Geplaatst: 01 okt 2002 14:15
Hee,
Het lampje van mijn cabine verlichting is kapot. Er zit een houder die met 2 draden is verbonden, deze draden lopen via de dorpels naar het deur schakelaartje. Als ik met de multimeter meet aan de 2 drukpunten van deze houder dan krijg ik keurig spanning als de deur(en) openstaan. Wil ik (met de deuren weer terug) een nieuwe lamp erin drukken dan krijg ik een vonk en is de lamp meteen doorgebrand, terwijl er dus eigenlijk geen spanning op hoort te staan. Waar komt deze spanning dan vandaan (massa van de cabine) . Ik snap er niks van. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad?
Het lampje van mijn cabine verlichting is kapot. Er zit een houder die met 2 draden is verbonden, deze draden lopen via de dorpels naar het deur schakelaartje. Als ik met de multimeter meet aan de 2 drukpunten van deze houder dan krijg ik keurig spanning als de deur(en) openstaan. Wil ik (met de deuren weer terug) een nieuwe lamp erin drukken dan krijg ik een vonk en is de lamp meteen doorgebrand, terwijl er dus eigenlijk geen spanning op hoort te staan. Waar komt deze spanning dan vandaan (massa van de cabine) . Ik snap er niks van. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad?