Pagina 6 van 13

Re: unidodge

Geplaatst: 12 jan 2020 10:17
door Henk_W200
netjes :toppie

Re: unidodge

Geplaatst: 18 jan 2020 21:33
door ikke
Het stangenstelsel van de kickdown/throttlevalve is bij het nieuwe blok vervangen voor een kabel. Omdat het inlaatspruitstuk (edelbrock airgap) een stuk hoger is, moet er een steun gemaakt worden die op de carburateur zit.Deze is wel te koop. Maar zelf maken geniet toch de voorkeur en is natuurlijk goedkoper

Re: unidodge

Geplaatst: 25 jan 2020 17:08
door ikke
grw.jpg
Ik heb nu ook een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
Aan de grote moet natuurlijk de 12 volt naar de accu. Maar ik snap niet waarom de koolborstels 2 stekkers hebben.
Of moet de 12v naar dashboard daar aan beide stekkers?

Re: unidodge

Geplaatst: 25 jan 2020 20:04
door Brammie2
Is dat niet toevallig voor een lampje dat aangaat zodra de dynamo geen stroom meer levert (wat bij moderne auto's het accutekentje aangeeft)?

Re: unidodge

Geplaatst: 26 jan 2020 00:15
door Henk_W200
Ik weet niet welk merk dynamo het is , en uit welke auto.
Maar je hebt sowieso een lampje nodig anders geeft de dynamo geen stroom-spanning

bij een Bosch dynamo zit het zo
D = niet gebruiken
D+ = naar lampje
B+ = naar accu

Afbeelding

Afbeelding

Re: unidodge

Geplaatst: 26 jan 2020 01:27
door ikke
Het is een bosch 136A. Uit dezelfde waar de motor uit komt, een 5.9 grand cherokee.
Die 12v /D+ naar het dashboard snap ik.
Maar er zitten niet meer aansluitingen op dan die 2 welke op de koolborstels zitten.
En de B+ welke naar de accu moet
s-l1600.jpg
51SzCs4lE9L.jpg
(32.66 KiB) Nog niet gedownload
s-l1600 (1).jpg

Re: unidodge

Geplaatst: 26 jan 2020 15:12
door ikke
Volgens mij heb ik het gevonden.

Identify the third wire,
which is typically two wires with a snap-in plastic connector on the alternator end. This connector is manufactured so it may be inserted into the connector socket on the alternator one way only. If you are able to look at a manufacturer's diagram of the alternator's connectors, the wire that slides over Pin 1 of the alternator leads to the positive (+) connection on the vehicle's battery and senses voltage. If the voltage rises above or falls below 12 Volts, the alternator's internal voltage increases or reduces power output to maintain 12 Volts to the battery and the systems of the vehicle during operation. The second wire of the pair on Pin 2 of the alternator goes to the ignition. This permits power to begin flowing through the alternator as well as the other components of the car.
09ce98cbd6af8a929cc83b5b41541c9c.jpg

Re: unidodge

Geplaatst: 26 jan 2020 15:39
door ikke
Ik dacht dat die zwarte kabel naar de accu ging maar zo simpel is het blijkbaar niet. Op het schema loopt hij met aftakkingen naar dashboard lichtschakelaar en contactslot en zekeringbox en van daaruit zal hij wel naar de accu gaan.

Ook de kabel naar lamp dashboard/contact kan ik nergens vinden.
Elektriciteit is weer niet mijn ding :muur

Re: unidodge

Geplaatst: 26 jan 2020 15:54
door Henk_W200
Ik zou B+ gewoon rechtstreeks op de accu zetten.
Maar je moet in het lampje wel een schakelaar zetten want anders blijft de motor doordraaien .
Je kunt ook een draad naar dashboard trekken en daar een lampje plaatsen.

Re: unidodge

Geplaatst: 31 jan 2020 18:31
door ikke
B+ ga ik rechtsreeks op de accu zetten.de andere kant op koppel ik dan af. D+ komt van de koolborstels .Die doe ik dan naar het contact met een lamp er tussen.
Ik kan het helemaal mis hebben maar moet de dynamo dan eerst stroom hebben om stroom te leveren??
De ander D+(van koolborstel) moet naar de accu voor om de voltage op peil te houden van de accu.volgens de tekst. Maar kan dat dan niet direct op de B+? deze komen bij de accu ook bij elkaar toch?

Re: unidodge

Geplaatst: 01 feb 2020 16:08
door Henk_W200
De ander D+(van koolborstel) moet naar de accu voor om de voltage op peil te houden van de accu.volgens de tekst. Maar kan dat dan niet direct op de B+?

In principe zou dit wel werken, maar ik zou voor de sensedraad een extra kabel leggen naar de accu.
De sensedraad is een meetdraad, die zorgt ervoor dat de accu netjes zijn voltage krijgt.

Re: unidodge

Geplaatst: 27 feb 2020 21:47
door ikke
Ik heb de dynamo naar een specialist gebracht omdat ik er maar niet uit kwam. Wat blijkt er zit helemaal geen spanningsregelaar in. Bij de cherokee gaan de 2 draden naar de computer. en daar zit de spanningsregelaar in.
Ze hebben er een spanningsregelaar ingezet en een beetje aangepast want er blijkt geen passende voor te zijn.
Kosten 100 euro. Maar als ik het zo had gelaten was de spanning opgelopen naar 18 volt en was de accu en uiteindelijk de dynamo kapot gegaan.
Aansluitngen zijn nu + maar accu D+ naar lamp en daarna contact 12v. Werkt nu top met 135A op 2000 toeren (testbank)
WhatsApp Image 2020-02-27 at 19.47.43.jpeg
WhatsApp Image 2020-02-27 at 19.47.43 (1).jpeg

Re: unidodge

Geplaatst: 28 feb 2020 13:00
door Henk_W200
:toppie :ikrij

Re: unidodge

Geplaatst: 28 feb 2020 21:09
door 76 w200
Hoi
Ik heb de powermaster 75091 besteld met ingebouwde regelaar .
Ziet er uit als standaard en zou ook zo in de standaard bevestiging moeten passen.
(Heb m zelf nog niet gepast)


Gr ed

Re: unidodge

Geplaatst: 29 feb 2020 21:10
door ikke
K&N luchtfilter had ik al een tijdje liggen dus die kan er eindelijk op.
De verdamper met vacuumafsluiter zo geplaatst dat de toevoerslang zo kort mogelijk is. Ooit ergens gelezen dat dat beter is.
WhatsApp Image 2020-02-29 at 20.55.01.jpeg
Ook de vacuummeter aangesloten. Staat mooi stabiel op 23 met stationair tt
IMG_0766.jpg