Pagina 2 van 3

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 26 nov 2024 07:01
door Robbie
Staat je versnelling in P of N..

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 27 nov 2024 17:13
door PlantNL
Robbie schreef: 26 nov 2024 07:01 Staat je versnelling in P of N..
Ik startte voorheen alleen in de "P".

Nog een status update van hoe het nu gaat. Ik heb het start relais vervangen. Als ik met de sleutel te auto op contact zet hoor je de electrische brandstofpomp lopen. Alle verlichting lijkt ook gewoon te werken. Maar als ik de sleutel doordraai dan gaat het contact uit, en gaat de startmotor niet rond.

hier is het grappige, als ik de sleutel rustig een klein stukje terugdraai gaat de startmotor rond maar slaat de auto niet aan. Ik denk dat het volledige contact uitgaat als je probeert te starten. Daarnaast lijkt de contact schakelaar dus toch niet helemaal de goeie te zijn. Hij heeft dezelfde stekker, (lijkt er alleen niet heel lekker in te zitten) en als ik hem doormeet lijken de punten ook goed te schakelen. (met de nadruk op "lijken")

het jammere is dat ik weinig daglicht en goed weer heb hiernaar te kijken. Dus ik ben een beetje weekend afhankelijk op moment. Wat de bedrading ansich betreft, ik heb eigenlijk alles gereproduceerd wat slecht was met nieuwe draden. Dus kwa contactpunten heb ik niks gewijzigd. Op contactschakelaar na. Deze is overigens ook 6polig ipv 5polig.

deze heb ik besteld:
https://www.wmparts.nl/product/5163129/ ... schakelaar
Dus ik moet even gaan kijken wat ik doe. Want het contact moet een 12v signaaltje sturen naar het start relais als ik het goed gelezen heb zonder dat de ontsteking van stroom wordt onderbroken om te starten. (m.a.w. contact moet aanblijvenm als de start motor rond gaat) tenminste als ik het goed heb. Ik vermoed dat het iets simpels is. Maar ik moet even uitzoeken wat.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 27 nov 2024 18:13
door dodgew200v8
Welkom.

Leuk weer beetje leven op dit forum.

Krijg gelijk weer flasbacks na 10/13 jaar terug over het contact slot en stroom.

Destijds een dynamo van een deweo matix ( je weet wel klein mini autootke ) ingebouwd met interne spanningsregelaar. Ondertussen heb ik een cummins erin liggen. Stroom en dodge als dat in orde is heb je nooit meer last van gekke problemen, altijd starten en niet genieten.
Succes ermee... en soms gek idee dat ze al 50 jaar zijn.. Halve eeuw. :ie

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 28 nov 2024 09:29
door PlantNL
ik heb overigens wel aan vraagje nog. Weet iemand of je nog ergens 16,5" banden kunt bestellen? (33ers) of kun je beter meer investeren in 16"velgen?

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 28 nov 2024 10:29
door Robbie
Ik zou wat je contaktslot betreft is contakt opnemen met Kees. Het zal mij niet verbazen dat hij wel het juiste contakt slot voor jou heeft.

https://link.marktplaats.nl/m2188452562 ... ialbuttons

16.5 Inch banden worden niet meer gemaakt wat ik is gelezen heb.
Je kunt ze 2e hands nog wel vinden, maar dat is uitsel van executie.
Ikzelf heb 16inch velgen gekocht en vervolgens de banden. Bij het zoeken naar banden blijkt dat er bij 18Inch nog meer keuze is. Succes :toppie

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 01 dec 2024 14:26
door PlantNL
Zo, de dodge start en rijdt weer. Voor nu heb ik het zo aangesloten:

dynamo rechstreeks naar de + van het start relais. Op deze pool zit ook de + van de accu en een 6mm2 draad welke naar binnen gaat op de "welded splice". Door dat de stekker in het schutboard dermate gesmolten was kon ik de draad rechtstreeks door steken :jumpie . Dus geen ouderwetse stekkers meer. Deze draad is overigens nu afgezekert met 100A . Ik moet alleen nog even kijken of dat neit te zwaar is. Ik heb de auto ook een niewe massa kabel gegeven naar de motor en de carrosserie.

Het hele traject lijk wel 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit te zijn geweest. Ik heb achteraf niet het goede contact slot. Maar omdat ik hem al niet meer terug kon sturen doe ik het er maar mee. Het contact gedeelt met de sleutel werk prima. Alles werkt ook gewoon echter moet je de auto nu starten met een "start engine" nope :nuts omdat het contact slot toch niet werkte zoals het zou moeten. Maar goed hij rijdt weer. Het dashboard is nu ook een stuk feller door de LED's welke ik erin gestoken heb.

