Pagina 1 van 2

Geplaatst: 01 aug 2003 10:55
door Ruud
Op mijn Dodge zit op het witte blok (dit is het weerstandsblok toch??) op het schutbord een doorverbinding (dmv het oranje draadje). Als ik de schema's in mijn Haynes boek er op na lees dat heb ik het idee dat de vorige eigenaar dit gedaan heeft om de ampere meter te overbruggen.

Ik moet binnenkort toch mijn dashbord weer uit elkaar halen dus dan overbrug ik de ampere meter direct op de meter zelf.

Mijn vraag is nu kan dit kwaad?

Waarschijnlijk niet want het zit al een tijdje zo......



Edited By Ruud on 1059728257

Geplaatst: 06 aug 2003 10:28
door Ruud
???

help......

Geplaatst: 06 aug 2003 11:03
door 105-1046176934
kan geen kwaad ruud
of het nu op je schutbord of achter je dasbord doorverbonden wordt..

gebruik wel degelijke dikke draad..want achter het dashbord is het smelt gevoelig..
hebben we allemaal last van..

groetjes Ingridje

Geplaatst: 06 aug 2003 11:42
door AquaFobia
Dit doorverbinden is dus niet voor je ampere meter.
Deze doorverbinding is om de weerstand te overbruggen.
De weerstand heeft dus totaal geen effect meer zo.

Als ik het goed heb begrepen, is deze weerstand om de spanning naar je ontstekingsmodule te verlagen.
Men heeft mij altijd gezegd dat je hiermee niet te lang moet rijden omdat dan je module het kan begeven.

Geplaatst: 06 aug 2003 12:43
door Nico
Het weerstandsblok is om de spanning onder het rijden te verlagen naar+/_ 9 volt.Alleen bij het starten zal de spanning doorgelust worden naar 12 volt Bij een doorverbonden weerstand zal je dus altijd onder 12 volt rijden,wat dus niet de bedoeling kan zijn,want dan hadden ze het hele blokje wel weg kunnen laten.

Nico

Geplaatst: 06 aug 2003 14:05
door Ton
Ik begrijp de problemen met die amperemeter niet zo...
Hij is bij mij nog steeds aangesloten en ik vind het een geweldig ding :D

Kan zo prima zien wat de dynamo doet en of er teveel stroomverbruikers aangesloten zijn...

Ton

Geplaatst: 06 aug 2003 15:01
door 105-1046176934
yep ik heb het verkeerd gelezen..
amperemete mag je doorverbinden en weerstand mag ook..zijn er veel die het ook gedaan hebben..
maar of het goed is..
tja...
het zit er niets voor niets op he

groetjes INgridje

Geplaatst: 06 aug 2003 18:29
door Nico
Hoi daar ben ik weer.
het weerstandsblokje moet je gewoon los zien van de amperemeter,weerstandblokje is gewoon belangrijk voor je ontsteking,en de amperemeter is alleen maar een controle of je dynamo werkt.
Nico

Geplaatst: 07 aug 2003 08:42
door Ruud
OK dit is duidelijk !!!!

Duidelijk pruts werk van iemand geweest dus. Zeker geen lid van de DTB :-)


Bedankt voor de tips !!!!



Ruud

Geplaatst: 07 aug 2003 16:24
door wittenaar
Een beetje offtopic:

De amperemeter kan prima functioneren mits de moeren waarmee de draden bevestigd zijn, goed zijn aangedraaid, want daar ligt het hele probleem met die dingen.

Als de moeren ook maar iets los zitten krijg je een overgangsweerstand, en die wil je nu juist niet hebben in de stroomkring waar de meeste stroom loopt.

De wet van ohm: U=IxR ofwel Spanning = Stroom x Weerstand
Dit betekend hoe groter je overgangsweerstand hoe meer spanningsverlies je hebt over de amperemeter. En dus hoe minder er overblijft voor je verbruikers.

Ook resulteert e.e.a. in het warm (heet) worden van de aanslutingen, vanwege die weerstand dus. Dit kan zover gaan dat e.e.a. wegsmelt in je dashboard, en dan is het te laat...

Groet
Tonnie

Geplaatst: 07 aug 2003 16:30
door AquaFobia
Tonnie,

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarbij je juist wel de Ampere meter wilt verwijderen lijkt me.

Bijvoorbeeld een zwaardere dynamo, heftige verbruikers etc.

Of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst: 07 aug 2003 17:03
door Gerhart
Je amperemeter en dynamo moeten op elkaar afgestemd zijn.
'T heeft geen nut om een dynamo van bijvoorbeeld 100 A te monteren en een amperemeter van 60 ampere. Die moet dan natuurlijk ook (minimaal) 100 A zijn.
Heb je dit in orde en, net zoals Tonnie zegt, ook de contacten 100%, dan zul je weinig problemen krijgen.

Geplaatst: 07 aug 2003 17:11
door AquaFobia
Dat ben ik met je eens.
Maar als ik me niet vergis, zit er een vrij lichte ampere meter in het dashboard (te zien aan de dunne kabeltjes).

Dus als je een zwaardere dynamo monteert, een 100 of 120A bijvoorbeeld, kan je die volgens mij beter kortsluiten.
(of eventueel vervangen door een zwaardere maar die zal je niet snel vinden voor in het originele dashboard ben ik bang.)

Geplaatst: 07 aug 2003 21:01
door Brutus
hallo,,
ik heb ook eens gekeken hoe de toestand van mijn ampere meter was omdat dit nogal vaak tot problemen lijd.
en wat zag ik de aansluitingen zaten goed vast maar het plastic van de unit was al aardig weg aan het smelten..
dus toch maar voor de zekerheid gekozen en doorverbonden..
blijkt dat er toch een te hoge weerstand door de amperemeter gaat..
want een gesmolten dashboard daar zit ik echt niet op te wachten..

voor iedereen zijn eigen keuze natuurlijk..

Geplaatst: 07 aug 2003 22:21
door wittenaar
Een zwwrdere dynamo betekend zonder meer dat je veel meer moet aanpassen, de gehele bedrading vanaf dynamo naar accu, hoofdzekering en contactslot moet vervangen worden door zwaarder materiaal, anders gaat het nog niet goed. Ook een eventuele amperemeter hoort daar bij.

Ik ging uit van de standaard installatie, zoals ik ze in m'n beide dodges heb.