remlicht

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

ik heb een probleempje met mijn w200,alle verlichting werkt behalve de gevarenlichten en 1 remlicht!
heb alles door gemeten maar er staat op het draadje voor remlicht geen stroom,ik kom tot de stuurkolom en
daar houdt het op!
het lijkt mij dat het dus in de stuurkolom niet lekker zit?
iemand enig idee??
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

heey,

Je gevaren lichten werken waarschijlijk niet omdat he fuselink(onder motorkap in je kabelboom voor je verlichting)is door gebrand.
Als ze het wel doen als je je knipperlichthendel op links of rechtaf zet is het zeker de fuselink.

Wat beteft je remlicht is een denk ik toch meten tot je het euvel gevonden hebt.bv
-slechte min naar je achterlichten
-schakelaar stuk
-draadbreuk

succes

gr ivo
W200 1977
vw passat vr5 1999
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

heey

O 1 licht,las het niet goed.
Dan werkt dus je schakelaar.
W200 1977
vw passat vr5 1999
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

we hebben het door gemeten de hazard schakelaar (ofzo iets) die in de stuurkolom zit,blijkt een beetje moeilijk te doen!
maja die zit achter het stuur,wat ik er niet uit krijg!! :angry:
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Een beetje een cleaner er in spuiten, en vervolgens met perslucht er op wil wel eens helpen. :;):
(kijk ook eens naar de conector onder het stuur)


Groet Arie




Edited By Arie on 1232789600
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

oke,dan ga ik dat ook nog even proberen.
naar de conector heb ik ook al gekekendie is goed!
thanx voor de info..
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Heb momenteel het tegenovergestelde:
remlichten en hazard/ knipperlichten werken prima. Verlichting vóór ook, alleen achter niet...
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

ja en toe word je er gek van!!
ik heb nu van een bevriende rijwielhandelaar een remschakelaar gekregen..
kan je monteren op je rempedaal,stroom erop en 2 draden naar achter een gat boren in de orginele behuizing een fitting erbij en het moet werken!
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

JJF Naus schreef:Heb momenteel het tegenovergestelde:
remlichten en hazard/ knipperlichten werken prima. Verlichting vóór ook, alleen achter niet...

Als het alleen de verlichting achter is kan het nooit veel wezen.
Hij komt immers goed door je schutboord conector want daar takt hij ook af voor de voorkant.
Massa achter is goed want de rest doet het wel, en twee vervuilde achterlicht contact pennetjes is te toevallig.
Hou je over de draad die naar achter loopt(breuk) of de conectors achter waar de officiële trekhaak aansluiting van afgetakt kan worden.
Daar is vaak flink mee gepruts bij het bevestigen van een Europese trekhaak al dan niet in een poging om hem ook nog europees te laten werken!

w200 soest · Geplaatst op 25 Jan. 2009,18:08
ja en toe word je er gek van!!
ik heb nu van een bevriende rijwielhandelaar een remschakelaar gekregen..
kan je monteren op je rempedaal,stroom erop en 2 draden naar achter een gat boren in de orginele behuizing een fitting erbij en het moet werken!


Als je deze bypass aansluiting maakt verlies je wel de karakteristieke Amerikaanse één remlicht één knipperlicht functie, dat zou ik jammer vinden!
Het stuur eraf halen met een trekker die je makkelijk even zelf kan maken is niet gek zoveel werk!
Bovendien vermeld je dat één remlicht het niet doet, dat kan niet aan de alarm schakelaar liggen.
Dat ligt aan je knipper schakelaar(dan moet toch het stuur er af) of een draadje ergens los of geen goed kontact, als je knipper licht aan die kant het wel doet is het je knipper schakelaar.
Je alarm schakelaar voed namelijk beide remlichten en één doet het, dat word verdeelt op je knipper schakelaar vandaar.
Dat je gevaren verlichting het niet doet ligt waarschijnlijk aan het missen van de voeding (hier al genoemd) of je flasher is kapot.
Dit kun je contoleren er van uitgaande dat je gewone knipper lampen werken, door de alarm schakelaar aan te zetten en vervolgens richting te geven.
Als ze het dan wel doen is het één van de dingen genoemd.

Twee dingen dus, waarschijnlijk!




Edited By Arie on 1232965248
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Kleine lampen vóór werken niet als stadslicht, enkel als knipperlicht. Dus bij standje '1' van de lichtschakelaar gebeurt er niets. Ook is de boord-verlichting uitgevallen. Is het dan wellicht toch de schakelaar?

bedankt voor het meedenken Arie!

Jax.




