Pagina 1 van 3

Geplaatst: 27 apr 2001 21:50
door peter koning
Ik ben nieuw hier en eigenlijk omdat vriend een W 200 heeft uit 1976.
Vraag is of iemand een schema heeft om een gewone trekhaakaansluiting te maken?
Als dat zo is gaarne enige uitleg als dat nodig is we zijn weliswaar allebei monteur maar duidelijkheid is alles denk ik.
Als er meer gegevens nodig zijn kan ik die wel leveren.
Op moment is de wagen redelijk standaard met nog zo'n standaard klauwkoppeling en bijbehorende stopcontact.

Geplaatst: 28 apr 2001 22:30
door Frans Veldman
Je bedoelt een ELECTRISCH schema?
Dat is wat ingewikkeld bij een Dodge. Je kunt alleen de verlichting uit de achterlampen halen, de remlichten en knipperlichten moet je VOOR uit de auto halen. De remlichten tap je af direct van de remlichtschakelaar (aan het pedaal). Voor de knipperlichten kun je aftakken van de knipperlichten aan de voorkant van de auto (niet die aan de zijkant, maar echt die aan de voorkant). De plus-aansluiting tap je via een zekering van de dynamo af (NIET van de accu-pool!).

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 29 apr 2001 17:38
door peter koning
Dat dachten wij ook al, dat de gescheiden lichten van voor moesten komen maar een bevestiging is altijd makkelijk.
Het idee was eigenlijk dat we het van de contactdoos die achterop zit gingen doen maar daar zit enige rotting:-)
In ieder geval bedankt voor de reactie.

mvrgr,

Peter Koning

Geplaatst: 29 apr 2001 20:14
door robbert peter
ik weet het niet zeker maar volgens mij is het niet verboden om de aanhanger 'amerikaans"te gebruiken, d.w.z. de knipperlichten ook als remlicht te gebruiken.

robbert peter

Geplaatst: 29 apr 2001 21:38
door Frans Veldman
Onze Dodge heeft een aantal eigenaardigheden die officieel niet volgens de Europese regels mogen. Voor deze auto is een uitzondering gemaakt op de regels zodat we toch met afwijkende verlichting mogen rondrijden.
Ik ben een van de weinigen die ook een uitzondering heeft voor wat betreft de kentekenplaten: Ik mag 18.2 (kleine) kentekenplaten voeren.

Na lang navragen bleek dat alle uitzonderingen NIET voor de aanhanger gelden: Ik moet op een aanhanger een normaal (groot) nummerbord hangen en de verlichting moet voldoen aan de Europese eisen. De aanhanger is immers niet "Amerikaans". Wellicht dat er een uitzondering mogelijk zou zijn op een Amerikaanse aanhanger (die dus geen oranje achterlichten heeft e.d.) maar voor een normale Europese aanhanger gelden de normale regels.

Ik zou ook niet goed weten hoe je anders de verlichting van een Europese aanhanger zou moeten aansluiten. De remlichten maar achterwege laten en alleen de knipperlichten gebruiken (of andersom) of de hele bende maar aan elkaar knopen zodat zowel de remlichten als knipperlichten gaan knipperen als je de bocht omwil en de hele santekraam oplicht als je alleen maar remt? Lijkt mij echt niet de bedoeling!
Afgezien de bedoeling denk ik dat de remlichten van een aanhanger niet afzonderlijk bedraad zijn en dat je ze niet eens links en rechts onafhankelijk kan laten oplichten!
Nee dus, gewoon maar even de draden iets langer maken en de aftakking in de cabine maken, dan werkt het zoals het hoort en krijg je geen gekke dingen...

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 05 jul 2001 20:40
door area51
hallo frans,op mijn dopdge zit een juiste aansluiting,(anwb stekeraansluiting)en dat werkt als een tierelier.helaas ben ik geen genie op electrisch gebied,dus als je het weten wilt, stel ik voor eens langs te komen,kun je het eens bekijken.(als je wilt natuurlijk.)
schiks1@zonnet.nl

Geplaatst: 06 jul 2001 11:26
door Frans Veldman
Ik heb ook een normale aansluiting gemaakt (zelf gedaan) en dat werkt perfekt.
Ik vroeg me alleen af hoe de mensen die een aanhanger met Amerikaanse verlichting laten werken dat dan doen. Of passen ze dan ook maar de aanhanger aan?

Maar nogmaals: Bij mij werkt het normaal en ik kan iedere trailer achter mijn Dodge hangen en de normale knipper- en remlichten laten werken.

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 14 jun 2007 20:20
door beundehaas
hoe moet ik de verlichtings stekker aan sluiten?
ik ben al even aan he knoeien geweest en heb het een beetje voor elkaar. als ik rem gaan alleen de knipperlichten van de aanhanger branden en met knipperlicht aan dan brand 1 kant en de andere knippert. net zo als op me dodge. op de dodge zijn de lichten rood en van de aanhanger oranje. is dit zo goed aangeloten?? of moeten de remlichten gaan knipperen? tzt probeer ik de trekhaak op kenteken te krijgen dus dan moet het wel goed zijn. heb al even een type plaatje gejat van een patol :p 100kg kogeldruk en 3500kg aanhanger :D .

Geplaatst: 14 jun 2007 22:15
door maiky
hej mis heb je hier iets aan gr maiky


http://caravanhandboek.biod.info/ch6-el ... m#stekkers

Geplaatst: 14 jun 2007 22:23
door Ton
Je moet draden naar voren trekken en je rem en knipperlichten van voor halen.
De gewone verlichting kun je van je achterlichten halen.

Geplaatst: 18 jun 2007 21:40
door beundehaas
heey ton


hoe bedoel je dat met draden naar voren trekken voor de rem en knipperlichten?


mazzel,


beundehaas

Geplaatst: 19 jun 2007 15:40
door Ton
Een draad aftappenbij de schakelaar bij je rempedaal.
Je knipperlichten haal je onder de motorkap. (even de draad vanaf je knipperlichten voor volgen).

Dan werkt alles zoals het hoort.

Geplaatst: 21 jun 2007 17:49
door Rob Rules
Bij mijn aanhanger aansluiting werkt alles behalve verlichting

knipperlicht = oranje
remlicht = alles behalve verlichting
Rem + knipper = reken maar uit :laugh:




Edited By Rob Rules on 1182441052

Geplaatst: 22 jun 2007 18:59
door dodgie
:cool: hallo beundehaas je hebt het goed aangesloten je mag de knipper lichten als rem cq knipperlicht gebruiken

Geplaatst: 22 jun 2007 23:27
door beundehaas
heey dodgie,


ik dacht al dat het zo goed is. maar k zou het toch even zeker weten voor dat oom agent me aan houd.
niet dat ik daar last van zou krijgen :;): k zit hoog en droog :D .

bedankt voor de reacties.


groeten,


beundehaas