elektrisch verlies - hoe vinden?

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

elektrisch verlies - hoe vinden?

Bericht door fcapri »

hey iedereen,

ik heb een probleem met de dodge. het is daar een wirwar van kabels en ben al goed aan het knippen gegaan. onder het dashboard vind ik ook hopen kabels en niet gebruikte klemmen, is dit normaal?

ook heb ik een verlies van 200mA. hierdoor loopt de accu op een 2-3 dagen leeg.

nu ben ik al eens gaan zoeken, en de boosdoener is de dikke rode draad die van het startrelais naar binnen gaat (ik vermoed naar de Amperemeter. de originele amperemeter is al afgekoppeld en er staat een andere aangesloten (op de foto te zien in het stuk plastiek die op het dashboard nu ligt, hij zit naast de originele amperemeter).

nu heb ik een amperemeter aangesloten tussen het startrelais en die dikke kabel, waardoor ik de lekstroom zie. ik heb alle zekeringen losgetrokken, maar het stroom verlies blijft. ook heb ik alle mogelijke connectors eens losgemaakt, maar het verlies blijft.

nog iemand ideeen waar zulke verliezen vaak voorkomen, of waar er nog componenten zitten die je niet direct ziet, en die dit verlies kunnen veroorzaken

op de foto zie je ook mijn idee om de warme zon buiten te houden. een houten plank voor het raam, met daarop het elektrisch schema geplakt. Dat is verdorie ferm handig zo :D
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Mijnheer Capri,

"het is daar een wirwar van kabels en ben al goed aan het knippen gegaan. onder het dashboard vind ik ook hopen kabels en niet gebruikte klemmen, is dit normaal?"
>>>Ja, helaas is dat normaal. Zodra er iets ophoudt met functioneren beginnen erg veel mensen maar wat te freubelen. Een volgende eigenaar mag dan alles in orde maken. Verder moet je niet vergeten dat de US-army zelf ook allerlei modificaties uitvoerde voor de auto's in gebruik werden genomen. Afhankelijk van het type voertuig (radiowagen, ambulance etc) heeft dat ook iets tot erg veel extra kabels tot gevolg die je nu niet meer thuis kan brengen.

Amperemeter: die hoort tussen starterrelais en dynamo te zitten. Veel mensen verwijderen alles wat met de am-meter te maken heeft, omdat het nog wel eens wil gaan smeulen.

"nog iemand ideeen waar zulke verliezen vaak voorkomen, of waar er nog componenten zitten die je niet direct ziet, en die dit verlies kunnen veroorzaken"
>>>Goeie vraag, waar geen antwoord op bestaat. Het kan namelijk ALLES zijn! Beste oplossing is alle kabelbomen ontmantelen (dus ook onder de motorkap, door alle tape er van af te halen) en draadjes gaan volgen: lopen ze goed? alles compleet? geen breuken? Met een bedradingsschema erbij maak je dan alles in orde.
Niet moeilijk, wel veel voorbereidings/studie-werk, maar ook heel erg bevredigend. Werkt het daarna nog niet, dan ga je componenten vervangen. Dat kan je ook als eerste doen, maar het biedt geen garantie (want is het wel echt stuk?) en kost (misschien onterecht) veel geld. Kabels vervangen kost bijna niets.

Oja; en wat spanningsverlies betreft: dan staat er ergens continu accuspanning op, ook als het contact af staat. Of het laadcircuit (waar de am-meter een onderdeel van is) geeft ook een laadstroom door naar een plek waar het niet thuis hoort.
Kwestie van zoeken......

