Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Mijn W200

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Brammie2

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken hoe het precies zit bij de as, daarom vraag ik het hier. Ik op verschillende plaatsen iets had gelezen over het achterveerpakket gebruiken bij de vooras, maar nergens stond iets duidelijk benoemd over de veerstroppen. Aangezien het achterveerpakket dikker is dan het voorveerpakket zullen de originele veerstroppen van de vooras waarschijnlijk niet meer passen.
Wat betreft de blokken op de achteras, ik begreep dat je blokken op de vooras nooit moet doen (omdat de meeste remkracht op de vooras zit), maar dat blokken op de achteras wel gewoon kan (of zie ik iets over het hoofd?). Heb hier op t forum meer mensen gezien met blokken onder de achteras dan een aangepast achterveerpakket. Mij leek de manier waarop Henk het gedaan had toch best degelijk. Ik was ook van plan een maatje dikkere veerstroppen te bestellen bij Eeltink, ik had dit namelijk nog gevonden hier op t forum:
bij Eeltink kun je veerstroppen op maat laten maken.
Ze kosten (ongeveer) 20 euro per stuk.
Op de site staat een duidelijke meetinstruktie over hoe je de maten van de veerstrop moet bepalen.

De maat van je originele veerstroppen is 9/16 (UNF), dat is ongeveer 14,5 mm.

Ik heb zelf gekozen voor een dikte van 16mm met fijne M16 draad, vanwege de grotere sterkte.
Het is dan wel nodig om de gaten van de onderplaten iets uit te boren.
:cool:
Wat betreft die handrem, daar hebben ze bij de laatste garage niet eens naar gekeken, dus daar heb ik ook niks meer aan gedaan. Kortom hij is met een half werkende handrem door de apk gekomen. We zien over twee jaar bij de volgende apk wel weer of er beter beweging in te krijgen is.
Bram
dodgew200v8

Bericht door dodgew200v8 »

Is dat mijn Dodge in Maastricht staat anders kon je spieken.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers

Phil
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Als die in de buurt zou staan zou ik sws wel een keer langs willen komen, wil dat monster wel eens in t echt bekijken :toppie
Bram
Robbie

Bericht door Robbie »

Blokken op de achteras zijn orgineel.
Veerstroppen zou ik zeker nieuw laten maken!

Ik weet niet waar je woont.. Ik woon nog geen 5Km bij Eeltink vandaan. Zeker de moeite om heen te gaan! Prachtig om te zien wat ze daar allemaal bouwen aan veer technieken.
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Ik woon in midden limburg, dus effe langs Eeltink gaan is een beetje lastig. Heb gisteren eens naar Arjan van Dijck gemaild om te kijken wat hij had liggen aan blokken en veerpakketten. Hij zei dat als ik een veerpakket van achter er voor onder leg, ik nooit aan de 8 cm kom van een verhogingsblok. Hij had echter wel nog een ophogingssetje liggen met extra bolle bladveren, blokken voor achter en schokdempers. Dit setje heeft wel een opknapbeurt nodig, maar daar is de prijs ook naar. Ik wacht nog op de foto's maar dit lijkt me een stuk beter dan mijn eerste plan. :jump
Waarschijnlijk laat ik alsnog de veerstroppen nieuw maken bij Eeltink, puur omdat dit geen nieuwe verhogings set meer is.
Bram
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Afgelopen maandag heb ik de verhogingsset opgehaald bij Arjan, meteen ook maar een extra 16,5" 10J velg meegepakt voor een reserveband. Schokbrekers werken nog maar ga ik waarschijnlijk deze zomer vervangen. De veerpakketten en blokken ga ik opnieuw verven, dan zien ze dr ook weer n heel stuk beter uit. De blok is 2", dus ik neem aan dat de bladveren ook voor een 2" verhoging zorgen. Bij een van de twee veerpakketten is de torenbout afgeknapt, ik denk dat ik de torenbout van het andere veerpakket ook gewoon ga vervangen voor de zekerheid. Verder zit bij een van de twee pakketten een bout vast, ze hebben zelfs de steun afgeslepen om het pakket los te krijgen van de auto. Deze ga ik op t werk even onder de pers leggen en dan zal die dr ook wel uit gaan. Ik ga alle 4 de rubberen bussen vervangen, aangezien ik het pakket nu toch op de werkbank heb liggen.

Afbeelding

Maar eerst ben ik aan t wachten op mijn nieuwe stuurbekrachtigingspomp, zodat ik weer kan rijden. Deze komt waarschijnlijk ergens komende week binnen.
Bram
Henk_W200
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Goed bezig :toppie
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Weet iemand toevallig de afmetingen van de achterste veerstroppen? Dan hoef ik niet de oude nu al los te halen
Bram
smoky joe

Bericht door smoky joe »

Moi

Als toren bout heb ik een m10 Inbus bout gebruikt.
Heb de kop op rond 15 afgedraaid om het passend te maken

En die rubbers kun je het beste mete een brander smelten en dan de buitenste stalen bus door zagen. Persen heeft weinig zin

Zo heb ik het gedaan in elk geval

Klaas
Bijlagen
BEFE4C05-CD2C-4B21-9AA9-85FCBCAF450A.jpeg
Afbeelding
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Inbusbout had ik niet eens aan gedacht, nu zit er een M8 in maar M10 past ook gewoon. Hoeveel plaats is er aan de onderkant van de as voor de moer?
Rubbers heb ik vandaag eruit gehaald, ging best prima. Eerst beetje de rubbers wegboren met een klein boortje en daarna de bus eruit duwen met de bankschroef.
Bram
Robbie

Bericht door Robbie »

Rubbers terug plaatsen is ook niet moeilijk.
Er staan mogenlijkheden op youtube.
Ik heb geen tijd om te zoeken, ik zit in een kraan.
smoky joe

Bericht door smoky joe »

Moi

De moer komt juist aan de boven kant. En kop van inbusbout valt in je as.
Bijlagen
ADE3130B-891E-4D44-882E-71F0B6E3A989.jpeg
Afbeelding
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Oh oke duidelijk, dan moet ik eens een paar M10x65 inbusbouten gaan halen. Past die moer gewoon in het gat van de plaat die op de veerstroppen komt? Of heb je die plaat meegepakt bij het veerpakket?

Rubbers terugplaatsen ga ik denk ik gewoon op dezelfde manier doen, met de bankschroef er weer in drukken.

Heeft iemand trouwens ervaring met veerstroppen bestellen op rockauto? Ik zag deze staan voor 7 euro, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit ervan is. In de beschrijving staat dat t past met een 3" spacer blok.
Bram
smoky joe

Bericht door smoky joe »

Moi.

Bij mij past de moer door het gat.

Veer stroppen heb ik bij vdl Weweler in kolham besteld.

Kosten bij eeltink €35,- ex btw en daar €15,- ex

Zien er mooi en goed uit.

Je moet binnen maat tussen de stangen hebben en hoogte gewoon van af onder kant as naar boven kant plaat die op de de bladveren komen.

Zie schets. En je moet twee langere bouten hebben zoals op vorige foto
Bijlagen
CDC667B3-8E4B-4E46-9017-DF9FBF977B52.jpeg
Afbeelding
Brammie2

Bericht door Brammie2 »

Oh bedankt voor de tekening! Ik moet nog effe kijken of ik die stroppen ook ga vervangen, die erbij zaten zien er niet heel slecht uit. Heb alleen nog geen stroppen voor de achteras.
Bram
Plaats reactie