitten wikkelingen in. Bij het warm worden van het bobinelichaam zetten deze (fractioneel) uit. Een draadbreuk in de wikkelingen kan dan dusdanig uitzetten dat er slechte stroomoverdracht of zelfs geen stroomoverdracht meer plaats vindt in de bobine.

Koud is het ding puik in orde. Warm: rijp om te vervangen.


Ik zou, voordat je begint met het motorblok toch eerst eens de bobine vervangen door een vers exemplaar en een lange test rit maken. Hoop dat je dan van je probleem afbent.

Groeten, Wouter.

Geplaatst: 06 nov 2002 13:54
door A3 Berger
Ja Wouter inderdaad, mij is ook getipt dat mijn bobine te 'warm' gemonteerd zat, omdat ik er een soort mantel omheen heb (had).
Dus waarschijnlijk is het overlijden van mijn bobine al begonnen tijdens mijn (warme) vakantie in Frankrijk...

Geplaatst: 07 nov 2002 12:51
door Gerhart
"warm" is inderdaad niet goed, maar ook trillingen kunnen op den duur een bobine vernachelen.
Ikzelf heb de bobine van de motor afgehaald en op het schutbord van de cabine gezet. Let wel op dat je de massa weer goed aansluit.

Geplaatst: 07 nov 2002 16:47
door berry
hoi
Ja die kl#tebobines,mijn bobine ziet er spiksplinternieuw uit maar is er wel een van het verkeerde type. Ze hebben mij verteld dat er een 9 volt bobine op moet zitten en bij mij zit er een 12 volt op dus als de motor stationair loopt niks aan de hand maar als ie in drive of reverse staat zakt het toerental een beetje en dan heb ik net te weinig spanning en slaat ie af. Nu nog een nieuwe bobine en dan hoop ik dat mijn storing is opgelost.(zie ontsteking slaat over)

Geplaatst: 09 nov 2002 11:19
door Reinier Domsdorf
Eerst even mezelf citeren:
"storing; rij ik normale korte stukjes, niks aan de hand.
Rij ik langer dan 45 min, dan wordt de motor een
huttel-pruttel, die dan zo slecht (stationair) loopt,
dat elke keer wanneer de koppeling wordt ingedrukt de
motor afslaat.
Daarna, gedurende 2 a 3 dagen, bouwt de storing zich
weer langzaam af (mits het kortere ritten zijn), en loopt
de motor weer als een zonnetje.
Ga ik weer langer rijden, dan begint alles weer opnieuw.


Het probleem is opgelost (eindelijk, na 7 mnd), ik heb de
carburateur en bobine (!!!!!) vervangen.
Waarschijnlijk lag de oorzaak bij de bobine !!!
Zo zie je maar wat een ellende die dingen kunnen ver-
oorzaken!!


Reinier :angry:

Geplaatst: 11 nov 2002 11:25
door A3 Berger
Reinier: GEFELICITEERD!!

Geplaatst: 13 nov 2002 18:54
door 66-1032709983
he ooit wel eens meegemaakt dat elke keer je zekeringen doorbranden tot je het zat bent en er een van 50 ampere indouwt en ineens je cabine vol met rook staat als je het licht aanzet? ik wel! gloeiende gloeiende verbrandt dan helemaal maar.dit had ik met mijn vorige dodge d200 geen idee wie er nu de eigenaar van is maare het probleem was dus dat er kortsluiting in zat wat bleek nu het geval mijn kentekenplaat verlichting was een glaasie kwijt geraakt doordat het skroefie eruit was getrild en daar had zich dus een spinnetje in gehuisvest en als die bewoog kwam het blikke kapje tegen het chassis en maakte kortsluiting. bij toeval ontdekt toen ik achter mijn dodge stond en iets hoorde knetteren.

Geplaatst: 13 nov 2002 19:33
door Tonnie Wittenaar
Tja... zekeringen zijn er niet voor niets in verschillende waarden, als de normale waarde het steed begeeft dan moet je toch een serieus verder onderzoeken...

Geplaatst: 16 nov 2002 10:51
door Reinier Domsdorf
en een m3 boutje is OOK geen oplossing.
gr,
reinier :D

Geplaatst: 16 nov 2002 13:05
door 66-1032709983
nee dat wist ik ik heb het kapje weggegooid en een nieuwe erop gezet 2weken later had ik een ander probleem hij sloeg steeds af als ik een stukje reed meteen starten lukte dan ook niet meer eerst even laten afkoelen en dan deed hij het weer er is toen een nieuwe dynamo en ontstekingsunit opgezet toen was alles weer goed ik heb hem 1.5 maand erna verkocht omdat ik al een 6maanden zonder apk in de rondte reed weet iemand trouwens wie er nu eigenaar van is? het is een d200 uit 1976 type voor 15 augustus (gril) kenteken is vj 10 kh
greets ben member666 Ramcharger 4ever

Geplaatst: 04 jan 2003 10:27
door sicky61
bij mij het zelfde gez..k,na 10 minuten rijden...dood.Starten/lopen....weer afslaan enz.enz.Eerst een zwaardere accu erin gezet,en tijdens het verzetten van de bobine(weg van dat blok)bleek die ook niet goed geaard.Loopt nu aardig voor een dodge,maar of het nu de warmte of de massa geweest is??? ???

Geplaatst: 15 jan 2003 16:15
door sicky61
:( dat had ik gedroomd.Heb na verplaatsen bobine een proefrit gemaakt(zie hierboven).Vandaag bezig geweest met o.a. stuurhuis afstellen(ging prima)maar kreeg onderweg dezelfde problemen,al duurde het wel wat langer voor KAREL geen zin meer had.Enfin...wil nu de bobine/kabels/bougies/verdeler en de ontst.module vervangen.Heb nog nix kunnen vinden.Mijn vraag:Wat is het beste spul voor de W200 en waar kan ik het beste bestellen?.....nee niet bij van Dam(mocht niet eens de sloop op :angry: ) BVD

Geplaatst: 24 jan 2003 00:16
door sicky61
:p Ben al voorzien :p