Pagina 1 van 2

Geplaatst: 04 jun 2002 21:47
door Gerhart
Hierbij een lijstje van enkele onderdelen welke bij de handelaar op de hoek te koop zijn.
Als je de onderdelen bij deze handelaren koopt, zijn ze (meestal) een stuk goedkoper dan bij onze "merkdealers".
Ik heb dit lijstje gemaakt met de onderdelen die bij mij bekend zijn. Ik denk niet dat de lijst compleet is, dus als iemand toevoegingen heeft; laat het me even weten. Dan zal ik ze weer in het lijstje bijzetten.

Dan ook nog wat over deurrubbers: de volgende auto's hebben passende rubbers voor onze Dodge:
-deurrubbers tussen deur en cabine:
Volvo 460, je hebt er totaal 3 nodig voor 2 deuren.
of een Daihatsu Charade tweedeurs van +/- 1985

-raamrubber in de deur, aan de buitenzijde:
Citroen BX, zijn lang genoeg, je moet er een stukje afhalen.
Deze rubbers passen werkelijk perfect, het oude rubber zit met metalen klemmetjes, maar deze klikken precies om het plaatwerk heen! Geen metalen (dus roestende) delen meer.
Voor nieuwere Dodgen: Daihatsu Piaggio

Met dank aan enkele (forum)leden.

(Klik op het figuur om te vergroten)

Geplaatst: 24 feb 2006 20:41
door XT600
DE METALEN KACHELKRAAN KUN JE VERVANGEN VOOR EEN KUNSTOF KRAAN VAN EEN AUDI 80 COUPE' PAST PERFECT EN KAN OOK OP DE ORGINELE KABEL.

Geplaatst: 05 mar 2007 08:51
door Willy
De meeste lagers en keerringen voor een Dodge zijn ook te krijgen bij SKF (via de reguliere tussenhandel).
Op de website van SKF krijg je op basis van de voertuiggegevens een kompleet overzicht van de leverbare onderdelen en revisie-sets.

Dit lijstje bijv. voor een W200

Via de Cross Reference list kun je ook altijd SKF onderdelen zoeken o.b.v. typenummers van andere fabrikanten.

Geplaatst: 28 apr 2007 21:58
door riemers
Mischien wel leuk om te weten,

ik ben nu bezig met het vervangen van mijn wiellagers van mijn w200.
IK heb nu in plaats van Timken lagers SKF gebruikt(32011X).
Maar deze lagers zijn smaller dan de de Timken lagers,dus ik heb vulringen moeten draaien voor zowel de binnen als de buiten ringen om aan de juiste maat te komen.
Ook de vulring tussen de 2 buitenste lagerschalen is een beetje zoeken en meten en voelen.

Dus als je de Timken voor SKF wilt vervangen moet je wel even met de draaibank in de weer.

groeten Ivo

Geplaatst: 01 mei 2007 10:45
door Willy
riemers schreef:...IK heb nu in plaats van Timken lagers SKF gebruikt(32011X)...

32011? Dat is volgens mij een metrisch lager. ???

Geplaatst: 07 mei 2008 08:38
door Bommel
Beste Ivo,

Ik moet ook de lagers gaan vervangen dus ik dacht ik zoek even de specificaties op van beide lagers.
En het klopt inderdaad, de lagerschaal van het Timken lager (18.5mm) is 1mm breder dan het 32011X lager (17.5mm).
Maar hoe groot is de vulring die je gedraait hebt op de draaibank.
Ik neem aan dat hij over de as van 55 heen moet kunnen, en binnen het huis moet kunnen van 90mm, en dan 1mm dik?

Ik ga denk ik ook voor de 32011X lagers, deze zijn goedkoper en hebben een hoger draaggetal dan de Timken lagers, dus ze kunnen meer hebben en gaan langer mee. (theoretisch dan)

Dan heb ik nog een aantal vragen.

Hoe heb je de lagerschalen uit de as verwijdert? En hoe weer gemonteerd, persen?
Waar heb jde lagers gekocht en wat heb je er voor betaald?

Geplaatst: 07 mei 2008 22:28
door JAN/DODGE
Is het ook mogelijk om de tussenring te verbreden?
Of is dit niet een goede gedachte?




Edited By JAN/DODGE on 1210192218

Geplaatst: 08 mei 2008 18:17
door Bommel
Hoe zou je die willen verbreden, dat is de vraag denk ik?

Geplaatst: 08 mei 2008 20:05
door Arie
Hoi,

Deze metrisch lagers zijn bijna één millimeter dunner om toch de juiste opsluiting te krijgen zul je dit aan beide kanten moeten compenseren.
Aan de twee buitenste kanten voor de binnen ring en in het midden(spacer) voor de twee buiten ringen
Dit om zogenaamde kantelspanning te`voorkomen.
Als je dit alleen in het midden doet kom je niet weg met het aanhaal moment van daar aan de buitenkant, in het midden moet er iets bij omdat anders het aanhaalmoment weer te klein is en meer kan je niet geven omdat ze elkaar raken!
Al met al best wel een precies klusje wat nauw luistert als je het goed wil doen.

Als je nou toch die ring verbreed heb je buiten dat, dat niet goed gaat wel ineens stelbare lagers!!!

Voor mensen die perse skf lagers willen, ze zijn er wel in één keer passend maar niet makkelijk verkrijgbaar hier.(bij mij in de buurt tenminste)


Groet Arie

Geplaatst: 08 mei 2008 20:52
door bastian
heb voor mijn w 300 andere constructie dan w 200 ,de lager s zijn zwaarder en kwestie van erin stoppen ,stelmoer aandraaien en dan contra moer vastzetten . Wel meteen vet er bij in want er is geen nippel.

Geplaatst: 09 mei 2008 05:56
door Bommel
je kunt de lagers online bestellen bij neita techniek, beide. Dus de SKF lagers of die er origineel in zitten. In de prijs zit ook wel wat in, de SKF lagers zijn 12 Euro per stuk goedkoper dan de originele.

Maar ik weet dus nog niet hoe duur ze zijn als ik ze hier via mijn werk bestellen.

Geplaatst: 09 mei 2008 05:59
door Bommel
En dan heb ik nog een vraagje.
Op de lijst staat dat je 4 lagers nodig hebt.
Maar hoe zit het dan precies, want ik dacht dat er maar 1 lager per kant zat?

Geplaatst: 09 mei 2008 12:09
door Gerhart
Blijkbaar dus niet :D
Aan elk wiel zitten twee lagers.

Geplaatst: 09 mei 2008 15:02
door bastian
de dana 60 heeft vier lager s vóór . Mischien bedoelen ze die ?of bedoelen ze met vier lager s daar de schalen mee .?

Geplaatst: 09 mei 2008 18:49
door Gerhart
Elk wiel heeft twee lagers nodig, anders krijg je een kantelbelasting. Dus ook je Toyota of Opel heeft twee lagers per wiel.
Een lager bestaat altijd uit een binnenring, buitenring en kogels, kegels, naalden of tonnen met kooi.
Het kan dat er nog meer lagers inzitten, maar die zijn niet specifiek voor het wiel en heten dus ook geen wiellagers.