Accu doormeten - Accu

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

In mijn technisch boek staat dat er standaard een 48/305A accu in zit en de zwaarste optionele is 90/385A.
Als je daar ergens tussen zit, zit je altijd goed blokje heeft niet zo veel nodig en dan weet je dat hij wel weer vol komt door de dynamo.

(wat is een parrot?)


Groet Arie
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ok bedankt Arie.
Dus 80 a 90 ah is meer dan genoeg ? weet ik dat ook weer, scheeld weer in de kosten mocht de accu kapot zijn.

Een parrot is een handsfree bleutooth apparaat waarmee je handsfree kan bellen.
Had ik nog liggen en ik dacht een beetje luxe kan geen kwaad.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


Parrot homepage




Edited By Brutus on 1222840643
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Zo, Ik heb net de accu door laten meten.
Blijkt toch niet kapot te zijn. Voltage en zuurgraad is ok, maar het amperage is wat aan de lage kant.
Ik heb het advies gekrgen om hem een paar dagen aan de druppellader te hangen en dan terug te komen en dan meten ze hem opnieuw door.
Ik heb dus nog een beetje hoop.
Rare dingen die accu's ppppfffff.
Maar wel leerzaam en interesant.
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

nog even mijn beperkte kennis over accu's:
een accu kan goed lijken, ook goed opladen etc.
MAAR het kan zijn dat er onderin de accu wat sludge zit, waardoor de platen eigenlijk al min of meer onderling kortsluiten.
Dit wordt dan verergerd door de hoge stroomsterkte die wordt opgewekt als je de startmotor laat werken.
Hierdoor trekken de platen door de warmte krom en doet de accu niks meer.
Als de platen weer afkoelen, kunnen ze enigszins weer recht worden en levert de accu weer zijn 'normale' spanning.
De sleutelwoorden hier zijn: SPANNING en STROOM.
Spanning is het voltage, maar belangrijker is de stroomsterkte: het aantal Ampere's dat de accu kan leveren bij belasting.
Met sludge en kromme platen is die vrijwel nihil, ondanks het feit, dat de accu op de meter 12,5 of meer volts aangeeft.

De volgende remedie kun je op eigen risico proberen om je accu een 2e leven te geven:

1. laat het zuur uit je accu lopen. (niet op straat en niet in de afvoer!)
2. spoel de accu uit met schoon (gedestilleerd) water.
3. laat de accu drogen.
4. klop alle losse deeltjes uit de accu. (dit zijn wittige vlokken)
5. spoel de accu nogmaals door.
6. herhaal stappen 3, 4 en 5 totdat je vindt, dat er niks meer op de bodem van de accu zit.
7. vul de accu opnieuw met schoon accuzuur.

Nu heb je goede kans dat je accu het weer een tijdje blijft doen, maar de kans bestaat ook dat ie nu definitief is overleden.
Het is zowiezo een goed idee om alvast te gaan sparen voor een nieuwe (onderhoudsvrije) accu! :;):
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ofwel is een accu kapot, ofwel is ze niet kapot.

als ze het de ene keer na 1 dag 3 keer kan starten, en de andere keer gewoon niet, dan is het volgens mij niet de accu.

de volt meten op het moment dat je gaat starten is onbegonnen werk. je trekt zoveel stroom dat je spanning toch zakt, zelf onder de 9V.

mijn vermoeden gaat uit op de accu klemmen. als die slecht contact geven laten ze geen stroom en gaat je startmotor niet rond (wegens te weinig stroom dat die krijgt).
dit kan je testen door met de lichten aan te starten. als je lichten ook uitgaan als je de sleutel doordraait, is ofwel de accu volledig leeg, of je hebt slecht contact in de bekabeling.
als je de sleutel terug loslaat en de lichten zwakjes weer beginnen te branden is de accu leeg.
branden die onmiddelijk weer hard, is het slecht contact.

