Pagina 1 van 1
spanningregelaar
Geplaatst: 02 jul 2011 18:07
door Henk_W200
Nieuwe kost 70-80 euro
Repareren kost 1-2 euro
Tel uit je winst :p
https://www.wee200.nl/w200_tips/spannin ... gelaar.htm
Geplaatst: 02 jul 2011 19:10
door Kanes
Hoi,ik heb nog nooit gepost maar wel het een en ander op t forum gelezen en ook op je eigen website regelmatig rondgekeken maar wederom nice :)
Geplaatst: 02 jul 2011 22:51
door fcapri
ho man, wil je daar eens rap 2 condensatortjes van 100nF bijzetten of dat ding gaat beginnen oscilleren voor zot en uiteindelijk kapot gaan.
zeker in een omgeving waar zoveel storingen zitten zoals een auto
Geplaatst: 03 jul 2011 11:24
door Henk_W200
Hoi Fcapri, ga ik doen.
Maar die beide condensators zijn er om de hoogfrequente rimpel weg te werken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar
Weet niet ofdat zo'n spanningsregelaar hierdoor gaat oscileren, maar je hebt wel een punt.
Geplaatst: 03 jul 2011 11:53
door fcapri
die hoogfrequent rimpel die erop zit is net het oscilleren van de regelaar zelf.
Daarom moeten die er ook zitten.
als je zelf een gestabiliseerde voeding bouwt zit er meestal een dikke elco achter je diodebrug ook, maar elcos gedragen zich al een spoel bij hoge frequenties en daarom moet er parallel aan de ingang over die elco nog een kleine condensator.
destijds op school werd mij ook gezegd dat het als ontstoring werkt en liet die condensatoren dan ook vaak achterwege.
heb je die oude regelaar uit die behuizing gesloopt? wat zat er dan origineel in, heb je daar een foto van. k vind het ook zo onnozel dat de originele regelaar zoveel kost.
bij men VW zit er gewoon zo standaard een kleine regelaar op, en bij de capris hebben de oude dashboards ook een metaal vierkant ding, en de nieuwere ook een kleine regelaar. t zijn wel geen 7805 series die erop zitten.
heb je ook rekening gehouden met de koeling? want bij dashboard met zo standaard een regelaar zit die wel op een grote plaat vast.
hier rechts boven
ook toevallig gemeten hoeveel er stroom er loopt?
die uitleg op wikipedia is zowat hetzelfde als ik destijds op school kreeg, maar in men opleidiing over schakelende voedingen en HF kreeg ik wel de meer theoretische uitleg
Geplaatst: 03 jul 2011 20:34
door Henk_W200
https://www.wee200.nl/w200_tips/meters/meters.htm
Daar kun je zien wat in de oude spanningsregelaar zit.
Hoeveel stroom er loop weet ik ff niet. Maar zal minder zijn dan 1 A
De 7805 zit aan de behuizing van de oude spanningregelaar, deze word niet zo warm.
Maar hij schakeld zitzelf uit als het 150 graden word :D[/color]
Geplaatst: 07 jul 2011 19:12
door Henk_W200
Ik heb nu de meters een tijdje aangehad, maar nu word ie wel warm
Ik ga es kijken hoeveel ampere er door loop , dat ik het met een koelblok kan oplossen.
Anders kijk ik naar een zwaardere type
Kom hier nog op terug
Geplaatst: 07 jul 2011 20:15
door fcapri
zwaarder type maakt niks uit voor de hitte.
je moet 7V wegstoken aan een bepaald amperage.
aan 1ampere moet je dus 7watt verstoken.
en of je nu een 1A, 2A of 5A versie hebt, 7watt is 7watt en moet je een koelblok voor hebben
Geplaatst: 04 aug 2011 21:54
door rvanderende
je hebt ook andere behuizingen van die spanningsregelaar 7805
heb dit type meestal gebruikt voor vrachtwagens ooit
de behuizing is gelijk aan de 2n3055
Geplaatst: 04 aug 2011 23:39
door Tonnie Wittenaar
In 2007 dit al gedaan met spanningsregelaar.
Hier het originele binnenwerk.
Een bimetaal met daaromheen een stukje weerstandsdraad.
Stroom loopt door de draad, bimetaaltje wordt warm en verbreekt het contact, koelt weer af en dan alles weer van voren af aan. resultaat: een gemiddelde spanning van 5 volt...
Geplaatst: 04 aug 2011 23:41
door Tonnie Wittenaar
Hier na de modificatie, merk op dat 7805 in het huis geschroefd is, en dat er een koellichaam aan de buitenzijde zit.
Heb dit voor verschillende DTB leden zo gemaakt. Werkt nog steeds... :)
Ik heb er destijds nog een topic voor aangemaakt.. Kan het alleen niet weer vinden.