Pagina 1 van 1

Geplaatst: 17 apr 2010 12:58
door Dennis77
Hoi

Ik ben sins kort de gelukkige eigenaar van een dodge w200 ui 1977. Bij de koop was alles prima in orde.
De automaat schakelde boterzacht, kickdown reageerde goed en de stuurbekrachtiging werkte uitstekend.

Na een week begon de stuurbekrachting zwaar te lopen bij het sturen in scherpe bochten. Op dit moment werkt de stuurbekrachtiging helemaal niet meer. Het sturen gaat dus erg zwaar. Ik heb de olie nagekenen en dit is onder het peil. Kan dit probleem verholpen worden met olie bijvullen? en wat voor soort olie moet ik erin gooien?

Verder, de automaatbak begon na een paar ritjes kuren te vertonen. Het toerental loopt erg hoog op aan het einde van de versnellingen en het duurt lang voordat hij overschakeld. De 3e versnelling haalt hij soms niet eens.
Als ik hem in z'n achteruit wil zetten reageert hij niet goed, ik moet dan eerst de pook in D proberen te zetten en vervolgens weer terug gaan N en vervolgens naar R. Soms pakt hij hem dan op maar vaak moet ik dit een keer of 4 herhalen voordat er iets gebeurt.
De P stand heeft overgens nooit gewerkt.
Ik heb de olie gepeild, ik heb hem eerst warm gereden en vervolgens heb ik pepeild bij een draaiende motor in de N stand. De olie is ver onder het peil (raakt net de stok aan) en de olie is behoorlijk donker van kleur.

wat kan er aan de hand zijn met de auromaatbak? is een revisie noodzakelijk of is olie en filters verversen en de banden / kickdown afstellen ook voloende.

Alvast bedankt voor de hulp

Gr. Dennis

Geplaatst: 17 apr 2010 13:11
door charger 73 se
waarschijnlijk heb je in ieder geval lekkage in beide! .

en de automaat zou ik gewoon nieuw filter en olie proberen en gelijk de banden afstellen en dan gewoon proberen wat hij doet. reviseren kan altijd nog.

ik heb altijd gewoon atf olie in mijn power steering . maar officieel moet er powersteering fluid in.

Geplaatst: 17 apr 2010 13:30
door Ton
Je schrijft het zelf eigenlijk al.. Allebei zijn ze onder peil. Dan werkt de stuurbekrachtiging niet meer en bij de automaat hetzelfde.

Donkere olie is niet goed maar wil niet zeggen dat je bak is overleden.
Gewoon filtertje vernieuwen en nieuwe olie erin.
Bij de stuurbekrachtiging even kijken of hij ergens lekt.

Geplaatst: 17 apr 2010 13:32
door Dennis77
Ok bedankt voor de snelle reactie!

Ik ga aan de gang met de automaat. over de lekkage gesproken kan je wel eens gelijk hebben, er ligt een klein plasje olie onder de auto.




Edited By Dennis77 on 1271504162

Geplaatst: 17 apr 2010 16:36
door skiere
bij de automaat gewoon carterpan eraf,olie eruit.
filtertje vervangen,pakking vervangen,en nieuwe olie erin.olie is gewoon rode transmissie olie voor automaten.zeker te verkrijgen bij de auto handellaren.
het juiste liter aantal kan ik je niet mede delen.maar dat zal wel ergens hier op het forum staan.
of kijk ens bij dodge w200 weet je wel
https://www.wee200.nl/
voor de stuur bekrachting gebruik ik olie die tegen warmte en druk kan,deze die je in een heftruck doet,of een graafkraan.
succes met de nieuwe dodge,sleutelen hoord er zo wie zo bij,en hoe meer pannes je hebt hoe meer je over je w200 zal bij leren.en na enkele jaren sleutelen zal je je dodge op een knip kennen.
en zo ga je met een gerust hart kunnen rijden.

Geplaatst: 17 apr 2010 19:19
door limbododge
ik gebruik de zelfde olie als in mijn automaat voor de stuurbekrachtiging heb nog nooit problemen hier mee gehad gr limbododge

Geplaatst: 17 apr 2010 20:33
door 76 w200
idd filter vervangen nieuwe olie er in en het stangen stelsel missc
hien eens na lopen . Daar kan ook behoorlijk speling op zitten en dan krijg je hem ook niet goed in de versnelling. Dit is allemaal redelijk simpel dus makkelijk zelf te doen
gr ed

Geplaatst: 18 apr 2010 00:59
door Dennis77
Ok bedankt voor de reacties iedereen.
Ik ga er van de week mee aan de slag en ik laat wel even horen of het gelukt is of niet^^