normaal zijn de accu polen licht conisch. maak je accu klemmen los, zet ze 3mm hoger op de pool, draai ze lichtjes vast, en klop ze dan met een hamer naar beneden. ze zullen dan wel contact geven en hij zal wel starten.

door met je jumpstarter te starten, sluit je die aan op de buitenkant van u accuklemmen en daar hebben die wel goed contact.

ik zou dus de klemmen eens nazien.
ik heb dat ook regelmatig als ik mijn oldtimers hier eens moet verzetten (diegenen die op restauratie wachten). ik steek er een goeie accu in, sluit ze aan, lichtjes branden maar als ik start gaat ganse dashboard uit.
hamertje nemen, lichte tik op de klemmen (niet op de polen) en ik kan starten. meestal doe ik dit met de koplampen aan. je ziet ze dan ineens een stuk feller branden als je goed contact hebt




Edited By fcapri on 1222846954
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Oja,
wat ik nog niet echt goed heb kunnen terugvinden hier, het gaat immers voornamelijk over de accu, is het controleren van de solenoid van de startmotor.

Als je de solenoid kortsluit (dus dikke schroevendraaier gebruiken om de polen met elkaar te verbinden), wil de startmotor dan wel in 1 keer?

De solenoid is feitelijk een dikke schijf die tegen twee contacten wordt aangetrokken door een relais.
De contactschijf en de contacten branden na verloop van tijd door het gebruik in en maken dan slecht contact, waardoor de startmotor niet voldoende vermogen krijgt.

Dit kan inderdaad resulteren in het omschreven gedrag: soms wel en soms niet goed starten.
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

Robbedoes schreef:Oja,
wat ik nog niet echt goed heb kunnen terugvinden hier, het gaat immers voornamelijk over de accu, is het controleren van de solenoid van de startmotor.

Als je de solenoid kortsluit (dus dikke schroevendraaier gebruiken om de polen met elkaar te verbinden), wil de startmotor dan wel in 1 keer?

De solenoid is feitelijk een dikke schijf die tegen twee contacten wordt aangetrokken door een relais.
De contactschijf en de contacten branden na verloop van tijd door het gebruik in en maken dan slecht contact, waardoor de startmotor niet voldoende vermogen krijgt.

Dit kan inderdaad resulteren in het omschreven gedrag: soms wel en soms niet goed starten.
ja, dat kan ook, maar dan is dat probleem er ook als je met die jumpstarter werkt. en aangezien het dan wel goed gaat, kan ik besluiten dat de kabel tussen accu en starter goed is, en ook de starter zelf nog goed is (zo een kabel gaat ook wel eens kapot van de warmte). schiet er enkel de accu over, en de accu klemmen. en met die accuklemmen heb je net hetzelfde probleem (allé, ik toch als ik mijn wrakken hier eens verzet. daar zijn de klemmen als niet meer van de properste)

ik heb soms ook startproblemen en dit door het startrelais die kapot is. gewoon sleutel 2-3keer doordraaien en slaat wel weer aan :D
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

De volgende remedie kun je op eigen risico proberen om je accu een 2e leven te geven:

1. laat het zuur uit je accu lopen. (niet op straat en niet in de afvoer!)
2. spoel de accu uit met schoon (gedestilleerd) water.
3. laat de accu drogen.
4. klop alle losse deeltjes uit de accu. (dit zijn wittige vlokken)
5. spoel de accu nogmaals door.
6. herhaal stappen 3, 4 en 5 totdat je vindt, dat er niks meer op de bodem van de accu zit.
7. vul de accu opnieuw met schoon accuzuur.

Nu heb je goede kans dat je accu het weer een tijdje blijft doen, maar de kans bestaat ook dat ie nu definitief is overleden.


Ik weet niet of je dat zelf hebt geprobeerd maar als dat gelukt is zou ik zekers ook een staatlot kopen! :;):

Het is zowiezo een goed idee om alvast te gaan sparen voor een nieuwe (onderhoudsvrije) accu!


