Geplaatst: 04 jun 2002 21:17
“kickdown linkage” afstellen
Ander punt van de versnellingsbak wat we zelf gemakkelijk kunnen afstellen is de “kickdown linkage”. Dit is de verbinding tussen carburateur(gashendel) en de automaat.
Dit stangenstel zorgt ervoor dat de automaat goed schakelt; als we weinig gas geven schakelt de bak heel vroeg op; hoe meer gas we geven, hoe later de bak opschakelt.
Als alles goed staat afgesteld, moet de bak als volgt schakelen:
bij stationair toerental:
- van 1 naar 2 bij 8-10 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 11-13 mijl/uur
- terug van 3 naar 1 bij 7-9 mijl/uur
bij volgas:
- van 1 naar 2 bij 23-31 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 49-56 mijl/uur
Is dit niet volgens bovenstaande lijst, dan moet de "kickdown linkage" bijgesteld worden, en wel als volgt:
op de gashendel van de carburateur(linkerkant) zit een stang gemonteerd met een sleufgat; deze losmaken van de stang waarop hij zit, de veer welke hieraan zit ook losnemen.
De gashendel moet helemaal terug staan (op stationair).
Het beste kun je ook even de choke helemaal open zetten of losmaken (makkelijker).
Nu bij de versnellingsbak (volg de stangetjes tot het einde)de twee bedieningshendels in de juiste positie zetten: de onderste helemaal naar achteren en de bovenste helemaal naar voren en deze vastzetten met een touwtje, veer of een helpende hand.
Hierna weer terug naar de carburateur.
Nu de stang met het sleufgat zo afstellen (in- of uitdraaien), dat de achterkant van het sleufgat net tegen de pin komt waarop hij gemonteerd hoort te zitten.
Nu weer alles monteren zoals het eerst zat en even testen.
Ander punt van de versnellingsbak wat we zelf gemakkelijk kunnen afstellen is de “kickdown linkage”. Dit is de verbinding tussen carburateur(gashendel) en de automaat.
Dit stangenstel zorgt ervoor dat de automaat goed schakelt; als we weinig gas geven schakelt de bak heel vroeg op; hoe meer gas we geven, hoe later de bak opschakelt.
Als alles goed staat afgesteld, moet de bak als volgt schakelen:
bij stationair toerental:
- van 1 naar 2 bij 8-10 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 11-13 mijl/uur
- terug van 3 naar 1 bij 7-9 mijl/uur
bij volgas:
- van 1 naar 2 bij 23-31 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 49-56 mijl/uur
Is dit niet volgens bovenstaande lijst, dan moet de "kickdown linkage" bijgesteld worden, en wel als volgt:
op de gashendel van de carburateur(linkerkant) zit een stang gemonteerd met een sleufgat; deze losmaken van de stang waarop hij zit, de veer welke hieraan zit ook losnemen.
De gashendel moet helemaal terug staan (op stationair).
Het beste kun je ook even de choke helemaal open zetten of losmaken (makkelijker).
Nu bij de versnellingsbak (volg de stangetjes tot het einde)de twee bedieningshendels in de juiste positie zetten: de onderste helemaal naar achteren en de bovenste helemaal naar voren en deze vastzetten met een touwtje, veer of een helpende hand.
Hierna weer terug naar de carburateur.
Nu de stang met het sleufgat zo afstellen (in- of uitdraaien), dat de achterkant van het sleufgat net tegen de pin komt waarop hij gemonteerd hoort te zitten.
Nu weer alles monteren zoals het eerst zat en even testen.