Pagina 3 van 5

Geplaatst: 04 jan 2010 19:06
door Laurens
Ik heb het voorstel van Arie geprobeerd,

(in combinatie met de FBO kit, die goed moet zijn), en niet starten, of maar zelfs even aanslaan,

één keiharde knal uit de uitlaat (en vermoed ook een flinke steekvlam), maar dat was alles,

heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn, ik heb namelijk geen ideeën meer over...

Geplaatst: 04 jan 2010 20:06
door bastian
heb je al eens een bougie er uit gedraaid en bekeken ?



Edited By bastian on 1262632029

Geplaatst: 04 jan 2010 20:26
door Laurens
Dat heb ik nog niet gedaan, inmiddels wel wat nieuwe dingen bekeken/geprobeerd,

allereerst op aanraden van bastiaan, even de pickup coil en airgap nagemeten, ca 0,2 mm dus dat moet goed zijn lijkt me, de rotor zag er nog goed uit (zij het met wat roet aanslag op bovenzijde)
tevens viel het op dat die 8-kammige rotor een beetje roestig was (ligte roest aanslag)

ook geprobeerd met 12 volt direct op weerstand, moter wil niet starten, aanslaan (FBO kit teruggeplaatst, originele spul is wel aanslaan, maar zeer slecht lopen, met of zonder 12v direct op weerstand)

tevens viel het op dat wanneer je een directe plus naar de bobine legt, je vonken trekt op de accu, of connector, is dit wel normaal?

nog ideeën zijn altijd welkom...

Geplaatst: 04 jan 2010 21:25
door Laurens
hoe kan ik dat het beste checken?

Geplaatst: 04 jan 2010 22:26
door bastian
dan mot de distriebutiedeksel eraf en dan zie je op die beide tandwiel en puntje s ,deze moeten in verticale lijn recht tegen over elkaar staan . maar ik zou eerst wat kleine dingen in de ontsteking na lopen als bougies en kabels voordat ik met die deksel en water pomp ging liggen pielen

Geplaatst: 04 jan 2010 22:33
door bastian
mijn dodge wilde vanmorgen trouwens ook nauwelijks meer op benzine lopen ,ik kweet dat de ontsteking te vroeg staat voor normale benzine en had een mix van 95 en 98 ron in de tank ,ik heb dat afgetapt en probeer t later eens met super benzine 98 . Gelukkig ging t op gas verder en dat met deze koude vooruit met de geit

Geplaatst: 05 jan 2010 00:41
door Henk_W200
ook geprobeerd met 12 volt direct op weerstand, moter wil niet starten, aanslaan (FBO kit teruggeplaatst, originele spul is wel aanslaan, maar zeer slecht lopen, met of zonder 12v direct op weerstand)
Dan lijkt het inderdaad erop dat je contactslot wel goed is .

Als je op de hoogspanningskabel van de bobine naar de verdelerkap op de verdeler kap eraf haalt, en in de stekker die op de verdelerkap moet een (oude) bougie insteekt. De schroefdraad van de bougies leg je even aan massa (eventueel met een draadje).
Vonkt de bougie dan als je hem start ?

Misschien heb je een brandstof toevoer probleem ?




Edited By Henk_W200 on 1262648557

Geplaatst: 05 jan 2010 08:19
door Robbedoes
Laurens, ik heb eventueel nog wel een paar oude verdelers liggen als je daar nog mee wil experimenteren. Een distributieketting en tandwielen heb ik ook nog wel. Je weet me te vinden!
:cool:

Geplaatst: 09 jan 2010 12:19
door Arie
Hoi,

Hardnekkig probleem, ik doe weer wat schoten voor de boeg:

Je hebt zowel 12 volt boven als een keer onder op de weerstand gezet?
Boven is ter vervanging van de start draad en elimineert een kapotte start draad of kapot weerstands blokje en is gelijk als de bobine rechtstreeks 12 volt geven.(het enigste aansluitpunt met twee draden op de weerstand)

Onder is ter vervanging van de run draad en elimineert een kapotte run draad of slecht contact in een conector.(de onderste aansluitpunten maakt niet uit welke op de weerstand of die losse zwarte ronde conector)

Je kunt nog proberen op beide spanning te zetten.

Als dat allemaal goed is, getest of gemeten, doen wat Henk zegt: vonkt de bougie rechtstreeks aan de bobine.(testen door te starten)
Indien hij niet vonkt een draadje aan de min van de bobine en zelf voor ECU spellen door hem ritmisch op de massa te drukken.(de bobine geef je ook een vaste plus, dan hoef je niet te starten)
Aangaande de uitslag kun je dan weer aan de adviezen van bastian gaan denken met als toevoeging dat de aansluit conector van je ECU ook verdacht kan wezen.