Een onderhouds vrije accu is zekers het overdenken waard, echter onderhouds vrij is een verkeerd woord hij zou moeten heten “langer mee gaan bij gelijk gebruik en verzorging!”
Dus als je niet dagelijks rijdt heeft hij wel degelijk onderhoud nodig.

de volt meten op het moment dat je gaat starten is onbegonnen werk. je trekt zoveel stroom dat je spanning toch zakt, zelf onder de 9V.



Hier in heb je zekers gelijk, echter er zijn Din normen voor een accu een van die normen zegt:
Bij min 18 tot 30 sec starten boven de 9 volt blijven.
Bij min 18 tot 120 sec starten boven de 6 volt blijven.

Als je zeker weet dat de accu vol zit kan dit een indicatie wezen.

(staat er ook een Din op brutus? Kan ik kijken of het wel een start accu is!

De accu van brutus heeft een goed zuur gehalte, dat geeft de rust spanning en de zuurweger van brutus aan.
Bij het starten zakt de spaning naar 5V (ik neem aan dat er niet meer is gestart als 30 sec)
Dit houd in dat de accu geen start capaciteit heeft of onvoldoende geladen is.
Dit komt omdat er geladen is met een W karakteristiek en die houd op met stroom als volt oké is.
De accuboer kwam ook zover, en twijfelt aan het zelfde vandaar zijn advies een Wu lader te gebruiken.
Als het dan nog niet goed is weet je zeker dat ie kapot is.

mijn vermoeden gaat uit op de accu klemmen. als die slecht contact geven laten ze geen stroom en gaat je startmotor niet rond (wegens te weinig stroom dat die krijgt).
dit kan je testen door met de lichten aan te starten. als je lichten ook uitgaan als je de sleutel doordraait, is ofwel de accu volledig leeg, of je hebt slecht contact in de bekabeling.
als je de sleutel terug loslaat en de lichten zwakjes weer beginnen te branden is de accu leeg.
branden die onmiddelijk weer hard, is het slecht contact.


Zekers het nakijken waard, maar is al gebeurd denk ik?


Groet Arie
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik zou zeggen, pleur er gewoon eeen andere accu in, ben je direct goed voor een paar jaar. zo een grote kost is het nu ook niet

accus gaan ook achteruit als het kouder wordt alsook bij lang stilstaan. daarom heeft mijn capri oldtimer een dikke diesel accu gekregen (van 44ah/240A naar 72Ah/640A, nooit geen problemen mee gehad. zelf al is die halfleeg, nog steeds genoeg capaciteit om te starten
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Bedankt voor alle tips tot zover.
Ik heb hem nu aan een druppellader hangen en laat hem zo staan tot na het weekend.
Dan ga ik weer starten en kijken wat hij doet.
Als hij dan weer snel leeg is kan ik er wel vanuit gaan dat de accu op een of andere manier niet goed meer is.

Arie, ik hoef nooit meer dan 10 seconden te starten de eerste keer.
Daarna slaat de motor al na 1 of 2 omwentelingen aan.

De accu klemmen draai ik iedere keer vast als ik ga starten.

Wordt vervolgd.
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Arie schreef:
@Arie:
Ik weet niet of je dat zelf hebt geprobeerd maar als dat gelukt is zou ik zekers ook een staatlot kopen! :;):
Dat heb ik zeker geprobeerd met een 'overleden' accu van mijn HD en het werkt dus (bij mij in ieder geval wel), de accu heb ik nog zeker een jaar kunnen gebruiken. :;):

M.b.t. de 'onderhoudsvrije' accu's:
het enige onderhoud dat je hieraan kunt plegen is het regelmatig ontladen en opladen ervan.
Zuurpeil bijhouden m.b.v. het toevoegen van gedestilleerd water is niet toegestaan of zelfs onmogelijk zonder de accu te slopen. ???

