Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24 jan 2012 19:23
door Laurens
Wat ook erg scheelt, zijn goed uitgebalanceerde aandrijfassen. Met spelingsvrije kruisjes e.d. zelf rijd ik op 33 inch pro comp all terrain banden, goed voor zowel offroad als weggebruik. Ik kan 120 zonder problemen rijden zonder problemen maar het verbruik is dan hoger. Ik rijd vaak 100 km en haal dan 1 op 4,5 op lpg. 33 inch met 4.10:1 asoverbrenging is voor mij de optimale combo qua vermogen en verbruik...

Geplaatst: 24 jan 2012 22:23
door Tommy_W200
Laurens schreef:Wat ook erg scheelt, zijn goed uitgebalanceerde aandrijfassen. Met spelingsvrije kruisjes e.d. zelf rijd ik op 33 inch pro comp all terrain banden, goed voor zowel offroad als weggebruik. Ik kan 120 zonder problemen rijden zonder problemen maar het verbruik is dan hoger. Ik rijd vaak 100 km en haal dan 1 op 4,5 op lpg. 33 inch met 4.10:1 asoverbrenging is voor mij de optimale combo qua vermogen en verbruik...

Dat wilde ik graag horen.

Ook goed om te weten dat de aandrijfassen vaak niet meer in balans zijn, waardoor er met balanceren veel te winnen is.

Wel gelijk weer een vraag:
Wat was de standaard asoverbrenging bij jouwe en hoe kwam je aan die betere overbrenging?

En voor het verbruik: Heb je de koelfan ook al verbeterd, zodat hij alleen nog draait als hij nodig is?
En dan met een elektrische of een thermostatische?

Geplaatst: 24 jan 2012 23:24
door Theft_eXP
standaard overbrenging is 4.10.

Geplaatst: 25 jan 2012 00:00
door Robbie
Het uit balans zijn van aandrijf assen is meestal te verwijten aan het verkeerd terug plaatsen in de splines!



Edited By Robbie on 1327446064

Geplaatst: 25 jan 2012 07:40
door Laurens
Ik heb er een flexvin opzitten. Maar die ga ik vandaag vervangen voor een thermokoppeling.

hoop op die manier nog wat extra brandstof te besparen.

de oude : Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

de nieuwe: Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Overzicht tabel bandenmaat vs as overbrenging :Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By Laurens on 1327473690

Geplaatst: 25 jan 2012 11:54
door bastian
dan zit ik met mijn dana 70 1:4,88 en 37 inch banden precies goed :D , overigens heb ik uitgerekend dat de motor dan 2600 toeren draait bij 90 kmh , de vermelde getallen in dit tabel zouden dan de toerentallen zijn bij 100kmh of 60mph ?

Geplaatst: 25 jan 2012 20:26
door Tommy_W200
Mooie tabel idd. Dus als ik bij 130 km/u onder de 3000 toeren wil blijven, zou een ratio van 3.5 nodig zijn bij 33" banden. Die volgens hun 1 punt buiten het handige bereik van 2350 valt.

Ik neem aan dat deze tabel met de standaard koelfan is en begreep dat die afhankelijk van het toerental 5 tot 25 pk neemt, terwijl een elektrische koelfan zich gewoon met de toch al draaiende bobine voedt. Zelfs als die pk schatting erg optimistisch is, 10% winst zou zat zijn om netjes midden in het highway bereik te komen. En voor het zware werk is toch de lage gearing.

Als er dan nog andere leuke opties zijn die een % of 10 vermogen winnen, zoals een powerfilter samen met mooie RVS uitlaten die toch al op het verlanglijstje staan, dan is 3.5 zelfs mooi in het dagelijkse bereik.

Alleen, is die 3.5 of 3.55 overbrenging ook te vinden?

Geplaatst: 25 jan 2012 20:28
door Theft_eXP

Geplaatst: 25 jan 2012 21:27
door Gerhart
Tommy_W200 schreef:Alleen, is die 3.5 of 3.55 overbrenging ook te vinden?
3.54 is een gangbare overbrenging voor zowel de Dana 44 (vooras) als de Dana 60 (achteras).

Dana 44
Dana 60

Geplaatst: 25 jan 2012 21:52
door Laurens
Voor die kaart gaan ze uit van 65 mph, of 105 kph.

dus 100 kph met standaard dodge assen (4.10 overbrenging) en 33 inch banden is 2590 rpm

Bastiaan, jij rijd dan zo'n 2470 toeren als je 90 kph rijd

Geplaatst: 25 jan 2012 23:02
door Tommy_W200
Praktisch dat die onderdelen zo makkelijk te krijgen zijn.

Ook zag ik dat hij met een standaard 4.11 dan op 3367 toeren zou komen bij 130 km/u. Dat zijn hele andere cijfers dan uit het topsnelheid topic in algemeen, waar gesproken werd over toerentallen van dik 4000 bij 130 en dat ongeveer als topsnelheid ook.

Als deze tabel klopt voor de W200, wat ik wel denk, dan hadden die een overbrenging van 4.88 of meer, dus cross vertanding.

Ook zou een vertanding van 4.11 een top van rond de 160 km/u geven bij 4000 toeren.

Alleen wel, gaat deze tabel ook uit van een automaat? Want daarbij was het dacht ik niet vreemd als er zeg 10% van het blok toerental in de koppelomvormer verdween. Waardoor de waarden ineens wel heel dicht bij dat topic zouden komen met gewone vertanding.

Geplaatst: 25 jan 2012 23:14
door bastian
Laurens schreef:Voor die kaart gaan ze uit van 65 mph, of 105 kph.

dus 100 kph met standaard dodge assen (4.10 overbrenging) en 33 inch banden is 2590 rpm

Bastiaan, jij rijd dan zo'n 2470 toeren als je 90 kph rijd
Laurens , theoretisch kan dat kloppen maar mijn banden meten geen (37 inch x 2.54 =) 94 cm in doorsnee maar 88 cm , en zo kom ik op 2650 t/m bij 90 kmh , ik denk dat de meeste andere bandenmaten ook wel zullen afwijken vande theoretische maat .

Geplaatst: 26 jan 2012 16:31
door sonic
Is de 4.11 die je aan geeft ook standaard voor een D200? ik wil het eigenlijk dan ook wel eens bekijken of het gunstig is om het aan te passen. Al kom je dan wel weer met een andere teller.. anders klopt de snelheidsmeter natuurlijk weer niet.

Geplaatst: 28 jan 2012 22:07
door Gert-jan
Tommy

Ik zou je top snelheid toch maar wat naar benee aan passen, is ook beter voor je mete weg gebruikers.

Maar als je er uit ben.
Heb ik nog wel een Dana 60a met uit me Hooft een 3,72 overbrenging.
En een tussenbak met een mile marker conversion kit.
Kan je 4x2 rijden. Rijd ook wat rustiger :;):

Groetjes