Sterkte!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

de amperemeter werd al vervangen, de originele zit er nog in maar niet meer in gebruik. er werden 2 dikke nieuwe kabels aangelegd en naas de origienel amperemeter werd er een 2de ingebouwd waar die dikke draden op zitten.

en het is nu net die kabel die het verlies veroorzaak. ik zal vanavond de dynamo eens afkoppelen, misschien dat die er toch iets mee te maken heeft (of de externe regelaar)
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

probleem gevonden :)

dynamo is het probleem. op een ford forum had men mij aangeraden om met een stroomtang elk kabeltje vast te nemen en kijken door welke kabels de stroom loopt. HEEEEL gemakkelijk om een kabelboom uit te meten

tip om te onthouden dus.

de dikke kabel die van de amperemeter terugkomt gaat idd naar de dynamo, MAAR, zonder regelaar ertussen??? tenzij ik er over heb gekeken.

ziet iemand hier de regelaar zitten, en waar zou die ergens moeten hangen?
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Hoi Fcapri,
De spanningsregelaar zit idd niet tussen dynamo en amperemeter, maar zit met een aparte draad aan de dynamo. Als je de originele dynamo nog hebt zit de spanningsregelaar (vaak) op het schutbord gremonteerd, op jouw foto meen ik hem te zien als dat ding liksachter je luchtfilter. Nieuwe types dynamo hebben de regelaar ingebouwd zitten, en dan vervalt dus de externe.

Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ok, ik heb dat ding dus losgetrokken en mijn stroomverlies bleef. zit deze normaal niet aangesloten op de dynamo en tussen dynamo en accu??? deze zorgt er toch voor dat de batterij niet meer dan 14.4volt krijgt?? doet niks bij mij, ik vermoed dat deze defect is, of gewoon niet meer aangesloten
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

ik zie dat je een Denso dynamo hebt; die hebben (bijna)altijd een interne regelaar. De regelaar die op je brandschot zit (zie foto) is van de originele dynamo en zeker NIET voor de Denso dynamo.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ok, we gaan er geraken.

heb momenteel de dynamo gewoon afgekoppeld. is een stuk makkelijker dan mijn accuklemmen elke keer losmaken.

hoe moet die denso dan worden aangesloten.

aan de dynamo komt die dikke kabelt oe, en ook 2 kleintjes (groen en rood). waarschijnlijk zit deze regelaar er op de één of andere manier toch op aangesloten.

word die denso dan met zo een lampje aangesloten op de +12V??? ik weet niet de precieze bedoeling ervan, maar sommige autos hebben dit. en zonder dit lampje werkt de dynamo niet
dodgie
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2001 20:06
Locatie: Emmen

Bericht door dodgie »

de b+ gaat naar de dynamo evt via een ampmeter
de d+ gaat via een lampje naar een contactgeschakelde plus (in serie dus) deze dient om het magnetisch veld in de dynamo te activeren en als de dynamo niet laad gaat deze branden als waarschuwing :)
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ok, heb eens een avond naar die bekabeling gekeken.

die spanningsregelaar heb ik losgekoppeld, dynamo blijft werken, verlies blijft ook. dus ik koppelde de kabel van de ampere meter gewoon elke dag af.

nu heb ik in die kabel een relais gezet die via het contact geschakeld wordt. moet al geen kabels meer losmaken, maar de klemmen naar de relais worden heet, gloeiend heet. dus niet goed

wat blijkt nu, als ik die 2 kabels (ja, ik heb er nog 2) van de dynamo afknipt (ne groene en ne rode) dan is mijn verlies weg. de dikke kabel van de amperemeter staat wel nog aangesloten (dus dynamo heeft in totaal 3 kabels)

nu start ik de wagen en ik krijg 12volt op de accu. laad niet meer bij dus. MAAR, als ik eens gas geef (tot ongeveer 2000rpm) schiet mijn spanning ineens naar 14V en blijft daar dan ook staan. dus eens actief blijft de dynamo dan wel werken.

en ik heb dus niet dat rode draadje met dat lampje zitten.

iemand die me kan uitleggen hoe dit werkt? in principe wordt het magnetisch veld niet geactiveerd en zou de dynamo niks mogen doen
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

OK, het lijkt er op dat de dynamo spanning krijgt via een niet geschakeld circuit.
In de orginele situatie heb je een dynamo en spanningsregelaar. De dynamo zit met een dikke draad aan de accu (via de amperemeter)
De rode en groene draad verzorgen het veld van de dynamo.

De groene draad komt orgineel van de spanningsregelaar en deze schakeld de massa van het veld van de dynamo.
De rode draad komt orgineel van je contactslot (Ingition Run) en wordt dus pas ingeschakeld als je de wagen op contact hebt staan.

