Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Wat is dit - en wat doet het - blokje / relais

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

Hallo, ik wilde mijn dodge maar weer eens een beetje onder handen nemen, omdat hij bij koud weer nogal slecht start. het is eigenlijk net of de startmotor en ontsteking niet genoeg vermogen krijgen. Ik denk dat ik alle kabelverbindingen een na ga lopen en schoon maken en wat mass kabels ga leggen.

nu kwam ik in de wagen een blokje tegen waar de dikke plus vanaf de accu onderweg naar de startmotor op vast zit. ik vroeg me af, wat is het, en wat doet het/dient het voor

zie foto

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By smoky on 1321970443
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Das je start relais
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

En aan de verbindingen te zien kan je in je bedrading nog wel wat updaten :;):
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

Ton schreef:En aan de verbindingen te zien kan je in je bedrading nog wel wat updaten :;):

ja idd. dat was ik ook van plan, ik dacht alleen dat een relais de stroom onderbrak maar hier loopt de kabel gewoon overeen. hoe werkt zoiets dan ?
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

hij schakeld alleen de inschakeling van de startmotor, niet de hoofdstroom. ook de inschakelstroom is al te hoog voor het contactslot, vandaar het relais om het contactslot te ontlasten



Edited By Theft_eXP on 1322000256
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

aha .. weer wat wijzer thnx zal van het weekeinde een een paar kilomter kabel gaan halen :p
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

Nog een vraagje, in de zekerigenkast zit een 20a zekering voor de; Dome Ingition lights... staat ook 12v op geloof ik, weet iemand wat dat zijn of waar die zouden moeten zitten ben met de bekabeling bezig vandaar.
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dome = de binnenverlichting van de cabine
Gerhart
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

Gerhart schreef:Dome = de binnenverlichting van de cabine

oke, ik heb er het lampje uitgehaald want deze veroorzaakte een behoorlijke kortsluiting, zekering ging er ook steeds uit. maar nu heb ik ook weer dashbord verlichting :D alles werkt weer. lol.. wat voor lampje hoort er in de binnenverlichting te zitten want een europeesche maakt dus zo te zien sluiting?
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

smoky schreef:wat voor lampje hoort er in de binnenverlichting te zitten want een europeesche maakt dus zo te zien sluiting?
Een standaard buislampje.
Gerhart
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

mmh dat is vreemd dan, want bij mij zit er een fitting in voor een rond lampje, er zat zo een lampje in
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

zal nog eens kijken dan misschien een foto van maken
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

Hoi Smoky,

Bij mij zat er aanvankelijk ook een twee-polige lampje in met bajonet-sluiting en die maakte inderdaad kortsluiting.
Ik heb toen een 1-polige lamp erin gezet en het probleem was opgelost.

gr. Brig
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

oke thnx

ik zal eens wat proberen, wel drukke maand ik hoop het nog allemaal voor elkaar te krijgen, maar de kabelboom is een grote bende, dus ben bang dat het januarie word :( maarja
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

heb hier ook mee gezeten, het gaat om een lamp die maar 1 gloeispiraal heeft en toch 2 pennen(bolletjes) op de onderkant.
de massa is 1 van de pennen en de 12v de andere. het huis (de fitting) is absoluut geen massa!
meende dat de lamp het nummer BA9S had maar weet het niet zeker!
als het weer het toelaat zal ik even kijken welke lamp het is, je kan hem namelijk nog gewoon krijgen.
groet'n oet ainrom
smoky
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:35
Locatie: Bergen

Bericht door smoky »

beundehaas schreef:heb hier ook mee gezeten, het gaat om een lamp die maar 1 gloeispiraal heeft en toch 2 pennen(bolletjes) op de onderkant.
de massa is 1 van de pennen en de 12v de andere. het huis (de fitting) is absoluut geen massa!
meende dat de lamp het nummer BA9S had maar weet het niet zeker!
als het weer het toelaat zal ik even kijken welke lamp het is, je kan hem namelijk nog gewoon krijgen.
ik meen dat BA9S gewoon met banjonet fitting is waarbij het huis wel de massa is, maar nu weet ik al welke richting ik moet zoeken, mocht je iets weten van het nr van de lamp dan hoor ik dat graag
* Als het niet kan zoals het moet - Moet het maar zoals het kan *
Plaats reactie