Het verschil is n.l. dat deze accu's niet gevuld zijn met het 'normale' zwavelzuur, maar met een gel.
Deze gel verdunnen met gedestilleerd water zal de accu geen goed doen.

Toch blijft het vreemd, dat de startmotor soms wel en soms niet wil ronddraaien.
Als alle kabels zijn nagekeken op goede verbindingen en er geen slechte massa-aansluitingen zijn,
als het start-relais (solenoid) van de startmotor goed is,
als het anker, de koolborstels en de spoelen van de startmotor goed zijn,
als het contactslot op het stuurhuis niet 'brak' is, ja, dan blijft inderdaad alleen nog maar de accu over.

O nee: als de accu ook vervangen is en het probleem bestaat nog steeds:
kijk dan voor de lol de P- en D- stand schakelaar eens na, die wil ook nog wel eens roet in het eten gooien.
werkt die schakelaar niet mee of maakt hij af en toe sluiting: dan heb je natuurlijk dezelfde narigheid als bij het niet functioneren van de solenoid.
Hoor je soms toch alleen maar een vermoeide tik en wil de startmotor niet draaien, dan zou ik het toch nog maar eens in de startmotor gaan zoeken, ook al lijkt die het op andere momenten goed te doen.
Naar mijn mening geeft een slechte accu n.l. altijd een zwaklopende startmotor, en niet soms wel en soms niet.

??? Verder nog een idee, (al is dat minder leuk voor je portemonnee):
schroef dan eens de carterpan onder je blok vandaan en controleer of er misschien geen metaaldeeltjes in je blok rondzwerven. (die kunnen in je lagerschalen voor frictie zorgen, waardoor het blok niet lekker rond wil gaan.)
Kijk dan ook meteen de speling op je nokkenasketting na, een rotte (losse) ketting wil ook nog wel eens zorgen voor slecht ronddraaiende blokken.

??? Voordat alle ervaren sleutelaars over me heenvallen met kritiek: Voor alles is een eerste keer en soms is het meest onwaarschijnlijke mogelijk.

Ik ben in ieder geval benieuwd om te horen hoe dit probleem uiteindelijk opgelost is geworden.[/color]
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Nou ik zal zeker niet over je heen vallen.
Ik ben blij met alle tips en info die ik krijg.
Als de motor eenmaal start draaid hij echt als een zonnetje rond. En als hij warm is en ik start opnieuw dan slaat hij direct aan. Ik zelf zoek het toch bij of een versleten accu of misschien toch de startmotor.
Maar ik ben iemand die eerst dingen wil uitsluiten en controleren waar het probleem zit.
Alleen mijn probleem is dat ik weinig van stroom afweet.
Maar door alle tips en evt. oplossingen wordt je wel een stuk wijzer. En dat nog op mijn leeftijd hahahah.
Ik laat de accu nu ee paar dagen onder de druppel lader staan en na het weekend kijk ik wat hij doet.
Mocht de motor dan nog slecht starten kijk ik of ik een andere accu kan proberen.
Als hij dan nog slecht start, dan wordt de starmotor de hoofdverdachte.
Maar om nu spontaan een nieuwe accu aan te schaffen en later blijkt dat het toch de startmotor is daar pas ik voor.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.

pppfff ik wilde van het voorjaar (voor maui) al rijden maar komt niet goed zo.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

een goed onderhouden accu gaat ook maar een 6-8 jaar mee hoor. en dan gaan die snel achteruit.

de ene dag gaat die nog goed, de andere dag is het iets kouder en is het afgelopen (accus verliezen veel capaciteit eens onder de 20°C)

aangezien je nergens zegt:"die accu heb ik recent nog maar vervangen en is x jaar oud", heb ik een vermoeden dat dit toch al een oude accu is. als je echt problemen hebt, en je wil er snel van af, en je accu is 5jaar of ouder, gooi er een andere in.

