Pagina 1 van 2
Geplaatst: 22 jan 2008 17:30
door vlotter
Hallo mede-Dodgers!!
Nu weer een verhaal van mij...
De amperemeter bleef iets links van het midden en daardoor was mijn accu al wat aan de zwakke kant, daarom heb ik even de bedrading vanaf de dynamo nagekeken en vond een erg slecht stekkertje in het schutbord.
Deze heb ik even doorverbonden en dat hielp... een beetje TE goed.
De amperemeter sloeg ineens helemaal uit naar rechts. Dit leek mij te komen doordat de accu bijna leeg was.
Daarna wilde ik het dashboard weer terug zetten en toen begon de ellende...
Zodra het dashboard in aanraking komt met de ijzeren delen waar het dashboard in moet dan vliegen de vonken eraf!!
Toen wilde ik even een accupool eraf halen en daardoor zag ik nog net de rode dikke draad die vanaf de amperemeter naar het startrelais (heet dat ding, waaruit ook een kabel naar de startmotor loopt zo?) loopt wegsmeulen en in rook opgaan...
Lijkt me een behoorlijk kortsluiting...
Dat ene vervangen stekkertje kan zoiets toch niet veroorzaken of wel? Ik heb nog extra isolatietape eromheen gedaan, dus het maakt nergens contact.
Wat veroorzaakt zoiets?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is... ???
Gr.
thomas
Geplaatst: 22 jan 2008 18:47
door Brutus
Zoals ik jou verhaal begrijp heb je een flinke kortsluiting in je dashboard.
Zoals je me al vertelde heeft jou voorganger flink lopen klooien met de bedrading. Ik zou eerst alles proberen weer zo orgineel mogelijk te maken voor het misschien echt een keer misgaat.
En hoe is het met de radiateur afgelopen trouwens?
succes.
Geplaatst: 22 jan 2008 19:45
door vlotter
Hey Henton.
Met die radiateur is het niet gelukt. Bij mij past hij er gewoon niet in... :(
Kan ik hem weer bij je langsbrengen?
Wat die kortsluiting betreft; het lijkt wel of mijn cabine onder stroom staat. Of is dit een rare gedachtegang?
Ik heb eens zo een schema bekeken maar kan niks raars omdekken... ???
Geplaatst: 22 jan 2008 21:06
door country4all
Thomas heb je draad aan je dynamo losgedraaid?
Deze mag nl geen contact met het huis van de dynamo maken. :(
Geplaatst: 22 jan 2008 21:15
door vlotter
Ik ga meteen even kijken of deze contact maakt...
(maar eerst even snel naar Albert Heijn :D )
Geplaatst: 22 jan 2008 21:19
door vlotter
Mij schiet ineens te binnen dat een wit ringetje gebarsten is, welke tussen de zwarte kabel en de dynamo zit. Dat viel me op toen ik vanmiddag naar de kabel aan de dynamo keek...
Zou dat de oorzaak kunnen zijn...???
(nu echt even naar AH)
Geplaatst: 23 jan 2008 03:12
door vlotter
Het spijt me dat ik het moet zeggen... maar dat was niet de oorzaak... :(
Wat het dan wel is? Geen idee!!
Ik denk dat ik maar gebruik ga maken van de wegenwacht...
Geplaatst: 23 jan 2008 11:14
door Arie
Hoi Vlotter,
Laat ik beginnen dat het op afstand moeilijk is een conclusie te trekken!
Maar ik hoor je niet zeggen dat er zekeringen kapot gaan, alles achter het zekeringen kastje mits zekeringen niet overbrugt of extreem zwaar valt af.
Ik hoor je ook niks zegen over dingen die aan/uit gaan gepaard met een geklik, dus je ruitenwissers groot/dim licht en je stads/contour verlichting vallen af! Die hebben een thermische beveiliging.(stads/contour kan ook alleen via een zekering wezen!)
De aparte draad voor de alarm verlichting was er in 1973 nog niet.
Dan hou je niet veel over.
Voeding naar de startmotor via het (hulp) start relais.
Als daar wat mee aan de hand is, is het vaak de start motor of de draad die naar de startmotor loopt die sluiting maakt bij de doorvoer.
Voeding naar de Ampère meter via een smelt draad, van af (hulp) start relais.
Deze loopt vaak te emmeren in de schutdoorvoer.
