Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

vervangingsonderdelen - onderdelen voor de Dodge

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hierbij een lijstje van enkele onderdelen welke bij de handelaar op de hoek te koop zijn.
Als je de onderdelen bij deze handelaren koopt, zijn ze (meestal) een stuk goedkoper dan bij onze "merkdealers".
Ik heb dit lijstje gemaakt met de onderdelen die bij mij bekend zijn. Ik denk niet dat de lijst compleet is, dus als iemand toevoegingen heeft; laat het me even weten. Dan zal ik ze weer in het lijstje bijzetten.

Dan ook nog wat over deurrubbers: de volgende auto's hebben passende rubbers voor onze Dodge:
-deurrubbers tussen deur en cabine:
Volvo 460, je hebt er totaal 3 nodig voor 2 deuren.
of een Daihatsu Charade tweedeurs van +/- 1985

-raamrubber in de deur, aan de buitenzijde:
Citroen BX, zijn lang genoeg, je moet er een stukje afhalen.
Deze rubbers passen werkelijk perfect, het oude rubber zit met metalen klemmetjes, maar deze klikken precies om het plaatwerk heen! Geen metalen (dus roestende) delen meer.
Voor nieuwere Dodgen: Daihatsu Piaggio

Met dank aan enkele (forum)leden.

(Klik op het figuur om te vergroten)
Bijlagen
Vervangingsdelen.gif
(25.29 KiB) 3683 keer gedownload
Gerhart
XT600
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2005 10:14
Locatie: GROESBEEK

Bericht door XT600 »

DE METALEN KACHELKRAAN KUN JE VERVANGEN VOOR EEN KUNSTOF KRAAN VAN EEN AUDI 80 COUPE' PAST PERFECT EN KAN OOK OP DE ORGINELE KABEL.
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

De meeste lagers en keerringen voor een Dodge zijn ook te krijgen bij SKF (via de reguliere tussenhandel).
Op de website van SKF krijg je op basis van de voertuiggegevens een kompleet overzicht van de leverbare onderdelen en revisie-sets.

Dit lijstje bijv. voor een W200

Via de Cross Reference list kun je ook altijd SKF onderdelen zoeken o.b.v. typenummers van andere fabrikanten.
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
riemers
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 apr 2005 21:58
Locatie: Den Helder

Bericht door riemers »

Mischien wel leuk om te weten,

ik ben nu bezig met het vervangen van mijn wiellagers van mijn w200.
IK heb nu in plaats van Timken lagers SKF gebruikt(32011X).
Maar deze lagers zijn smaller dan de de Timken lagers,dus ik heb vulringen moeten draaien voor zowel de binnen als de buiten ringen om aan de juiste maat te komen.
Ook de vulring tussen de 2 buitenste lagerschalen is een beetje zoeken en meten en voelen.

Dus als je de Timken voor SKF wilt vervangen moet je wel even met de draaibank in de weer.

groeten Ivo
W200 1977
vw passat vr5 1999
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

riemers schreef:...IK heb nu in plaats van Timken lagers SKF gebruikt(32011X)...

32011? Dat is volgens mij een metrisch lager. ???
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Ivo,

Ik moet ook de lagers gaan vervangen dus ik dacht ik zoek even de specificaties op van beide lagers.
En het klopt inderdaad, de lagerschaal van het Timken lager (18.5mm) is 1mm breder dan het 32011X lager (17.5mm).
Maar hoe groot is de vulring die je gedraait hebt op de draaibank.
Ik neem aan dat hij over de as van 55 heen moet kunnen, en binnen het huis moet kunnen van 90mm, en dan 1mm dik?

Ik ga denk ik ook voor de 32011X lagers, deze zijn goedkoper en hebben een hoger draaggetal dan de Timken lagers, dus ze kunnen meer hebben en gaan langer mee. (theoretisch dan)

Dan heb ik nog een aantal vragen.

Hoe heb je de lagerschalen uit de as verwijdert? En hoe weer gemonteerd, persen?
Waar heb jde lagers gekocht en wat heb je er voor betaald?
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Is het ook mogelijk om de tussenring te verbreden?
Of is dit niet een goede gedachte?




Edited By JAN/DODGE on 1210192218
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Hoe zou je die willen verbreden, dat is de vraag denk ik?
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Deze metrisch lagers zijn bijna één millimeter dunner om toch de juiste opsluiting te krijgen zul je dit aan beide kanten moeten compenseren.
Aan de twee buitenste kanten voor de binnen ring en in het midden(spacer) voor de twee buiten ringen
Dit om zogenaamde kantelspanning te`voorkomen.
Als je dit alleen in het midden doet kom je niet weg met het aanhaal moment van daar aan de buitenkant, in het midden moet er iets bij omdat anders het aanhaalmoment weer te klein is en meer kan je niet geven omdat ze elkaar raken!
Al met al best wel een precies klusje wat nauw luistert als je het goed wil doen.

Als je nou toch die ring verbreed heb je buiten dat, dat niet goed gaat wel ineens stelbare lagers!!!

Voor mensen die perse skf lagers willen, ze zijn er wel in één keer passend maar niet makkelijk verkrijgbaar hier.(bij mij in de buurt tenminste)


Groet Arie
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

heb voor mijn w 300 andere constructie dan w 200 ,de lager s zijn zwaarder en kwestie van erin stoppen ,stelmoer aandraaien en dan contra moer vastzetten . Wel meteen vet er bij in want er is geen nippel.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

je kunt de lagers online bestellen bij neita techniek, beide. Dus de SKF lagers of die er origineel in zitten. In de prijs zit ook wel wat in, de SKF lagers zijn 12 Euro per stuk goedkoper dan de originele.

Maar ik weet dus nog niet hoe duur ze zijn als ik ze hier via mijn werk bestellen.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

En dan heb ik nog een vraagje.
Op de lijst staat dat je 4 lagers nodig hebt.
Maar hoe zit het dan precies, want ik dacht dat er maar 1 lager per kant zat?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Blijkbaar dus niet :D
Aan elk wiel zitten twee lagers.
Gerhart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

de dana 60 heeft vier lager s vóór . Mischien bedoelen ze die ?of bedoelen ze met vier lager s daar de schalen mee .?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Elk wiel heeft twee lagers nodig, anders krijg je een kantelbelasting. Dus ook je Toyota of Opel heeft twee lagers per wiel.
Een lager bestaat altijd uit een binnenring, buitenring en kogels, kegels, naalden of tonnen met kooi.
Het kan dat er nog meer lagers inzitten, maar die zijn niet specifiek voor het wiel en heten dus ook geen wiellagers.
Gerhart
Gesloten