Als hij het met de oude ECU wel doet gebruik die dan, kun je kijken of je met het verdraaien van de ontsteking beter resultaat krijgt een verschrikkelijke afwijkende afstelling die wel verbetering oplevert kan inderdaad wijzen op de ketting die versprongen is of veel ruimte heeft.

Algemeen:
Brandstof toevoer moet correct wezen is makkelijk te testen.
Massa moet goed wezen, accu auto, accu blok, blok auto
Geen halfachtig sluiting plus massa, bijvoorbeeld daar waar je startmotor kabel door het chassis loopt.
Alles is te meten en uit te sluiten, het zou mooi wezen als je op een andere auto zeker kon weten dat je ECU’s nog goed waren
Start hem eens met of zonder diverse tips die gegeven zijn met een keurig volgeladen accu en de dynamo afgekoppeld!(alle draden)
Het gehele hoogspannings gedeelte moet goed wezen.
Ontsteking niet gedraaid gemonteerd.

Succes

Groet Arie

Geplaatst: 09 jan 2010 16:50
door bastian
ja en denk ook eens aan de koude .met name ecu is daar gevoelig voor ,verwarm de ecu en of weerstand blokje eens met föhn of warm water ,en de vele regen in de herfst ,geen vocht in de ontsteking ?het is idd een hard nekkig probleem ,ik heb t als eens meegemaakt door uit voorzorg de verdelerkap met rotor te vervangen door nieuwe en wie schertst mijn verbazing ?t ding liep hondsberoerd , soms is t alsof de duivel er mee speelt.

Geplaatst: 21 jan 2010 13:24
door Laurens
Weer wat nieuws geprobeerd!

Hij loopt nog steeds niet goed trouwens!,

ok nu rob zijn suggestie geprobeerd,

directe + kabel naar bobine, en (ook 1 naar mijn electrische benzine pomp) en vervolgens het
start relais met schroevendraaier kortsluiten om te starten, resultaat lopen (heel slecht, met gas erop zelfs veel backfires)

nog een keer zo gestart dit keer met contact slot, precies zelfde resultaat,

nog ee keer gestart, zonder extra kabel naar + bobine , en elec benzine pomp weer aangesloten zoals het hoort,
lopen, maar met voet op het gas, nog meer backfires,

zijn er nog ideeën over?

bougie vonk ga ik nog proberen, maar als ie aanslaat moet ie wel vonken!

Geplaatst: 21 jan 2010 13:38
door missdodge
Je distributieketting!

Kijk eens waar de zuiger van je eerste cilinder staat bij het "0" punt?

Geplaatst: 21 jan 2010 15:22
door Laurens
Bougie eruit gehaald, en met een schuifmaat gemeten,

op 0 graden: 35,5 mm

op 10 graden voor: 37,1 mm

op 10 graden na: 37,1 mm

dus het lijkt erop dat dit goed staat,
dus dat de distributie ketting niet versprongen is,

nog andere ideeën,

bijvoorbeeld een kapote verdeler? (heeft iemand deze wel eens stuk gehad, en wat waren de symptomen?>)

Geplaatst: 21 jan 2010 19:47
door charger 73 se
die meting die je heb gedaan heb je niks aan.. daar kijk je niet mee of je nokkenasop tijd staat.


ik denk dat beter iemand met beetje verstand van auto's (niet lullig bedoelt) , die bij je in de buurt woont ff laat kijken/meten. dan is het mischien zo voor elkaar.

Geplaatst: 21 jan 2010 21:00
door Laurens
Nu ik erover nadenk klopt het natuurlijk,
je zou geen verschil mogen vinden, krukas en zuiger zijn natuurlijk 1 geheel, zonder ketting

wat betreft het kennen van auto,s heb je helemaal gelijk, ik weet er nog niet super veel van.

ik probeer alles zelf te doen, en zo alles te leren, dit forum helpt altijd, met dit probleem heb ik al meerdere mensen gesproken, maar tot nu toe geen succes,

om meer van het blok te leren ben ik ook een 318 aan het restaureren, dus die kennis komt vanzelf, wederom met veel hulp van anderen,

mijn vraag is nu, hoe kan ik testen of de boel nog optijd staat, zonder aan mijn verdeler te draaien, die stond eerst goed en wil ik weinig aan veranderen,,,

hoor het graag