Voeding naar de zekering kast – contactslot - verlichtings schakelaar en Ampère meter vanaf de dynamo.
Deze loopt ook vaak te emmeren in de schutdoorvoer.
Zo hou je maar drie draden over waar van de eerst twee een zeer kort circuit hebben om minutieus te controleren op sluiting.
Paar opmerkingen:
Als je het schema gebruikt van het forum is dat op een paar wezenlijke dingen anders bij een auto van 1973!
Ik zelf beredeneer vanuit een schema van 1974 lager heb ik niet
Ik ga er van uit dat je alles wat niet op de wagen hoort te zitten (tijdelijk) afgekoppeld is.
Ik ga der vanuit dat je smeltdraad nu weg is, plaats daar wel weer netjes een zekering voor of maak een nieuwe smeltdraad!
Controleer niet met spanning(accu los) maar gebruik een goede multimeter, de sluiting is zo groot die moet daarmee gevonden kunnen worden.
En als je dash vonken trekt bij monteren en je hebt misschien een stalen teller frame?
Is het niet ondenkbeeldig dat daar de oorzaak gevonden moet worden.(ampèremeter)
Dus meet ook die door en meet nog eens als alles gemonteerd zit!
Groet Arie
Geplaatst: 23 jan 2008 19:02
door vlotter
@Arie
heel erg bedankt voor de moeite!
En als je dash vonken trekt bij monteren en je hebt misschien een stalen teller frame?
Is het niet ondenkbeeldig dat daar de oorzaak gevonden moet worden.(ampèremeter)
Toen je dit schreef stond ik buiten op de ANWB te wachten... ???
De jonge man van de ANWB trok dezelfde conclusie en heeft de zwarte en de rode draad doorverbonden...
en weg was de sluiting... :D
Nu doet alles het weer! (behalve de amperemeter natuurlijk :laugh: )
Nu kan ik morgen naar de lasser rijden en krijg ik nieuwe bodemplaatjes!
Allemaal bedankt!
Gr!
Thomas
Geplaatst: 23 jan 2008 19:04
door vlotter
Nog even dit...
Ik ga der vanuit dat je smeltdraad nu weg is, plaats daar wel weer netjes een zekering voor of maak een nieuwe smeltdraad!
Hoeveel ampere moet die zekering zijn?
Geplaatst: 23 jan 2008 19:37
door Arie
Hoi Vlotter,
Mooi dat het weer oké is.
De smelt draad is of een stukje siliconen draad van 2,5mm² van exact de zelfde lengte als wat je had.
Of een zekering houder plaatsen en vanaf die zekeringhouder met 6mm² naar je (hulp)startrelais.
De zekering moet dan 32A wezen.(en de houder moet dat ook aan kunnen)
Groet Arie
Geplaatst: 23 jan 2008 20:47
door vlotter
Bedankt Arie!
Geplaatst: 25 jan 2008 03:33
door vlotter
Toch nog even een vraag...
Hoe weet je eigenlijk hoeveel ampere een zekering moet zijn als je hem ergens tussen plaatst?
Gr.
Thomas
Geplaatst: 25 jan 2008 08:18
door fcapri
moet de zwakste zijn in je circuit.
dus als je een heleboel verbruikers hebt, en die zijn samen 240watt. als die op 12Volt draaien dan zullen die 20A trekken (12Vx20A=240W). dus daar gebruik je dan een zekering van 25A om toch nog iets wat speling te hebben.
je moet altijd rekenen, als er een kortsluiting is ga je veeeeeeeeel meer stroom verbruiken dan in normale omstandigheden. dus een 30A of 50A zal daar ook door branden bij kortsluiting, maar dan loop je het risico dat de bekabeling doorbrand voor de zekering dat doet, dus dan heb je niet veel meer aan de zekering.
neem je de zekering iets aan de kleine kant. bv zoals in bovenstaand voorbeeld dat je 20A zou gebruiken, dan heb je veel kans dat je na 100keer de verbruiker aanzetten gewoon de zekering kapot brand.
Geplaatst: 25 jan 2008 08:21
door Kne
A=Watt/V
oftewel, stel je hebt 4 lampen van 50W op je auto (4x50=200W)
Je auto is 12V. 200/12= 16,7A; een zekering van 20A is hier dus goed, bij kortsluiting klapt de zekering eruit. gebruik je een zekering van 10A of 15A, dan heb je goed kans dat je zekering klapt als je die 4 lampen aanzet.