Edited By JJF Naus on 1232970073
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

JJF Naus schreef:Kleine lampen vóór werken niet als stadslicht, enkel als knipperlicht. Dus bij standje '1' van de lichtschakelaar gebeurt er niets. Ook is de boord-verlichting uitgevallen. Is het dan wellicht toch de schakelaar?

bedankt voor het meedenken Arie!

Jax.

Ik zal het circuit even opnoemen kun je het zelf nalopen.

In stand één van de lichtschakelaar krijgt de interieur verlichting en dashboard verlichting spanning via een zekering in je zekering kastje.
Als je daar gaat meten weet je of de spanning aan komt, anders schakelaar kapot of draad los en of de spanning weg gaat.(zekering kapot en hoe komt dat?)
Tevens in stand één geeft de schakelaar een spanning door komend van de zekering kast via een zekering.(dus de schakelaar doet in stand één twee dingen)
Daar kunnen twee dingen mee gebeuren
Of hij zet je stad en achterverlichting aan(en officieel ook je zijlampen)
Of (en dat is haast altijd met ex army) hij laat een relais opkomen wat naast je zekering kast zit.(als je, je handschoenen bak eruit trekt kun je hem voelen)
Dat relais zet vervolgens weer genoemde verlichting aan en heeft een overstroom beveiliging in serie er tussen zitten.
Ook die zekering moet je even door meten (omdat die theoretisch voor de schakelaar zit en die andere er na heeft deze altijd spanning) maar als hij kapot is komt het relais niet op.
Dat relais en/of de overstroom beveiliging kan ook stuk wezen.

Ook meerdere mogelijk heden dus, als jij verteld waar de spanning op houd denk ik (of andere) verder, maar hou in de gaten dat je praat over twee circuits en dat er dus ook twee dingen aan de hand kunnen wezen.


Groet Arie
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Ik ben aan het zoeken gegaan!
Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen:
- binnenverlichting (licht-schakelaar draaien) werkt
- nadat ik aan de achterkant van de lichtschakelaar heb gevoeld werkten de achterlichten opeens als de hazard-flash uitgetrokken was! De remmen en hazard-flash zélf deden dan niets meer... nog een keer aan de achterkant voelen/ morren en de begin-situatie was weer terug!
- ik kan de genoemde 'ex-army' zekering niet vinden als ik de handschoenen-bak eruit neem.
- de aanduiding op de zekeringen in de zekeringkast zijn onleesbaar geworden. Ik wil dus best meten, alleen weet ik nog niet wat!
- ik denk dat ik voorlopig geen spaghetti meer eet, daar dit mij teveel aan de bedrading van mijn Dodge doet denken (die ik nog niet begrijp).

Voornaamste vraag momenteel: welke zekeringen (van de 2 rijen) moet ik doormeten?

Iedere hulp (zoals altijd) is welkom!

Jax.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Is de zekering linksonder. Deze is voor de parkeerlichten voor, lichten achter (zowel parkeer- als dim- en grootlicht) en voor de nummerplaatverlichting. De dashboardverlichting wordt aangestuurd door de parkeerlichtfunctie in de schakelaar.
Gerhart
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Als je de licht schakelaar om draait voor de binnenverlichting en hij doet het, zegt dat niks!
Die krijgt ook al spanning als de schakelaar uit staat, met het omdraaien leg je alleen de min aan de massa net als dat je een deur open doet.(hier was ik dus niet duidelijk)

De zekeringen:
De meest rechtse onderin is voor je verlichting(deze spanning word geschakeld via je schakelaar)
De meest linkse onderin is voor je instrumenten (krijgt spanning van de schakelaar)

Het relais kun je zien en voelen als je het handschoenen bakje er uit trekt, de stroom begrenzer zit tussen je beide hazard relais in.(in het zicht dus)

Hetgeen je waar neemt met je lichtschakelaar, wil zegen dat het daar o.a. niet goed zit!!!

Groet Arie
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Gerhart schreef:Is de zekering linksonder. Deze is voor de parkeerlichten voor, lichten achter (zowel parkeer- als dim- en grootlicht) en voor de nummerplaatverlichting. De dashboardverlichting wordt aangestuurd door de parkeerlichtfunctie in de schakelaar.

Hoi,

Ik weet niet precies wat Gerhart bedoeld?
Maar links en recht in mijn verhaal moet je inderdaad omdraaien.(daar heb ik vaker last van)
Echter je dim en groot licht gaat zekers niet via deze zekering, die heeft een eigen stroom begrenzer in de schakelaar.(stand twee)
En van een parkeerlichtfunctie heb ik nog nooit gehoord, je dashboard krijgt spanning van je licht schakelaar via een zekering in je zekering kastje.

Ik sta open voor uitleg?

Groet Arie
Plaats reactie