Pagina 1 van 1

Geplaatst: 31 okt 2010 15:43
door fcapri
heeft iemand een idee hoe de ruitenwissermotor is aangesloten?

ik heb al een hele tijd het probleem dat deze na een tijd alsmaar langzamer gaat tot de ruitenwissers halfweg de ruit stoppen.
na enige tijd wachten kan ik ze wel weer aanzetten (als ze uit zijn geweest). nu heb ik gevonden dat een stukje hout tussen de connector en de motor steken dit probleem verhelpt.

ik ben nu een weekje thuis en heb de motor eens gedemonteerd (en de nodige vijzen afgebroken hiervoor) en heb gevonden dat een veertje van 1 van de kooltjes kapot was.
dit hersteld te hebben, heb ik de motor terug gezet en tot de conclusie gekomen dat de motor zelf 4aansluitingen heeft, en het weerstandsblokje heeft er 2.
bij demontage heb ik 3 kabels van de motor los getrokken. de 4de was niet aangesloten.

toen de boel los was, heb ik dus nog een losse blauwe draad gevonden die met plakband is ingewikkeld. heeft deze draad een nut? kan deze bv gebruikt worden voor interval?

momenteel heb ik maar 2 standen, langzaam en snel draaien. ik vermoed dat dit ook origineel zo is, maar waarom wordt er dan 1draad niet aangekoppeld?

in het schema vind ik gewoon dat deze ook naar de schakelaar gaat.
misschien dat deze het stuursignaal geeft (1malig) als de ruitensproeiers gebruikt worden?

komen de ruitenwissers bij een dodge ook in een nulstand, of stoppen die eender waar als je de schakelaar afzet (bij mij stoppen ze dus eender waar)?
ik heb aan de schakelaar gekeken (asbak ff uittrekken en je ziet die). en daar hangt de blauwe draad aan de stekker, maar na ongeveer 5cm is deze afgeknipt en hangt er een rode draad aan???? leuk hé, dat geknoei van een vorige eigenaar




Edited By fcapri on 1288536384

Geplaatst: 31 okt 2010 16:21
door fcapri
ff update. ik heb eens gemeten wat er op die blauwe draad komt.

met contact uit: 0V
met contact aan: 0V
met ruitenwissers aan: 0V
tijd het afzetten van de ruitenwissers komt er hier ineens een puls van 1 a 2V op

Geplaatst: 31 okt 2010 18:13
door Theft_eXP
normaal gesproken heeft een ruitenwisser inderdaad 3 of 4 aansluitingen.

1 Massa
2 Constante plus (voor de automagische terugloop)
3 Spanning voor langzaam wissen
4 Spanning voor snel wissen

Ik weet alleen de kleurtjes niet.

Geplaatst: 01 nov 2010 00:45
door Henk_W200
Hoi Theft_eXP,

De kleur code staat ook in het schema.
Misschien heb je hier wat aan

Afbeelding

Geplaatst: 01 nov 2010 08:46
door fcapri
dit schema vond ik dus ook in de boek, en heb de blauwe draad gevolgd tot aan de schakelaar (dacht over klem 31 in het schutbord).
maar bij mij aan de schakelaar zit er 1 blauwe draad dus na 5cm aan een rode is gesoldeerd. en de blauwe staat niet aangesloten aan de motor.

heb de spanning gemeten aan die draad, en dat staat hierboven in men 2de reply, alsook de draad eens tegen de motor gezet, maar heb geen verschil.

niet bij terugloop, niet als ik de ruitensproeiers bedien.

ook kloppen de kleurcodes niet meer bij mij, want van de 3 aangesloten draden zijn er nieuwe draden bevestigd (voor nieuwe connectoren te hebben). de originele kabelboom werd een deel ingekort daar. daarom wil ik weten of ik een functionaliteit kwijt ben of niet, zoniet laat ik die blauwe draad zo

Geplaatst: 01 nov 2010 12:22
door Laurens
mogelijk is je massa naar je ruitenwisser moter niet goed,

de ruitenwissermoter, zit namelijk met rubberen doppen als spacers gemonteerd,
bij mij hielden ze er plots mee op, extra massa kabeltjes, en probleem opgelost!

Geplaatst: 04 nov 2010 17:16
door Nawt
fcapri schreef:.....de originele kabelboom werd een deel ingekort daar. daarom wil ik weten of ik een functionaliteit kwijt ben of niet, zoniet laat ik die blauwe draad zo.....

.... momenteel heb ik maar 2 standen, langzaam en snel draaien. ik vermoed dat dit ook origineel zo is, .....
inderdaad, 2 standen:
- langzaam en;
-sneller wissen.

Geplaatst: 05 nov 2010 10:34
door zjeeraar
Wat moet je eigenlijk doen om ervoer te zorgen dat de ruitenwisser niet meteen stopt als je hem uit zet, maar altijd terugkeert naar de beginpositie? Heb je dan een andere motor nodig? Of andere knoppen, instelbaar relais o.i.d.?

Geplaatst: 05 nov 2010 12:42
door Gerhart
zjeeraar schreef:Wat moet je eigenlijk doen om ervoer te zorgen dat de ruitenwisser niet meteen stopt als je hem uit zet, maar altijd terugkeert naar de beginpositie? Heb je dan een andere motor nodig? Of andere knoppen, instelbaar relais o.i.d.?
Als je alle draden volgens bovenstaande schema aansluit, zou het gewoon moeten werken.
Anders de spanning op de kabels meten of een andere motor proberen.

Geplaatst: 07 nov 2010 09:20
door bastian
ja de ruitenwissers van de dodge horen automatisch terug te komen, soms kan het zijn dat de motor door losgeschoten stangen stelsel geblokkeerd raakt en /of zwaar moet trekken en deze functie tijdelijk niet meer doet ,de kans is groot dat deze functie naar verloop van tijd gewoon weer begint te doen,na inschakeling van de ruitenwissers ik heb dit al twee keer eerder gehad ,ook als je de ruitenwissermotor gedemonteerd hebt en je hebt aan dat armpje liggen trekken om m door dat gat te kunnen krijgen raakt deze functie tijdelijk ontregelt



Edited By bastian on 1289118265