Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Remvloeistof verversen: geen luxe maar noodzaak - Waarom eigenlijk?

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

<span style='font-size:13pt;line-height:100%'>Remvloeistof verversen: geen luxe maar noodzaak</span>

Verkeersdrukte, files, intensief stadsverkeer, rondtoeren in de bergen: het is veeleisend voor de remmen van vrachtwagens en personenauto’s. De temperatuur van de remmen kan onder deze omstandigheden flink oplopen en dat kan ten koste gaan van de remkracht en de veiligheid. Het goed functioneren van het remsysteem is voor een zeer belangrijk deel afhankelijk van de remvloeistof. Verouderde remvloeistoffen verliezen hun functie; water is daarbij de grootste boosdoener.


Hygroscopische eigenschappen
In 1914 introduceerde Fiat als eerste automobielfabrikant een hydraulisch remsysteem in racewagens. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van water voor de hydraulische overbrenging, dat al snel werd vervangen door een mengsel van alcohol en water om blokkering van de remleidingen door bevriezing te voorkomen.

Inmiddels zijn de meeste remvloeistoffen synthetische vloeistoffen met hygroscopische eigenschappen; ze trekken vocht aan uit de atmosfeer en het infiltrerende vocht lost hierin gemakkelijk op. Via de ontluchtingsopening van het reservoir, langs de rubberen remcups en door de remslangen kan vocht binnenkomen. Bij de wielremcilinders worden veelal de grootste concentraties aangetroffen. Maar ook in de hoofdremcilinder is de vochtconcentratie vrij hoog.

Bij verouderde remvloeistoffen worden vaak te hoge concentraties vocht aangetroffen, waardoor het remsysteem niet voldoende functioneert. Zo toonden vochtmetingen in het remsysteem van een doorsnee personenwagen na een tweejarig gebruik zonder remvloeistofverversing een vochtopname aan van 1,25% in de hoofdcilinder en concentraties van 2,07% tot 3,36% in de wielremcilinders.


Eisen remvloeistof
Remvloeistoffen zijn veelal volledig synthetisch: een remvloeistof moet ook bij zeer lage temperaturen kunnen werken en de rubberen onderdelen in het remsysteem zijn vrijwel nooit ‘oliebestendig’. Als uitzondering hierop gebruikt Citroën remvloeistof op basis van minerale oliën.

De automobielindustrie stelt zware eisen aan remvloeistoffen. De belangrijkste zijn:

• een goede vloeibaarheid onder alle weersomstandigheden
• een hoog kookpunt en een laag stolpunt
• bescherming van de rubberen onderdelen
• anticorrosie
• chemisch neutraal en onderling mengbaar
• een geringe mate van verdamping

Een onderzoek door een bepaald automerk wees uit dat 60% van twee jaar oude auto’s en maar liefst 90% van drie jaar oude auto’s remvloeistof in het systeem had die niet meer voldeed aan de door de fabrikant gestelde eisen, met name doordat er zich teveel vocht in bevond.


Temperatuur
Tijdens het remmen wordt het arbeidsvermogen van beweging deels omgezet in warmte die via het remsysteem, dus ook via de remvloeistof, wordt afgegeven aan de buitenlucht.

De temperatuur van de remvloeistof is afhankelijk van vele factoren, zoals de frequentie en de intensiteit van het remmen, de massa van het voertuig, de constructie van het remsysteem en de wijze van luchtkoeling. Vooral bij automatische versnellingsbakken kunnen deze temperaturen zeer hoog oplopen; doordat bijna niet op de motor geremd kan worden, worden de remmen zwaarder belast.

Temperaturen tussen de 500° C en 700° C zijn in berggebieden menigmaal gemeten aan de schijfremmen van moderne personenauto’s en de temperatuur van de remvloeistof kan daarbij oplopen tot 200° C.

Ook in intensief stadsverkeer en in verkeersdrukte kan de remvloeistoftemperatuur stijgen tot rond de 135° C. En de steeds vaker voorkomende aërodynamische carrosserieën verminderen de toegang en doorstroming van lucht, die vroeger diende als natuurlijk koelmiddel van remschijven en trommelremmen.


‘Vapor Lock’
Zolang het voertuig in beweging is, wordt de ontwikkelde warmte afgevoerd door de rijwind. Naarmate de snelheid afneemt, wordt er weliswaar minder warmte geproduceerd ter hoogte van de wielen, maar er wordt eveneens minder warmte afgevoerd, waardoor de temperatuur van de remvloeistof geleidelijk oploopt. Deze temperatuurstijging is maximaal als het voertuig volledig tot stilstand komt. In extreme omstandigheden kan de vloeistof hierbij zelfs tot koken overgaan en zal er dampbelvorming optreden: Vapor Lock. Hierdoor ontstaat een dusdanige samendrukbaarheid van de vloeistofdamp dat krachtoverbrenging op het mechanische gedeelte van het remsysteem niet meer mogelijk is. Het rempedaal reageert niet meer naar behoren. Wanneer de bestuurder korte tijd na het vertrek vanuit een stilstaande positie opnieuw wil remmen, is het risico dat de remmen het begeven het grootst. Door de eerder genoemde hygroscopische eigenschappen van remvloeistoffen zal het kookpunt door vochtopname namelijk sterk dalen, waardoor het gevaar ontstaat dat de remvloeistof gaat koken en dampbellen vormt. Verversing van de remvloeistof kan dit voorkomen.