De laaste uitdading welke ik nu nog heb is dat de auto alleen start in de "N" en niet meer in de "P" dit moet ik even uitzoeken waar dat aan ligt. Verder heb ik alle fittingen voorzien van LED lampjes en 1 brand permanent als de auto op contact staat of zelfs met rijden maar daar ga ik nog achter aan. Ik kan de auto in iedergeval wegbrengen voor de gas inbouw. Zojuist ook een heel stuk gereden en bij thuis komst eens gevoeld of de draden warm werden dit was gelukkig niet het geval.

dus de laatste loodjes noig uitzoeken en fixen en daarna de verbouwing in! Wellicht met kerst mezlef een HEI onsteking cadeau doen nog maar dat zie ik nog wel. De huidige rotor, verdelerkap, bougies en bougie kabels zijn nog geen 500km out. dus ik twijfel om die upgrade nu meteen te doen. Maargoed we zien wel.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 02 dec 2024 11:36
door Henk_W200
Lekker bezig Clim :jump
Je hebt je shotje dodge gehad :ikrij :toppie

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 18 dec 2024 08:35
door PlantNL
Een leuk + puntje overigens is dat sinds ik de massa kabels heb vervangen dat het lijkt alsof alle meter in het dashboard weer de goede waardes aangeven. Olie lijkt normale waardes aan te geven, temperatuur meter ook en zelfs de brandstof meter lijkt nu te kloppen :lach

6 Januarie gaat de w200 naar de gas inbouwer voor een 230L (LVO?) gas installatie. Ik ben niet voor een imco gegaan omdat alles origineel is. Zelfs de 2barrel carburateur. En omdat ik nog niet helemaal weet wat ik ga doen met het blok na de verbouwing. Enerzijds heb ik zoiets van het is leuk het originele blok op te leuken met een uitlaatje, nokkenasje en carburateurtje. Anderzijds lijkt een hemi ombouw met een 6traps automaat me ook wel iets. Maar goed eerst eens mijn huis verbouwen daar heb ik de eerste voorschotten ook al van betaald :huilen

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 10 jan 2025 21:59
door PlantNL
Ik heb de auto afgelopen week opgehaald bij HC Autogas. Dus ik heb nu een 230L gas installatie erin liggen. Op dit moment rijdt en start de auto alleen op gas omdat de electrische benzinepomp het niet trekt met de gas installatie. Maat ik moet even kijken of ik een nieuwe originele benzinepomp erin kan stoppen. Wat ik heb geen idee waarom die afgekoppeld is.

Vandaag weer een paar onderdelen besteld. tijdens het terug rijden van HC autogas begaf de snelheidsmeter het. Deze gedroeg zich al een beetje wonky....dus heb daar een nieuwe kabel voor besteld. Teven werd ik erop geattendeerd dat de kerring van ed pignonas op de achteras lekt. Dus ik heb daar ook een nieuwe voor besteld. En als ik dan toch alles los heb liggen vervang ik het kruisje met de beugeltjes ook meteen. Met een tip van wee200.nl ook meteen een nieuwe dop besteld met de maat 1-5/16. En een kan 80w90 olie. Want ik heb geen idee hoelang die al lekt of hoeveel die uitgespuugd heeft.

Dan heb ik tevens nogeeen kleine vraag, Weet iemand hie je de motorkap kunt stellen? aan de rechtkant ligt die hoger en dan linkerkant. En ik wil hem eigenlijk laten taxeren nu met de gasinstallatie dat als die door stroom perikelen in de fik vliegt ik meer uitgekeerd krijg dan de oudijzer prijs :nuts

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 11 jan 2025 02:50
door Robbie
In de scharnieren van de motorkap zitten sleufgaten. Als je de bouten van de scharnieren los draaid kun je omhoog/laag en naar voren/achteren.
Op je voorfront zitten op de hoeken bouten met daarop een rubberen dop daarmee kun je de hoogte van de gesloten motorkap gelijk stellen met de zijschermen. Valt hij na het stellen niet meer goed in het slot.. Gril demonteren en het slot kun je op de zelfde wijze stellen als de scharnieren.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 13 jan 2025 11:10
door PlantNL
Robbie schreef: 11 jan 2025 02:50 In de scharnieren van de motorkap zitten sleufgaten. Als je de bouten van de scharnieren los draaid kun je omhoog/laag en naar voren/achteren.
Op je voorfront zitten op de hoeken bouten met daarop een rubberen dop daarmee kun je de hoogte van de gesloten motorkap gelijk stellen met de zijschermen. Valt hij na het stellen niet meer goed in het slot.. Gril demonteren en het slot kun je op de zelfde wijze stellen als de scharnieren.
dank je wel voor de info weer!

