Pagina 1 van 1

Geplaatst: 03 nov 2010 21:05
door Laurens
Beste dodgers

Hoe lang gaan bij jullie de voorwiellagers mee? Ik heb die van mij net voor afgelopen hemelvaart vervangen, en nu wordt de dodge
alsnog afgekeurd op een te grote lagerspeling.

lagers zijn dus ca 6 maanden oud, is dit niet wat snel?
En waar zou de slijtage aan kunnen liggen (een versleten hub bijv?)

Geplaatst: 03 nov 2010 21:14
door fcapri
ik heb de wiellagers laten vervangen alsook alle ingesleten bewegende onderdelen van de vooras.
dodge kwam spelingvrij uit de garage, ging naar de keuring en kreeg een opmerking van speling op de voorwielen.

toen ik zei dat alles vernieuwd was, kreeg ik als antwoord: 'deze zware 4x4's hebben altijd wel speling op de wiellagers en dit lijkt ok, we moeten het gewoon vermelden'.

nuja, deze uitleg gebruik ik dus nu ook al 3jaar na elkaar om de dodge weer gekeurd te krijgen. dit jaar heb ik echt kapotte wiellagers (4jaar oud nu al) en ze zijn niet meer bij te regelen (opspannen). met dit smoesje dus toch weer gekeurd gekregen, na de winter komen er nieuwe lagers in (dodge zal toch minder rijden in de winter)

Geplaatst: 03 nov 2010 23:06
door 76 w200
hey laurens

ik heb die van mij ook voor de hemelvaart vervangen , deze zijn nog steeds goed
ik krijg alleen 1 kant niet spelingsvrij omdat de hub is uitgesleten
de vorige wiellagers hebben er minimaal 5 jaar in gezeten ( aantal km weet ik niet )

gr ed

Geplaatst: 04 nov 2010 09:29
door Robbie
Als de lagers goed gemonteerd zijn moeten ze jaren mee kunnen gaan. Maar als je ze verkeerd gaat belasten door bv verbrede velgen, banden met extreme diameter, je onderhoud verzaakt. Maar hoe heb jij je speling gevoeld?
Misschien is het je lager niet maar je fusee's

Geplaatst: 04 nov 2010 11:18
door Laurens
boven en onderzijde van de band pakken, en heen en weer bewegen,
vervolgens aan de achterzijde kijken waar de speling vandaan komt (fusee's zijn goed)

Heb deze keer SKF lagers gebruikt, deze heb ik ""gebakken"" zodat ik ze zelf op de hub kon schuiven, wellicht dat hierdoor de kwaliteit achteruit is gegaan,

Ik las trouwens ergens das ze een pre-load moeten hebben, hoe kan je deze bepalen, en hoe werkt dit?

Geplaatst: 04 nov 2010 11:43
door Robbie
Ja die lagers heb ik hier ook nog liggen, maar omdat ze na montage niet te stellen zijn heb ik ze niet geplaatst.

De lagers die er in horen zijn als set gemaakt en hoeven niet gesteld te worden alleen maar goed vast gezet te worden.

Bel anders even naar SKF zij kunnen het je haarfijn uitleggen :;):

Geplaatst: 04 nov 2010 13:14
door Gerhart
Een echt voorspanning (pre-load) hoeven ze niet te hebben.
Als je de lagers controleert en alle hebt losliggen, moet je wel kijken of ze speling in het lagerhuis hebben. En dit zowel in de diameter als in de breedte.
Oftewel: je moet de buitenringen + vulring in het huis schuiven en kijken of ze redelijk strak er in zitten.
Zit hier teveel speling -> lagerhuizen vervangen.

Daarna moet je de buitenring (met de zes boutjes) er op schroeven en kijken of deze dan nog wat ruimte heeft tussen de pasvlakken. Is dat niet zo, dan kunnen de lagers misschien wat heen- en weer schuiven. Dat zorgt dan ook voor speling.
Heb je hier teveel speling -> pasvlak van de ring wat afschuren/slijpen/draaien.

Geplaatst: 04 nov 2010 19:14
door beundehaas
hallo laurens,

ik rij al bijna 6 jaar dodge en heb nog nooit me lagers hoeven vervangen of aan spannen.
het enige waar ik goed om denk is de smering altijd goed vol vet.
btw, ik rij met 36'er hummers en zwaar verhoogd.

groeten,,

klaasjan

Geplaatst: 04 nov 2010 21:58
door frenkie
ik had na het vervangen van mijn lager ook nog steeds speling, de nieuwe spacerring welke met de nieuwe lagerset was mee geleverd bleek bijna 1 mm dunner te zijn.
oude ring er weer tussen gezet en 0 speling meer.

Geplaatst: 05 nov 2010 12:39
door Gerhart
frenkie schreef:ik had na het vervangen van mijn lager ook nog steeds speling, de nieuwe spacerring welke met de nieuwe lagerset was mee geleverd bleek bijna 1 mm dunner te zijn.
oude ring er weer tussen gezet en 0 speling meer.
Maar de met de lagers geleverde vulring is voor die lager pasgemaakt.
Als je een andere vulring gebruikt (dikker), heb je kans dat de lagers niet tegen elkaar aanzitten (binnenringen). Dan heb je het risico dat je de lagers te strak draait.
Beste is om het setje lagers met bijgeleverde vulring even in elkaar te leggen (op de werkbank) en te kijken of er nergens speling zit. Pas daarna monteren.

Geplaatst: 06 nov 2010 08:42
door frenkie
Gerhart schreef:Maar de met de lagers geleverde vulring is voor die lager pasgemaakt.
Als je een andere vulring gebruikt (dikker), heb je kans dat de lagers niet tegen elkaar aanzitten (binnenringen). Dan heb je het risico dat je de lagers te strak draait.
Beste is om het setje lagers met bijgeleverde vulring even in elkaar te leggen (op de werkbank) en te kijken of er nergens speling zit. Pas daarna monteren.
hmm ok ik zal van de week eens kijken, het moet toch weer een keer open omdat ik een keerring had gesloopt de laatste keer dat ik de vulring wisselde.

Geplaatst: 25 dec 2010 15:22
door hilbert
als je teveel ruimte tussen de lagers hebt is dit geen probleem, je moet allen de moer niet te vast draaien, gewoon zo vast dat je wiel mooi rond draait en je geen lagerspeling hebt. het voordeel hiervan is dat als je al weer speling op je lagers hebt je gewoon het splitje er uit haalt de lagers weer opstelt en de split er weer door doet. ik heb al voor verscheidende w200 de lagers afgeslepen en er een dikkere vulring tussen gezet zodat deze "nastelbaar" zijn zonder peoblemen.
natuurlijk is het ook superbelangrijk om de lagers wel goed te smeren.

mvg hilbert