Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ruitenwissermotor

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

heeft iemand een idee hoe de ruitenwissermotor is aangesloten?

ik heb al een hele tijd het probleem dat deze na een tijd alsmaar langzamer gaat tot de ruitenwissers halfweg de ruit stoppen.
na enige tijd wachten kan ik ze wel weer aanzetten (als ze uit zijn geweest). nu heb ik gevonden dat een stukje hout tussen de connector en de motor steken dit probleem verhelpt.

ik ben nu een weekje thuis en heb de motor eens gedemonteerd (en de nodige vijzen afgebroken hiervoor) en heb gevonden dat een veertje van 1 van de kooltjes kapot was.
dit hersteld te hebben, heb ik de motor terug gezet en tot de conclusie gekomen dat de motor zelf 4aansluitingen heeft, en het weerstandsblokje heeft er 2.
bij demontage heb ik 3 kabels van de motor los getrokken. de 4de was niet aangesloten.

toen de boel los was, heb ik dus nog een losse blauwe draad gevonden die met plakband is ingewikkeld. heeft deze draad een nut? kan deze bv gebruikt worden voor interval?

momenteel heb ik maar 2 standen, langzaam en snel draaien. ik vermoed dat dit ook origineel zo is, maar waarom wordt er dan 1draad niet aangekoppeld?

in het schema vind ik gewoon dat deze ook naar de schakelaar gaat.
misschien dat deze het stuursignaal geeft (1malig) als de ruitensproeiers gebruikt worden?

komen de ruitenwissers bij een dodge ook in een nulstand, of stoppen die eender waar als je de schakelaar afzet (bij mij stoppen ze dus eender waar)?
ik heb aan de schakelaar gekeken (asbak ff uittrekken en je ziet die). en daar hangt de blauwe draad aan de stekker, maar na ongeveer 5cm is deze afgeknipt en hangt er een rode draad aan???? leuk hé, dat geknoei van een vorige eigenaar




Edited By fcapri on 1288536384
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ff update. ik heb eens gemeten wat er op die blauwe draad komt.

met contact uit: 0V
met contact aan: 0V
met ruitenwissers aan: 0V
tijd het afzetten van de ruitenwissers komt er hier ineens een puls van 1 a 2V op
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

normaal gesproken heeft een ruitenwisser inderdaad 3 of 4 aansluitingen.

1 Massa
2 Constante plus (voor de automagische terugloop)
3 Spanning voor langzaam wissen
4 Spanning voor snel wissen

Ik weet alleen de kleurtjes niet.
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Theft_eXP,

De kleur code staat ook in het schema.
Misschien heb je hier wat aan

Afbeelding
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

dit schema vond ik dus ook in de boek, en heb de blauwe draad gevolgd tot aan de schakelaar (dacht over klem 31 in het schutbord).
maar bij mij aan de schakelaar zit er 1 blauwe draad dus na 5cm aan een rode is gesoldeerd. en de blauwe staat niet aangesloten aan de motor.

heb de spanning gemeten aan die draad, en dat staat hierboven in men 2de reply, alsook de draad eens tegen de motor gezet, maar heb geen verschil.

niet bij terugloop, niet als ik de ruitensproeiers bedien.

ook kloppen de kleurcodes niet meer bij mij, want van de 3 aangesloten draden zijn er nieuwe draden bevestigd (voor nieuwe connectoren te hebben). de originele kabelboom werd een deel ingekort daar. daarom wil ik weten of ik een functionaliteit kwijt ben of niet, zoniet laat ik die blauwe draad zo
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

mogelijk is je massa naar je ruitenwisser moter niet goed,

de ruitenwissermoter, zit namelijk met rubberen doppen als spacers gemonteerd,
bij mij hielden ze er plots mee op, extra massa kabeltjes, en probleem opgelost!
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Bericht door Nawt »

fcapri schreef:.....de originele kabelboom werd een deel ingekort daar. daarom wil ik weten of ik een functionaliteit kwijt ben of niet, zoniet laat ik die blauwe draad zo.....

.... momenteel heb ik maar 2 standen, langzaam en snel draaien. ik vermoed dat dit ook origineel zo is, .....
inderdaad, 2 standen:
- langzaam en;
-sneller wissen.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Wat moet je eigenlijk doen om ervoer te zorgen dat de ruitenwisser niet meteen stopt als je hem uit zet, maar altijd terugkeert naar de beginpositie? Heb je dan een andere motor nodig? Of andere knoppen, instelbaar relais o.i.d.?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

zjeeraar schreef:Wat moet je eigenlijk doen om ervoer te zorgen dat de ruitenwisser niet meteen stopt als je hem uit zet, maar altijd terugkeert naar de beginpositie? Heb je dan een andere motor nodig? Of andere knoppen, instelbaar relais o.i.d.?
Als je alle draden volgens bovenstaande schema aansluit, zou het gewoon moeten werken.
Anders de spanning op de kabels meten of een andere motor proberen.
Gerhart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja de ruitenwissers van de dodge horen automatisch terug te komen, soms kan het zijn dat de motor door losgeschoten stangen stelsel geblokkeerd raakt en /of zwaar moet trekken en deze functie tijdelijk niet meer doet ,de kans is groot dat deze functie naar verloop van tijd gewoon weer begint te doen,na inschakeling van de ruitenwissers ik heb dit al twee keer eerder gehad ,ook als je de ruitenwissermotor gedemonteerd hebt en je hebt aan dat armpje liggen trekken om m door dat gat te kunnen krijgen raakt deze functie tijdelijk ontregelt



Edited By bastian on 1289118265
Plaats reactie