zodra ik alle spullen heb en de sneeuw een beetje ontdooid is ga ik weer beginnen met het maken van de huidige kwaaltjes. En maak ik weer wat foto's. Daarna laat ik de auto taxeren ivm verzekering.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 05 feb 2025 11:43
door PlantNL
Zo, het is weer even stil geweest afgelopen weken maar ik heb weer een paar kleine updates. De auto getaxeerd voor een bescheide bedrag waardoor ik iig de aanschafprijs en de gas installatie terugbetaald krijg als die in de fik vliegt of gestolen wordt. Dus dat is afgevinkt. De gasinstallatie werkt perfect. Op dit moment rijdt de auto alleen op gas omdat de electrische brandstofpomp niet sterk genoeg is. (ik heb begrepen dat de brandstof pomp de benzine door de gasinstallatie heen duw en je met een kraantje tussen benzine en gas kunt kiezen)

maar goed hij start en rijdt nu prima. Daarna heb ik de keerring van de yoke op het achterdif vervangen omdat deze bleek te lekken. (dank je wel weer Henk voor de info van je site dat heeft weer ontzettend geholpen :toppie ) Ik heb voor die operatie nog een nieuw gereedschapje gekocht. :jumpie . Een makita slagmoer sleutel welke 1050nm vast slaat en 1600nm los slaat. Ik wou deze al langer hebben voornamelijk voor het los slaan.
Gereedschap.jpeg
Met het verwijderen van de keerring heb ik overigens een een schrief in de oude gedraaid en met een breekijzer los gemaakt.
keerring.jpeg
Dat wel het makkelijkst. Na het vervangen van de keerring heb ik ook maar meteen het kruislager vervangen daar. Want ik had toch alles los liggen. En ben ik gaan peilen hoeveel olie ik moest bijvullen in het diff......en wat ik toen tegenkwam.....was geen olie meer. Het was een donkergrijs-groen kleurige smurrie welke de viscositeit had van vet/kit....
Diff.jpeg
Nieuwe diff pakking besteld, de Olie had ik al. Daarna diff losgemaakt en toen kwam de "slurrie" (zie foto) naar buiten. Zo goed en kwaad als het kan met 4 bussen remmenreiniger de binnenkant schoongemaakt, daarna nieuwe pakking en de nieuwe olie erin. En de deksel terug geschroeft (27nm overigens per bout) na deze ingreep was gistere avond na tienen en kon ik de auto vandaag gebruiken :jump

Bij de volgende update kom de nieuwe KM-teller kabel te pas en misschien de waterpomp. Die lijkt wat water te lekken. Alle onderdelen heb ik al liggen.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 05 feb 2025 12:26
door Robbie
Goed bezig! Nu je het over benzine heb, ik moest binnenkort maar is gaan kijken of mijn mechanische brandstofpomp het nog doet..
Het is alweer wat jaren geleden dat hij op benzine gereden heeft. Geeft tussen mn oren toch wel een fijn gevoel een extra backup te hebben. Ik moet zowiezo aan het werk, volgende maand weer APK tijd.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 07 feb 2025 08:59
door PlantNL
Ik kom erachter dat ik als ik nu langzaam wegrijd ik ergens een knarsend geluid heb wat ik voorheen niet had na het schoonmaken en nieuwe olie op het achterdiff en het vervangen van het kruislager. :???:

Wiellagers lijkt me niet, want de achterwiellagers kan ik niet smeren met een vetspuit toch? Daar heb ik overigns ook niet aan gezeten. ik zal eens kijken of ik dit uitkan zoeken komende week.

edit:
ik heb de yoke/gaffel/aansluiting van het diff waar de aandrijf as op zit met een 400nm slagmoersleutel aan gedraaid. Voor het losmaken wel makeringen gezet, daar zit dit nu 2mm vandaar. Dus de kans is dat de preload slecht is. Volgens het techspecs boek staat er :

"Hub Yoke (Axle) 7/8-14 300ft-lbs torque (407nm)"

dat had ik aangehouden. Dus ik ga me een momentsleutel huren welke dat kan en dan zal ik dat nog eens losmaken en opnieuw vastzetten. Wellicht dat dat het geluid veroorzaakt.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: 07 feb 2025 10:23
door Robbie
Slagmoer sleutels zijn leuk om bouten, moeren los te draaien. Vast zetten doe ik zelf altijd met handgereedschap. Het instellen van de hoeveelheid moment bij slagmoer sleutels is "zeik" natte vingerwerk. Op youtube staan vele testen die dat aantonen.