Nu is de vraag hoe je de Denso dynomo moet aansluiten...

In ieder geval moet je gebruik maken van een geschakelde spanning. Want anders loopt je accu leeg... Maar dat wisten we al.
Ga eens meten of er spanning op de rode draad spaat als je contact uit staat. Dit mag dus alleen aanwezig zijn als je contact aan staat.

De dynamo die je hebt zou je volgens mij inderdaad meten aansluiten via een lampje, zie bijgaand schakelschema.

Dit geldt dus alleen als er een interne spanningsregelaar in zit.

Wat betreft de spanning tijdens hoge toeren: Er blijft altijd iets mangetisme acher in de rotor van de dynamo, dit zou kunnen verklaren waarom je een hogere spanning meet. Als er een zware last wordt ingeschakeld is dit effect wel weg denk ik.

Suc6 ermee!
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ok, ben dus ff gaan meten.

contact aan 12.5V
starten 12V
gas geven: 14V
lichten aan, mistlicht aan, ruitenwissers op: 14.2V
lichten uit, mistlicht uit, ruitenwissers af: 14.45V (mijn voltmeter in het dashboard staat in het rood tussen 14 en 16V alsook mijn digitale multimeter geeft 14.45V aan op de accu klemmen.

dit met dat groene en rode kabeltje afgekoppeld.

die groene draad uit de dynamo doet niks (aan of afsluiten), die rode draad uit de dynamo staat altijd op 12V, MAAR, als ik deze rode draad afknipt, dan staat de 12V ip het draadje uit de dynamo en niet op de kabelboom

dus als ik die 12V komende van de dynamo op de kabelboom zet, dan heb ik een verlies van 200mA (via de dikke draad van de amperemeter, zo weer terug de kabelboom in
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Denso is de grootste (Japanse) dynamoproducent ter wereld.
Ze leveren aan heel veel auto- en motorfabrikanten dynamo's; ook Europese en Amerikaanse merken. Vaak wordt het merk van de auto of motor erop gezet (eis van de klant).
Als je al een paar miljoen Denso's hebt gezien, herken je ze wel.
Gerhart
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

OK, het is wel duidelijk dat deze dynamo er standaard niet in hoort te zitten.
Het is een dynamo die bijvoorbeeld standaard gebruitk wordt bij de Mazda323
Geen probleem overigens maar dan moet het wel goed aangesloten zijn.
Ik heb een tijdje lopen googlen of ik er info van kan vinden maar dat is tot op heden op niets uitgelopen.

Ik probeer nog verder te zoeken...
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik wordt gek van dat ding. nadak ik het eruit haalde om foto te nemen, heb ik die er gewoon weer ingestoken en heb ook die groene en rode kabel terug gezet (die zitten onderaan tegen motorzijde en krijgt ge er niet zomaar weer in. dus heb ze erin gestopt voor ik de dynamo terug monteerde).

die kabels zitten in de dynamo maar zijn verder NIET aangesloten. heb de motor doen draaien (om te zien of rood en groen goed zitten) en beide doen niks meer ???

maar, de dynamo doet het nu wel weel goed heb schoon 13.8volt en als ik verbruikers aanzet gaat die lichtjes naar omlaag. dus geen 14volt of meer. goed voor de accu.

waarom hij nu goed werkt, en vandaag ineens 14.5volt gaf weet ik. maar dat doet hij nu niemeer.

raar ding. denk dat er inwendig stof zat die een kortsluiting veroorzaakte zodat de 12volt via het binnenwerk op die rode kabel kwam. heb nu nergens volt. heb een lampje tussen die kabels en de + van de batterij gestopt en deze doen ook niet. draaiende motor of niet, lampje doet niks en er loopt geen verliesstroom meer.

heb alles maar afgekoppeld gelaten en rij zo wel verder. heb een voltmeter in het dashboard zitten en houd de boel van daar wel in de gaten.

op verloop van tijd toch maar eens een goeie dynamo steken met inwendige regelaar (denk dat het een ford dynamo wordt, deze heb ik genoeg, en moet toch een nieuwe bevestigingsplaat maken
Plaats reactie