Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

bouchis - moter

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
dodge linne
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 mei 2006 21:06
Locatie: Linne
Contacteer:

Bericht door dodge linne »

ik heb neuwe bouchies ge plaats in mijn dodge maar nu zag ik dat ik er in heb zittten met 4 kontackt punten heb de andree er uit ge gooit hieloopt er beter op als je bouchies hebbt met een kontakt stuk hoe ken dat gr dodge linne
Ik ben gek op mijn dodge en mijn vrouw natuurlijk
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Bougies zijn er in vele soorten en maten, afhankelijk van hun gebruiksdoel. Nu zijn er in de racerij allerlei exotische types ontwikkeld, met de bedoeling om een betere ontsteking van het brandstofmengsel te krijgen.
Zo kwam Alfa een hele tijd geleden met het zog. 'T-spark' systeem en al snel verschenen er een aantal bougies met meer dan 1 electrode, met als argument, dat meer electroden een betere ontsteking zou geven.
Dat lijkt in theorie heel prachtig, maar er kleven enkele nadelen aan:
A. als je het aantal electroden verdubbeld, dan zou er 2x zoveel stroom door de bougie moeten lopen om 2 gelijkwaardige vonken te trekken, m.a.w. je hebt een sterkere bobine nodig om een even hete vonk te trekken van beide electroden.
Dat er 2 vonkjes tegelijk ontstaan, of op z'n minst altijd 1, is natuurlijk wel een voordeel.
B. De ruimte rondom de vlamboog (of vonk) tussen de electrode en de kern van de bougie wordt aanzienlijk kleiner naarmate je meer electroden gaat toepassen. Hierdoor kan er in verhouding minder brandstofdamp in het gebied waar de vlamboog ontstaat en is dus het risisco dat er niets gebeurt groter. Ook daarom zul je een sterkere bobine nodig hebben bij dit soort bougies, zodat de vonk ook sterk genoeg is.
Of bij dit soort bougies ale ecectroden ook daadwerkelijk allemaal tegelijk een vonk afgeven is niet zeker:
Dat is n.l. sterkafhankelijk van de correcte afstand van de electroden t.o.v. de kern en de mate van vervuiling.
Immers, electriciteit heeft de neiging om zich te verplaatsen over de weg van de minste weerstand, dus als er 1 of meer electroden niet juist zijn afgesteld of meer vervuild zijn dan een andere, dan zullen ze niet allemaal tegelijk vonken en dan zal de bougie dus niet werken zoals het hoort en dus ook niet beter werken als een 'gewone' bougie.
Samenvattend kun je zeggen dat bougies met 2, 3 of 4 electroden inderdaad een beter resultaat kunnen geven dan de ' ouderwetse' met slechts 1 electrode, maar dat het in de praktijk na enkele maanden weinig of geen verschil meer geeft.
Neem daarbij nog het aanzienlijke prijsverschil tussen gewone bougies en dit soort specials en dan mag je zelf een keuze maken wat je beter vindt.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
dodge linne
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 mei 2006 21:06
Locatie: Linne
Contacteer:

Bericht door dodge linne »

ik ehb het toch ge probeert de moter loopt er veel beter op hoor
Ik ben gek op mijn dodge en mijn vrouw natuurlijk
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Kan het ook niet zijn dat de bougies met één kontaktpunt gewoon oud en slecht waren?

Ikzelf heb ook wel meegemaakt dat de bougies met vier punten voor een beter lopende motor zorgden, maar dat kwam ook omdat de motor en de ontsteking op hun laatste benen lopen.
Mijn ervaring is dat als de motor en ontsteking in goede staat zijn, de soort bougies eigenlijk niet uitmaakt.
Gerhart
nelis w200
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2009 19:38
Locatie: grootebroek

Bericht door nelis w200 »

ik dacht altijd dat bougies met meerdere elektroden niet meer vonken heeft maar juist minder kans op een missfire. als hij op de een of andere manier bij de een niet kan vonken pakt hij een andere elektrode. of heb ik dit volkomen mis ?

groeten niels
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

nelis w200 schreef:ik dacht altijd dat bougies met meerdere elektroden niet meer vonken heeft maar juist minder kans op een missfire. als hij op de een of andere manier bij de een niet kan vonken pakt hij een andere elektrode. of heb ik dit volkomen mis ?

groeten niels
Dit wordt wel vaak door de fabrikanten geclaimd, maar is nog nooit aangetoond dat het ook echt zo is.
Er zijn al heel veel onderzoeken naar geweest, maar meestal komt het er op neer dat een goed werkende standaard bougie eigenlijk net zo goed werkt.
Dit allemaal uiteraard bij een gezonde motor en een goed werkende ontsteking.

Het zou kunnen dat bij 4 elektroden de vonk wat gemakkelijker overspringt, maar da's nou juist wat je NIET wilt hebben. Je hebt juist een vonk nodig die er moeite voor moet doen om over te springen. Dit geeft de bobine de kans om een sterkere vonk op te bouwen voordat 'ie overspring. Als hij te makkelijk overspringt, heb je dus eigenlijk een zwakkere vonk.
En die heeft meer moeite om alles te ontsteken dan en sterkere vonk.
Gerhart
Gesloten