moet je ze nu niet vervangen, dan is het volgend jaar wel, of misschien nog 2jaar.... was de oude wel nog goed, dan heb je toch lekker een reserve startaccu voor als je panne hebt.

ps: heb je niet ergens een andere auto staan met een goeie accu in (lees, de auto van de vrouw ofzo :p ), kan je daar toch eens mee testen al
nog zo een paar probleempjes oplossen en je leert wel snel veel bij over stromen enzo. zo heb ik ook alles geleerd wat ik ken over autos
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Ok, nog even samenvatten dan:
Als je motor eenmaal loopt, dan loopt hij als een zonnetje. :laugh:

Als je blok warm is, dan start hij ook zonder problemen.
Hierbij ga ik er van uit dat je de sleutel omdraait, de startmotor draait moeiteloos rond en het blok slaat aan. :)

Als je blok koud is, start hij soms wel en soms niet, maar als je een starthulp op de accuklemmen erbij zet, start hij wel.

Schiet mij ineens iets heel simpels te binnen:
Zit de startmotor wel goed vast?
Het kan gebeuren dat de startmotor niet goed vast zit, (losgetrild of zo) waardoor hij soms wel en soms oppakt.
FF checken kost weinig moeite. :p

Verder denk ik nog aan de volgende zaken die nog even moeten worden uitgesloten:

Als de olie in je blok erg dik en stroperig is kost het alleen meer moeite om het blok 'rond' te slingeren als het blok koud is en zodra het blok op temperatuur komt en dus de olie dunner is, kost het minder moeite en start hij dus makkelijker.
Dit gebeurt normaal gesproken echter allen bij extreem koude temperaturen, bijvoorbeeld bij -20 of kouder.
Dan heeft je accu het ook moeilijk, omdat er dan minder spanning/stroom opgewekt kan worden.
Ik ga ervan uit dat de olie (dik) in orde is, dus dit kunnen we eigenlijk wel uitsluiten.

Heb ik nog een vraag:
Komt er meer rook uit de uitlaat als je blok koud is dan als hij warm is?
Komt er misschien olie door de carter-ontluchting terug je carburateur in?
In dat geval zou je kunnen controleren of het olie-niveau misschien niet te hoog staat en je zou ook de oliedruk na kunnen meten om te controleren of de oliepomp nog goed functioneert (je bent nou toch bezig).
Teveel olie kan tegendruk in het carter veroorzaken waardoor het blok moeilijk of niet start.
(en dan krijgen je startmotor en accu ook op hun flikker.)
Als het blok dan warm is (olie is meer door het blok heen verspreid), dan kun je wel 'normaal' starten. Als het blok afkoelt, loopt de olie weer langzaam terug het carter in, waardoor het probleem opnieuw ontstaat.
Ik geef toe, het lijkt onwaarschijnlijk, maar de mogelijkheid bestaat. ???

Voor wat het waard is:
Het is inderdaad lastig om de juiste oorzaak te achterhalen en de enige manier om zo'n probleem aan te pakken en de oorzaak te vinden is alles nalopen en elk onderdeeltje wat ook maar enigszins twijvelachtig is vervangen voor een onderdeel waarvan je zeker weet dat het goed is.
Zorg ervoor dat alle electrische en mechanische verbindingen 100% zijn en kijk alles liefst drie keer na.
Vroeg of laat zul je de boosdoener vinden! :cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik bedoel als de motor eenmaal gestart is hij heel rap aanslaat.
Maar de accu heeft dan wel moeite om hem rond te krijgen.
Maar omdat hij zo snel aanslaat lukt het dan meestal nog wel.
Maar je merk dat als ik langer door zou moeten starten de accu dat niet aankan.

En rook uit de uitlaat heb ik nog nooit gehad.

Sorry voor het misverstand.




Edited By Brutus on 1222950072
Plaats reactie