Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekvermogen aanhangwagen

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
werner kip
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2005 23:44
Locatie: mechelen ( walem )

Bericht door werner kip »

Hey ,

Ik ben op zoek naar een pick-up om een aanhangwagen te trekken van 3500 kg .Ik had gedacht aan of een doge-ram 1500 of een w/d 200 .Nu weet ik niet welk het max.
toegelaten aanhanger gewicht is ( geremd ) van de betreffende wagens .Kan iemand mij verder helpen .

Werner

ps : zit der verschil tussen Nederland en belgie betreffende het max toegelaten trek gewicht ?
Life is like a coin , you can spend it any way you like , but you can only spend it once.
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

Welkom Werner,

Let wel op je rijbewijs, ik heb bv alleen B dus ik mag niet veel met aanhangwagen.

De w200 is ongeveer 2380 kg en max(met trailer of aanhangwagen) mag ik tot 3500 kg op B

Wellicht wel handig te vermelden welk soort bewijs je hebt.
Er zijn genoeg mensen die hier meer tips op kunnen geven, ik ben nog maar een leek.

Succes ermee.
werner kip
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2005 23:44
Locatie: mechelen ( walem )

Bericht door werner kip »

hey ,

Ja kijk , ik ben in het bezit van een rijbewijs b+e dus ik mag met een samengesteld voertuig van boven de 3500 kg besturen zolang het trekkende voertuig maar van de categorie b is en nu komt het , de aanhangwagen niet boven het max toegelaten aanhangergewicht van het trekkend voertuig komt .Welk dus op de papieren van het trekkende voertuig staat vermeld .Vandaar mijn vraag hoeveel dit is bij respectievelijk de Ram 1500 of d/w 200 .Momenteel trek ik mijn aanhanger met een nissan navara maar die mag volgens de papieren maar 3000 kg trekken dus ben ik bijgevolg in overtreding en ook niet gedeket door de verzekering :(

En eerlijk gezegd , ik denk dat die navara dat niet te lang gaat volhouden voor der stukken van komen .

Werner




Edited By werner kip on 1133521212
Life is like a coin , you can spend it any way you like , but you can only spend it once.
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Mijn dodge weegt geloof ik 2480kg en op het stikkertje in de deur van dodge staat sleep 5000kg.
Dus nu dit met rijbewijs B+e en het belgisch boeren regelment.
Moet je nog kijken wat maximum is van de sleepkoppeling.
Dacht dat er ook nog iets was van maximum geremd sleep gewicht = 3500kg
2480 + 3500 = 6980kg (das al ni slecht)

http://www.goca.be
dit is de site van de belgische autokeuring
eddy85
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:22
Locatie: Ronse, Oost-Vlaanderen, België

Bericht door eddy85 »

2480 + 3500 kg is volgens mij nog altijd 5980 en geen 6980.
kmoest dit nog ff vermelden
chris29
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 mei 2006 21:33
Locatie: maassluis
Contacteer:

Bericht door chris29 »

ten eerste mag je aanhanger nooit zwaarder zijn dan je auto dat heb je als het goed is geleerd toen je je e rijbewijs haalden

als je in nedeland een trekhaak monterd moet je dat melden bij het rdw dan krijg je een zogenaam grijs inlegvel bij je kenteken door op staat wat je auto mag treken
dit is ook in belgie wand wat in nederland mag mag ook in belgie
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

chris29 schreef:ten eerste mag je aanhanger nooit zwaarder zijn dan je auto dat heb je als het goed is geleerd toen je je e rijbewijs haalden

als je in nedeland een trekhaak monterd moet je dat melden bij het rdw dan krijg je een zogenaam grijs inlegvel bij je kenteken door op staat wat je auto mag treken
dit is ook in belgie wand wat in nederland mag mag ook in belgie

das toch niet correct hoor
blik op de weg

Over het algemeen hebben geremde aanhanger meestal een TMM dat al gauw boven het gewicht van een gemiddelde personenauto komt. Dus is rijbewijs E meestal vereist.

