startmotor blijft draaien - welk relais defect

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
68-1005168998

Bericht door 68-1005168998 »

Hallo,

weer een leuke voor het forum, ik start mijn dots, slaat aan en hoor de startmotor doorlopen, weliswaar wel vrij.
snel de -pool van de accu losgemaakt zodat alles stopt en de startmotor niet verbrand.
wie heeft dit ook een keer gehad, het lijkt mij dat ik de oorzaak in een relais moet zoek wat aan blijft staan.
De 2 draden van de startmotor afkomen lopen naar het relais op het li voor scherm.
is er nog een relais in de cabine ??
gr Dan
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Er zit dacht ook een relais op de startmotor zelf, dit ding mept eerst de bendix in het vliegwiel, en tegelijkertijd start hij de startmotor. Misschien is de veer daarin gebroken, of is de boel na 24 jaar zó vervuild dat de hele handel een beetje blijft plakken, m.a.w. stroef heen en weer schuift.
68-1005168998

Bericht door 68-1005168998 »

Hoi Rienk,

nee dat is het niet want de startmotor is zo goed als nieuw en hij blijft wel lopen zonder dat de bendix eruit komt en kwam niet meer in aanraking, nadat de motor liep, met de starterkrans.
omdat ik een vreemd geluid hoorde heb ik de motor uitgezet en de startmotor bleef dus gewoon doorlopen, zonder de de starterkrans van de motor te laten draaien.
de 2 draden die van het relais naar de startmotor lopen heb ik onderbroken, de dunne waarna hij gewoon door bleef lopen, deze zorgt er voor dat de bendix eruit komt en daarna de dikke rode, die staat eigenlijk rechtstreeks in verbinding met de + van de accu, dan doet de startmotor het niet meer.
ik denk dat het aan het relais op het li voorscherm lag.
ik heb dat relais gedemonteerd en open gemaakt.
de contactpunten van het relais waren aardig ingebrand en ik denk dat het is blijven hangen omdat er ook wat vuil/corrosie in zat.
in ieder geval doet hij het nu weer normaal, maar ik ga er wel een ander inzetten.
Dan
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Dan,

Sorry, maar het klopt niet wat je zegt. Het werkt als volgt: Het contactslot bedient het relais op het linker voorscherm. Dit relais bedient op zijn beurt het relais in de startmotor. Dit laatste is een combinatiegeval: Het mept de bendix eruit EN verbindt de dikke rode draad van de accu aan de startmotor zelf.

Als de motor aanslaat wordt de bendix teruggeduwd door de starterkrans en loopt dan in zijn "vrij", ook al blijft de stroom erop staan.

Als het relais op het voorscherm blijft hangen wordt automatisch ook het relais van de startmotor bedient EN wordt de bendix eruitgeduwd.

Als je die draad van het relais losmaakt moet de bendix terugvallen EN de motor ophouden te draaien. Loopt de motor dan toch door dan betekent dit dat het relais in de startmotor de boosdoener is. Dat is namelijk een essentiele schakel in de stroom naar de startmotor, en als dat relais terugvalt zoals het hoort dan KAN de startmotor niet blijven lopen.

Je schrijft dat de startmotor vrij nieuw is. Misschien dat de contacten nog een beetje moeten inbranden en nu dus eventjes blijven plakken. En anders wordt het garantiewerk...

Als je de oude startmotor nog hebt moet je die maar eens openslopen dan krijg je een idee hoe het hele ding werkt.

Groeten,
Frans Veldman
68-1005168998

Bericht door 68-1005168998 »

Hoi Frans,

De oude startmotor heb ik voor het inruilen een keer van binnen bekeken en dat relais gezien.
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat toen ik de draad, de dunne van het relais er afhaalde,de start motor niet stopte en ik ook niet het idee had dat de bendix nog met de starterkrans meeliep.
de verklaring dat er via de rode draad, waardus constant spanning op staat een stroom blijft lopen begrijp ik wel.
Maar waardoor is het relais op het scherm nu zo ingebrand.
Ook al met de oude startmotor er in rook ik regelmatig een soort brandlucht in de cabine, zo'n typische geur, die na het starten snel verdween, en een oorzaak heb ik er in de cabine niet voor kunnen vinden.
De laaste weken rook ik het ook niet meer.
Gisteren nadat ik het relais geopend had rook het relais er ook naar.
In ieder geval gaat er een nieuw relais in en heb ik een steeksleutel in de buurt om de accupool snel los te kunnen maken in case off an emergency.

Dan
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Dan,

Als je die dunne draad eraf loopt en het relais in de startmotor zit vastgeplakt dan krijg je precies wat je beschrijft.

Wat die brandlucht betreft, ik betwijfel of dat door het relais op het spatscherm komt. Daar loopt namelijk niet zo bijzonder veel stroom doorheen (alleen de stuurstroom voor het relais/bendix in de startmotor).
Ik krijg het vermoeden dat die dikke rode kabel een beetje rot is, met name bij de aansluiting op de startmotor. Als dat zo is ontstaat er door de hoge startstroom een enorme hoop hitte, die via de koperen bout op de startmotor wordt afgevoerd waardoor het relais gaat plakken. Koper is de beste warmtegeleider die we hebben, en dit zou zowel de brandlucht als het plakken van het relais verklaren.

Trek eens de kabel van de bobine los, laat de startmotor zo'n tien seconden draaien, en voel dan eens even of en waar het warm is geworden? Ik denk dat het bij de aansluiting op de startmotor wel eens heet kan zijn, controleer dat eens even?

Groeten,
Frans Veldman
Plaats reactie