Remdrukregelaar
Uit een aantal berichten op het forum (en uit persoonlijke ervaring) blijkt dat er over dit onderdeel veel onduidelijkheden en misverstanden bestaan.
Allereerst een korte uitleg van de functie van dit onderdeel.
De regelaar zorgt voor een goede samenwerking tussen de voor(schijf)remmen en de achter(trommel)remmen.
Zoals je misschien weet, werkt een schijfrem heel anders dan een trommelrem.
Schijfremmen lopen altijd een beetje aan; de blokken komen na remmen nooit helemaal vrij. Trommelremmen echter lopen wel helemaal vrij; de schoenen komen altijd terug in uitgangspositie. Er blijft dus altijd ruimte tussen schoenen en trommel.
Als je nu het rempedaal intrapt, beginnen de schijfremmen direct te remmen; de trommelremmen niet, want die hebben de vrije ruimte nog niet overbrugd. De trommelremmen zouden dan dus bijna nooit iets doen.
Om dit op te lossen, is er deze regelaar tussen gezet.
Werking: zodra je het rempedaal indrukt, gaat de olie(druk) eerst alleen naar de achter(trommel)remmen. Zodra de schoenen tegen de trommel aankomen, zal de druk stijgen. Bij een bepaalde druk(relatief laag) zal de regelaar dan ook de voorremmen bijschakelen en deze gaan dan ook meewerken.
De regelaar is er dus alleen om de vrije slag van de achterremmen te overbruggen.
Dan het niveau alarm.
Op deze remdrukregelaar zit ook een sensor voor de druk in het remsysteem.
Als de druk (tijdens remmen) te laag wordt, zal deze sensor een signaal doorgeven aan de rode lamp op het dashboard. Hierdoor weet je dat er iets mis is in het remsysteem.
Meestal is dit een te laag peil in de hoofdremcilinder. Hierdoor komt er lucht in het systeem en zal de druk afwijken.
Oorzaak van een te laag peil is meestal een lekkage.
Let op: deze waarschuwingslamp hiervoor is dezelfde als voor je parkeerrem. Deze lamp heeft dus een dubbele functie.
Dan de plaats van deze onderdelen: de remdrukregelaar met sensor zitten aan de binnenkant van de linkse chassisbalk, ongeveer onder de hoofdremcilinder.
Reden voor dit verhaaltje is dat het bij de APK-keurmeester niet altijd bekend is dat er een waarschuwingssysteem op zit en dan ook nog eens waar het zich bevindt.
Dit verhaal staat helemaal beschreven in de “workshop manual” van Dodge.
Mocht de keurmeester nog moeilijk doen, laat het even weten, dan stuur ik je een kopie van het verhaal in het boek.