een rijbewijs E is er net voor dat je zwaarder mag trekken met je wagen.
mijn capri weegt 995kg en ik heb een auto-aanhangwagen die max 1000kg mag wegen. hiervoor heb ik rijbewijs E nodig (en da heb ik niet)

kijk vooral op voorbeeld 2 op die website auto van 750kg, aanhangwagen van 950kg, rijbewijs BE verreist




Edited By fcapri on 1148720571
chris29
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 mei 2006 21:33
Locatie: maassluis
Contacteer:

Bericht door chris29 »

dat klop wat je zegt alleen voor je c e rijbewijs leer je dat je aanhangen nooit zwarder mag zijn dan je auto ander komt hij je voor bij ook al is deze geremt
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

chris29 schreef:dat klop wat je zegt alleen voor je c e rijbewijs leer je dat je aanhangen nooit zwarder mag zijn dan je auto ander komt hij je voor bij ook al is deze geremt
en dat is ook niet waar
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne »

Op mijn kentekenpapieren staat bij gewichten voor geremd en ongeremde aanhanger een "-".
Omdat ik toch graag eens een aanhanger achter mn Dodge wil hangen, zonder bij een controle problemen te krijgen met de politie, wil ik bij het RDW mn kentekenpapieren laten aanpassen, hiervoor moet ik dus wel aan kunnen tonen wat de W200 mag hebben (denk aan bv originele documentatie).

hierboven in het forum staat al
Mijn dodge weegt geloof ik 2480kg en op het stikkertje in de deur van dodge staat sleep 5000kg.
, maar bij mijn dodge is dit stikkertje ooit door de vorige eigenaar overschilderd en dus onleesbaar.

Heeft iemand tips, foto's of originele documentatie waarmee ik naar het RDW kan gaan?
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Waarschijnlijk wil het RDW een typegoedkeurings rapport hebben van de importeur.

Aangezien de meeste W en D 200's via Belgie of Duitsland zijn ingevoerd is die typegoedkeuring er niet.
Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne »

Ik heb net gebeld met het RDW, en inderdaad, het moet via de importeur.
Uiteraard heeft deze geen gegevens, en wil daar ook geen moeite voor doen. Dodge in de VS wil ook geen ondersteuning bieden.

Dus mijn vraag is heeft er iemand een trekhaak op kenteken? en hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
EL GWAPPO
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 dec 2003 12:00
Locatie: Reusel

Bericht door EL GWAPPO »

[color=643]Hoi Kne
Ik heb dus een goedgekeurde trekhaak onder mijn w200 zitten het trekgewicht is 2380 Kg en dit is bij de RDW bekend ze moeten het alleen even opzoeken .
Ik heb mijn w200 in veldhoven laten keuren .
Eerst zat er een trekhaak onder a la kok e rel
en nu zit er een onder waarop diverse krachtberekeningen zijn uitgevoerd ,waarbij de kogel het zwakste punt is bij 5000 KG .
Als je wil mail ik je wat foto's

groeten EL GWAPPO[/color]
Make my day,paint my wagon it's a dirty job but somebody got to do it.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik heb ook een trekhaak op papier staan, maar niet op de auto.

t zijn wel belgische papieren, dus geen idee of je iets met de gegevens kunt doen

voertuig:
max totaal gewicht: 3500kg
vooras mas 1585kg
achteras max 2360kg
(das raar, samen is dit niet 3500, waarschijnlijk omdat de dodge meer mag wegen, maar de mijne gelimiteerd is tot 3.5 ton wegens B rijbewijs)

max gewicht van de sleep: 5610kg

max aanhangwagen:
geremd: 2110kg
ongeremd 750kg




Edited By fcapri on 1171662308
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

en op mijn papaieren van lichte vracht staat:

tarra 2340kg
max 3500kg

max sleep: 5610kg
beschikbaar laadvermogen: 1085kg
MMRA zonder rem: 750kg
MMRA met inertie rem: 2110kg
MMRA met continue rem: 2110kg
Gesloten