Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Schuren met een komborstel gedaan:
http://www1.conrad.nl/scripts...._image=
Zo een voor de grote oppervlakken en een kleintje voor de hoekjes e.d.
Ben denk ik 2 uur bezig geweest alles kaal te schuren tot nu toe, verven is zo gebeurd, de Owatrol smeert makkelijk uit, droogt alleen wel langzaam (heb het 4 dagen laten drogen)
http://www1.conrad.nl/scripts...._image=
Zo een voor de grote oppervlakken en een kleintje voor de hoekjes e.d.
Ben denk ik 2 uur bezig geweest alles kaal te schuren tot nu toe, verven is zo gebeurd, de Owatrol smeert makkelijk uit, droogt alleen wel langzaam (heb het 4 dagen laten drogen)
Jaap
'76 W200 440 V8
'76 W200 440 V8
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Als ik dit filmpje zo zie, lijkt er ook een Dodge langs te komen die netjes zwart is van de Brunox.
http://www.youtube.com/watch?v=ySpwczeAFWE
Heeft iemand nog een nieuwe update hoe dat spul zich houdt na meerdere jaren?
http://www.youtube.com/watch?v=ySpwczeAFWE
Heeft iemand nog een nieuwe update hoe dat spul zich houdt na meerdere jaren?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Dan moet je Henk ff vragen.Dit is zijn auto.
w200.weetjewel.com
Hij zit hier ook wel op het forum,ff bij de leden kijken.
Dit is wel een leuke test
http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
w200.weetjewel.com
Hij zit hier ook wel op het forum,ff bij de leden kijken.
Dit is wel een leuke test
http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Hij gebruikt het zeker overal, aandelen in Brunox haha.ikke schreef:Dan moet je Henk ff vragen.Dit is zijn auto.
w200.weetjewel.com
Hij zit hier ook wel op het forum,ff bij de leden kijken.
Dit is wel een leuke test
http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Gekkigheid, het is fijn als je weet dat iets goed werkt en het goed te verwerken is.
Dank ook voor de test.
Ik ken ook 2 Duitse testen van kokerbalk-preserveringsmiddelen (Tectyl etc). Altijd weer leuk welke merken echt slecht en welke echt goed scoren.
De moeilijkheid bij het opknappen van bijv. een Dodge is hoe grondig je het wil aanpakken.
Je kunt hem helemaal strippen/stralen/lakken/poedercoaten etc, maar dat zijn beste klussen.
Zoals Willem het doet kun je veel in eigen beheer doen met je potje Brunox en je aflak, gewoon simpel kwasten.
Ook is dit een redelijk goede werkwijze voor bijv. assen. Een geassembleerde as kan/wil je niet stralen. Even kaalmaken met een staalborstel kan echter prima; daarna kan die dan via de Brunox of iets anders in de lak.
Het voordeel van Brunox boven bijv. RX-5 vindt ik dat je meer keuze hebt voor je aflak.
Uit de gelinkde pagina zie ik dat de Brantho Korrux goed scoort, onthouden waard. Vind het wel een goed teken dat dit meer een industrieel product is.
Voor (kleine) componenten ontroesten is dat Rustyco eens het proberen waard, het lijkt de claims waar te maken!
gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Moi Bram
Ben nu eindelijk ook begonnen aan chassis. Veel heel veel roest :(
Heb een stukje getest met grote roestborstel op flex (180mm) is best te doen.
Wel ga ik alles wat er aan is geklonken er af halen en laten stralen.
Zijn best veel kleine onderdelen zoals beugeltje handrem kabel en beugeltje remleiding.
De grote dingen gewoon zelf doen.
Andere laadbak al klaar staan gelukkig.
En een cabine staat op stalling en moet nog aan gelast worden, gelukkig nog 2 jaar tijd.
klaas
Ben nu eindelijk ook begonnen aan chassis. Veel heel veel roest :(
Heb een stukje getest met grote roestborstel op flex (180mm) is best te doen.
Wel ga ik alles wat er aan is geklonken er af halen en laten stralen.
Zijn best veel kleine onderdelen zoals beugeltje handrem kabel en beugeltje remleiding.
De grote dingen gewoon zelf doen.
Andere laadbak al klaar staan gelukkig.
