Pagina 1 van 1
Geplaatst: 23 nov 2007 11:37
door Jon
Waar dient dit relais voor? Het lijkt mij iets van circuit breaker, het circuit onderbreken dus. Ik reed net namelijk naar huis en ik hoorde hem klikken en ik voelde dat hij behoorlijk warm werd. Ook begon de verlichting te knipperen. Iemand ideetje?
Groet, Jon.
Geplaatst: 23 nov 2007 13:30
door Bommel
Ja, ik had exact hetzelfde.
Dit relais is voor de verlichting van de auto. En dat houdt dus in dat ergens de plus en de min van je verlichting contact maken.
Bij mij was dat het geval en met een beetje zoekwerk had ik het dus gevonden.
Geplaatst: 27 nov 2007 20:15
door Rob Rules
Over knipperen van de verlichting gesproken...
Bedoel je daarmee dat alleen de koplampen beginnen te knipperen??
Want daar heb ik namelijk ook last van.
Ik dacht namelijk dat het in de voetschakelaar of lichtschakelaar
zou kunnen zitten..
Maar het zou dus in dat blokje C/BRKR kunnen zitten, of een massafout??
Geplaatst: 27 nov 2007 20:57
door Huigie
Als alleen je koplampen beginnen te knipperen zit t waarschijnlijk in je lichtschakelaar,daar zit namelijk een bimetaal in die dient als een soort zekering,zeker als je halogeen lampen erin heb kan dat gebeuren,oplossing:
een relais er tussen plaatsen.
gr Huig
Geplaatst: 28 nov 2007 05:57
door Bommel
Ik heb dus ook halogeen lampen erin zitten,
Maar bij mij beginnen de lampen dus alleen te knipperen als ik een lange tijd met groot licht rij. Ik dacht dat dat aan de accu's lag, dat deze dan aan de lege kant raken.
Als ik dus een relais ertussen plaats moet dit opgelost zijn.......???
Geplaatst: 28 nov 2007 08:48
door Huigie
Ja,na t monteren van de relais gaat er minder stroom door je lichtschakelaar en word t bimetaal ook een stuk minder warm,groot licht gebruikt meer stroom dan gedimt licht.Vandaar dat t bij jou bij grootlicht aan de hand is.En je krijgt meer licht zoals er bij Tonnie in t verhaaltje staat.
Suc6,Huig....
Geplaatst: 28 nov 2007 11:54
door Jon
Bij mij zat er kortsluiting in de kentekenverlichting. Vorige eigenaar had dat vrij eenvoudig aangesloten en dat hing midden in de 'spray' van het achterwiel. Omdat ik daar niet aan gedacht heb, heb ik een nieuwe kabel getrokken naar achter. Dit was ik toch al van plan voor een achteruitrijlicht. Ook heb ik het relais vervangen door een 'n moderner relais, zo'n vierkante. De kentekenverlichting heb ik nu aangesloten met een zekering ertussen. Eens zien of alles nu blijft branden (behalve de auto zelf :))
Groet, Jon.
Geplaatst: 28 nov 2007 11:56
door Jon
Trouwens, dat van dat knipperen met grootlicht heb ik ook. Goeie tip om daar ook een relais tussen te zetten. Bij mij zitten er ook halogeen lampen in zag ik.
Groet, Jon.
Geplaatst: 28 nov 2007 13:18
door Ton
De kans bestaat ook dat door de warmte de draden op je lichtschakelaar aan het smelten zijn gegaan en daardoor sluiting maken.
Geplaatst: 28 nov 2007 18:13
door Jon
De lichtschakelaar heb ik ook bekeken, maar daar was geen kortsluiting. Waar is de draaifunctie trouwens voor van die lichtschakelaar? Is dat de dimmer voor de dashboardverlichting ofzo?
Groet, Jon.
Geplaatst: 28 nov 2007 19:12
door country4all
Ja dat is de dimmer voor de dashboardverlichting en tevens je dome licht(binnen verlichting) :;):
Geplaatst: 28 nov 2007 20:15
door Rob Rules
Goh, dan hadden wij al best luxe auto's voor die tijd.. :D
Maarre, inderdaad, het zijn alleen de koplampen.
Dus eerst de lichtschakelaar nakijken en dan een relais der tussen hangen?
Edited By Rob Rules on 1196277389