‘Droog’ en ‘nat’ kookpunt
Aan remvloeistoffen wordt een aantal kwaliteitseisen opgesteld door de OEM’s (autofabrikanten), de SAE en door DOT (Department of Transport). Laatstgenoemden hebben beperkingen gesteld aan het zogenaamde ‘droge’ en ‘natte’ kookpunt (Original, respectievelijk Wet Equilibrium Reflux Boiling Point, ERBP) en aan de viscositeit bij -40° C. Het natte kookpunt is het punt waarbij een remvloeistof onder laboratoriumomstandigheden 3,38% vocht heeft opgenomen en waarvan vervolgens het kookpunt is bepaald.

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C.

DOT 5.1 biedt bovendien grote zekerheid tegen Vapor Lock, tast de cups niet aan en heeft goede smeereigenschappen.

De aanwezigheid van water is een van de belangrijkste factoren voor de veroudering van de remvloeistof. Kortom: het verversen van remvloeistof is in de meeste gevallen noodzakelijk en zeker geen verkoopstunt!

Bron: Smeeroliekroniek
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Zeg vraagje wat voor remvloeistof gaat er in mijn dodge w200???
er staat iets met silicone rommel op het potje ofzo,
ik weet dat citroen ook zoiets heeft maar, daar moet je beslist geen dot.4 of hoger in doen wat dat vreet der cupjes op!
????
Bassie
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als er nu siliconen vloeistof inzit, moet er ook siliconen in. Anders gaat het inderdaad mis.
Die olie is helaas alleen te halen bij de bekende Dodge handelaren als van Dam (zie "links"). (of andere mensen moeten meer adressen weten?).
Gerhart
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Als je heel het systeem eerst doorspoelt met spiritus maakt het daana toch niet zoveel meer uit wat je er in gooit?

Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je heel het systeem eerst doorspoelt met spiritus maakt het daana toch niet zoveel meer uit wat je er in gooit?

Dick

Als je alles vervangt, inderdaad. Maar als je alleen bijvult, ALTIJD met hetzelfde.
Gerhart
Muis
Berichten: 119
Lid geworden op: 11 mar 2004 15:39
Locatie: Oosten vh land
Contacteer:

Bericht door Muis »

Moet je dan ook de rubbers vervangen? Zitten die dan niet volgezogen met de remvloeistof. En nog een vraagje. Mag je bijv. Dot 3 of Dot 4 bijvullen met Dot 5 of Dot 5.1?? Of gaat dat ook niet goed?
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je alles goed doorspoelt, hoef je de rubbers niet te vervangen.
Dot 3 of 4 mag je gewoon bijvullen met dot 5. Je mag alleen nooit lager gaan; bijvoorbeeld dot 5 bijvullen met dot 4.
Gerhart
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Maar silicone rommel is heel wat anders, is dan niet de kans groot dat wanneer je er dot in gooit je de rubbers op vreet, En KUT ik heb lekkage in mijn remssysteem in deel helemaal leeg en jahoor silicone troep. want je kijkt er wat groen op, wat ik mij nou afvraag kan er geen lhm vloeistof op wat er in de citroens zit met die stikstof vering, ik heb het even na gevraag bij mijn favoriet autohandel zaakie, en die wisten het....... ook niet, maar ze wilden even bellen en kijken als lhm er in kon of als ze wat anders konnen krijgen.

weet iemand ook of die silicone troep ook hydrodinges is (dat het water aantrekt)?
Bassie
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

ohja als ik het daar ook kan krijgen hoor jullie het nog
kalm an
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Waarom moeilijk doen ,jij hebt al lekkage en 1 bakje leeg.
Waarom wil je dan nog silliconenremvloeistof? ???
Repareren, spoelen en dot remvloeistof erin , stukken goedkoper en overal verkrijgbaar.
XS-Denied
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 mei 2003 17:13
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door XS-Denied »

Bassie schreef:weet iemand ook of die silicone troep ook hydrodinges is (dat het water aantrekt)?
Bassie

Siliconen remvloeistof stoot het water juist af. perfect toch als je in de modder zit? :-)

Bij de betere motorfiets dealers is het trouwens gewoon te verkrijgen. :bier:
it's a crazy feeling we can't control, the sound of freedom called Rock&Roll!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Siliconen remvloeistof stoot het water juist af. perfect toch als je in de modder zit? :-)

Nou, als je modder in je remsysteem krijgt, heb je wel een ander probleem.
Maar ook siliconen remvloeistof is hygroscopisch. Het veroudert alleen wat minder en trekt iets minder snel water aan dan gewone vloeistof. Als het water zou afstoten, heb je een veel groter probleem; dan zou zich dat afscheiden van de vloeistof en gaan koken bij hard en lang remmen met alle gevolgen van dien. Het wordt opgenomen door de vloeistof en verdeeld. Hierdoor daalt het kookpunt maar een klein beetje en is dus veel veiliger dan wanneer het geen water op zou nemen. Verschil met gewone vloeistof is dat de siliconen vloeistof veel minder snel last heeft van water en dus ook van een lager kookpunt; het is veel stabieler.
Gerhart
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Gewoon even doorspoelen en opnieuw vullen met dot olie..
Mocht je onderweg onverwachts remolie nodig hebben dan weet je zeker dat je het bij een tankstation kunt kopen..

En de boel is ook weer eens helemaal schoongespoeld :D
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

ja maar onverwachts nodig? je houdt altijd 2 wielen over om te remmen. en ik weet van citroen die lhm vloeistof gebruikt je beslist geen dot in moet gooien want dat gaan al je rubbertjes op vakantie.
Namelijk naar de filistijnen. Maar kan zijn dat dit iets anders is..
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Ik denk het wel want ik had er ook siliconen in zitten en heb het doorgespoeld en daarna gevuld met dot. Geen probleem..
Gesloten