En een cabine staat op stalling en moet nog aan gelast worden, gelukkig nog 2 jaar tijd.
klaas
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 17 mar 2014 18:57
- Locatie: monster
- Contacteer:
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Denk ook wel dat je die twee jaar nodig gaat hebben
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Moi
Nou Pakvis bedankt voor de positieve reactie
Heb vanmorgen even 2 klinken weg geslepen en dacht die er zo even uit te meppen :D
Dus niet, iemand een tip hier voor? Of ist gewoon slijpen boren meppen totdat ik win
Moet er nogal wat
Klaas
Nou Pakvis bedankt voor de positieve reactie
Heb vanmorgen even 2 klinken weg geslepen en dacht die er zo even uit te meppen :D
Dus niet, iemand een tip hier voor? Of ist gewoon slijpen boren meppen totdat ik win
Moet er nogal wat
Klaas
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Hoi Klaas,
ik heb nog een paar andere projecten die eerst komen, maar de Dodge gaat zeker weer rijden.
Nog even een opmerking over je werkwijze.
Je geeft aan dat je met de staalborstel op de slijper bezig bent.
Ik heb gister avond vrij veel gelezen (ook op Duitse sites) over de manier van werken (bijv. webshop http://www.korrosionsschutz-depot.de/ heeft vrij veel info en veel op forums).
Wat ik veel lees is dat ze ontroesten met een slijper afraden, omdat dit teveel de roest 'polijst' en in het materiaal drukt.
Wat ik na veel lezen heb geleerd, is een goede werkwijze:
- losse stukken roest wegsteken/schrapen met een schraper/verfkrabber
- met handstaalborstel of met grof schuurpapier de grove roest verwijderen/ruw maken, hoeft dus echt niet metallisch blank te worden (niet machinaal dus)
- even goed ontvetten met een koudontvetter, ook stofvrij maken natuurlijk
- naden en sterk aangeroeste plekken insmeren met Owatrol. Owatrol komt goed in de naden.
- daarna alles verven/spuiten met Brantho Korrux of iets van dien aard (Por15 komt ook nog wel veel langs)
- Brantho en andere lakken altijd zeker 2 tot 3 lagen aanbrengen
- mogelijk nog op de Brantho nog een underbody laag (ik gebruik Terotex HS2000), bijv. onderop je cabine. Op assen of chassis hoeft er natuurlijk niets op de Brantho.
Als je googled op Brantho Korrux vind je mega veel info van Nederlandse en Duitse forums van mensen die het gebruiken.
Zoals ik eerder al zei, ik vind het wel goed te lezen dat dit voldoende industriele toepassingen kent.
Ook alle Ral kleuren zijn mogelijk http://www.korrosionsschutzshop.de/inde ... -3in1.html. Op deze site kun je ook online bestellen met levering Nederland tegen gunstige prijzen.
Tevens lijkt het aardig grondig getest tegen allerlei DIN testen en kent het offshore en buitentoepassingen:
http://www.hollandcoating.nl/html/mainframe.html.
Delen die helemaal blank zijn (na stralen bijv.), kun je het beste met een 2 componenten primer spuiten en daarna een 'gewone' aflak.
Voor al het werk aan assen, chassis etc, lijkt mij de Brantho werkwijze wel een heel goede.
gr. Bram
p.s. voor ontroesten van kleine delen die in een emmer kunnen, kan dat Rustyco wel een goede zijn.
ik heb nog een paar andere projecten die eerst komen, maar de Dodge gaat zeker weer rijden.
Nog even een opmerking over je werkwijze.
Je geeft aan dat je met de staalborstel op de slijper bezig bent.
Ik heb gister avond vrij veel gelezen (ook op Duitse sites) over de manier van werken (bijv. webshop http://www.korrosionsschutz-depot.de/ heeft vrij veel info en veel op forums).
Wat ik veel lees is dat ze ontroesten met een slijper afraden, omdat dit teveel de roest 'polijst' en in het materiaal drukt.
Wat ik na veel lezen heb geleerd, is een goede werkwijze:
- losse stukken roest wegsteken/schrapen met een schraper/verfkrabber
- met handstaalborstel of met grof schuurpapier de grove roest verwijderen/ruw maken, hoeft dus echt niet metallisch blank te worden (niet machinaal dus)
- even goed ontvetten met een koudontvetter, ook stofvrij maken natuurlijk
- naden en sterk aangeroeste plekken insmeren met Owatrol. Owatrol komt goed in de naden.
- daarna alles verven/spuiten met Brantho Korrux of iets van dien aard (Por15 komt ook nog wel veel langs)
- Brantho en andere lakken altijd zeker 2 tot 3 lagen aanbrengen
- mogelijk nog op de Brantho nog een underbody laag (ik gebruik Terotex HS2000), bijv. onderop je cabine. Op assen of chassis hoeft er natuurlijk niets op de Brantho.
Als je googled op Brantho Korrux vind je mega veel info van Nederlandse en Duitse forums van mensen die het gebruiken.
Zoals ik eerder al zei, ik vind het wel goed te lezen dat dit voldoende industriele toepassingen kent.
Ook alle Ral kleuren zijn mogelijk http://www.korrosionsschutzshop.de/inde ... -3in1.html. Op deze site kun je ook online bestellen met levering Nederland tegen gunstige prijzen.
Tevens lijkt het aardig grondig getest tegen allerlei DIN testen en kent het offshore en buitentoepassingen:
http://www.hollandcoating.nl/html/mainframe.html.
Delen die helemaal blank zijn (na stralen bijv.), kun je het beste met een 2 componenten primer spuiten en daarna een 'gewone' aflak.
Voor al het werk aan assen, chassis etc, lijkt mij de Brantho werkwijze wel een heel goede.
gr. Bram
p.s. voor ontroesten van kleine delen die in een emmer kunnen, kan dat Rustyco wel een goede zijn.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
smoky joe schreef:Moi
Nou Pakvis bedankt voor de positieve reactie
Heb vanmorgen even 2 klinken weg geslepen en dacht die er zo even uit te meppen :D
Dus niet, iemand een tip hier voor? Of ist gewoon slijpen boren meppen totdat ik win
Moet er nogal wat
Klaas
Daar ben ik ook benieuwd naar, ik wil de cabine punten los halen van chassis.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
- Locatie: Stramproy
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Ik heb in het voor jaar het volgende gedaan,
Zoveel mogelijk kaal gemaakt van het chassis en met een flex 115mm borstel alles kaal tot blank metaal geborsteld.
Alles ontvet en 2 lagen brunox erop gesmeerd.
Toen afgelakt met chassisverf.
Brunox toen 2 liter besteld en daarmee hele chassis, voor en achteras, aandrijfassen.
Heb nog een halve liter over. ik vind het wereld spul. Kost wel wat maar dan heb je wel wat.
Zoveel mogelijk kaal gemaakt van het chassis en met een flex 115mm borstel alles kaal tot blank metaal geborsteld.
Alles ontvet en 2 lagen brunox erop gesmeerd.
Toen afgelakt met chassisverf.
Brunox toen 2 liter besteld en daarmee hele chassis, voor en achteras, aandrijfassen.
Heb nog een halve liter over. ik vind het wereld spul. Kost wel wat maar dan heb je wel wat.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers
Phil
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 17 mar 2014 18:57
- Locatie: monster
- Contacteer:
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Ik zelf heb alles gestraald en daarna in de 2k epoxy primer gezet van international(akzo nobel).
Daarna weer schuren en dan aflakken.
De klinknagels heb ik door geboordt en daarna met hamer en beitel weg slaan
Daarna weer schuren en dan aflakken.
De klinknagels heb ik door geboordt en daarna met hamer en beitel weg slaan
Re: Onderkant aanpakken - graag jullie advies
Stralen is mooi als dat kan, maar ik zal nooit onderdelen zoals assen of andere bewegende delen stralen (dat lees ik wel eens dat het gedaan wordt).PakvisW200 schreef:Ik zelf heb alles gestraald en daarna in de 2k epoxy primer gezet van international(akzo nobel).
Daarna weer schuren en dan aflakken.
De klinknagels heb ik door geboordt en daarna met hamer en beitel weg slaan
Mijn ervaring is dat dat spul toch overal komt, en ik heb liever geen restjes straalgrit in mijn as of aandrijfas.
Voor een los chassis kan het natuurlijk wel.
Brunox is ook een roestomvormer en kan dus prima op een (licht) geroeste ondergrond, geen noodzaak tot een metallisch blanke ondergrond (dit kan zelfs zorgen voor mindere hechting; ik zou dan gaan voor een zinkspray of epoxy primer).
Brunox staat verder op de site omschreven als een grondlak, waar nog een aflak overheen moet.
Producten zoals Brantho hoeven geen aflak.
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...