Pagina 2 van 3
Geplaatst: 11 dec 2008 19:59
door 76 w200
hallo
gisteren wat gemeten
ik heb bij stationair 12,3 volt ( te laag )
en bij iets meer dan half gas 15 ,7 ( te hoog )
betekend dit dat de spanningsregelaar is overleden ?? ???
mvg ed
Geplaatst: 11 dec 2008 22:40
door country4all
Meting stuk, lijkt me niet denk ook aan spanningsregelaar.
Suc 6
Geplaatst: 12 dec 2008 10:35
door fcapri
meet jij 15.7 volt op de dynamo of op de accu?
als je die spanning op de accu hebt, ga je ze kapot koken
Geplaatst: 12 dec 2008 20:27
door 76 w200
mmm dit is op de accu :(
is dit dan de dynamo????????
Geplaatst: 13 dec 2008 11:25
door Arie
Hoi,
Die waardes die jij noemt heb ik ook, echter dat is als hij koud is als het wat warmer wordt door de motor kruipt het naar elkaar toe.
Dit is overigens vrij normaal, en tevens een handicap van het toen door dodge gebruikte systeem.
De vervolgens wel hogere spanning die je over houdt bij warme motor(en dus spanings regelaar) zal zo’n 14 en een beetje wezen hetgeen de grens is voor je accu ten aanzien van koken.
Als je daar van af wil zul je een “andere” spanning regelaar moeten nemen al dan niet geïntegreerd.
Waarbij de opmerking geplaatst dat je de ontstekings spulletjes en je bedrading dan wel in orde moeten hebben want de spullen uit de tijd van maken van je auto hebben die hogere spanning bij koud nodig.
Als je alleen het effect weg wil hebben kun je de accu als nivellerend gaan gebruiken volgen het relais verhaal hier veelvuldig omschreven.(dan is je Ampère meter niet meer zuiver!)
.Als je nu een voltmeter plaatst in je auto kun je mooi de karakteristiek van je spanning volgen en bij koude auto je lampen daar dus ook feller op zien reageren als dat hij warmer is.
Tevens zie je dan misschien uitschieters die wel bij warme motor de lichten feller doen branden en de verdenking gelijk bij de dynamo of spannings regelaar legen.
Als je alles nog origineel hebt en de dynamo en spannings regelaar zijn nog goed zal de verschillende licht opbrengst sterk beïnvloed worden door een slecht accu! Of een stervende ampère meter.
Maar je hebt het altijd.
Groet Arie
Geplaatst: 02 mei 2009 19:49
door 76 w200
hallo
vandaag andere spanningsregelaar gemonteerd , maar nu heb ik constant 16 volt op accu :( ( dit was wel met koude motor )
is dit normaal ?????
mvg ed
Geplaatst: 02 mei 2009 22:07
door Jan(nie)
Hallo
Ik rij ook al een half jaar rond met 16 volt op de accu bij gasgeven, De accu's zijn nog niet overleden, ja ik heb er 2 in zitten.
Maar alle electronica vind het niet leuk.
Het lukt nog niet om het naar beneden te krijgen, O als het moet wel, dan duw ik er een weerstand tussen, dan loopt er ook minder stroom.
jan
Geplaatst: 03 mei 2009 07:11
door Tonnie Wittenaar
16 Volt is te hoog, vind je accu echt niet leuk.
Als bij het laden een spanning van 13,8V overschreden wordt, dan begint de accu te borrelen door de gasontwikkeling (z.g. koken).
Wordt verder doorgeladen, dan kan bij een loodaccu de vulling van de platen losraken en naar de onderkant van de cellen zakken. Dit materiaal, een loodpasta, kan dan de platen met elkaar verbinden en het versneld leeglopen van die cel van de accu veroorzaken, c.q. de capaciteit sterk doen verminderen.
Bovendien is het vrijkomende gas, een zuurstof / waterstof mengsel, zeer explosief.
Geplaatst: 03 mei 2009 10:12
door 76 w200
hoi ik heb zo,n gel accu
maar dat maakt denk ik niet uit voor het feit dat dit te hoog is :(
iemand een idee wat het probleem dan kan zijn ?
alvast bedankt
Geplaatst: 03 mei 2009 13:33
door Gerhart
Misschien vuile verbindingen. De spanningsregelaar meet de spanning op het kruispunt in de kabelboom en regelt de spanning daar naar af. Als je ergens tussen de dynamo en kruispunt of kruispunt/spanningsregelaar/dynamo een slecht contact hebt, zal de spanning op het kruispunt vrij laag zijn. De spanningsregelaar zal dan de spanning verhogen om op het kruispunt op 13.8 volt te komen.
De spanning aan de dynamo en aan de accu kan dan te hoog worden.
Andere mogelijkheid is dat je spanningsregelaar niet goed is. En ja, ik heb gelezen dat je net een nieuwe hebt, maar ik heb zelf ook twee(!!) splinternieuwe defecte spanningsregelaars gehad. De derde was pas goed.
Het ontwerp van deze regelaars is niet echt betrouwbaar.
Geplaatst: 03 mei 2009 19:47
door 76 w200
hoi bedankt alvast
ik ga de bedrading maar eens verder na lopen
misschien dat hier wat in zit
Geplaatst: 04 mei 2009 17:59
door bastian
beter is de dynamo even los halen, schoon maken en borstels na kijken ,bij mij was de oorzaak toen een versmeerde dynamo , de licht schakelaar zelf kan ook de oorzaak zijn De opnieuw te hoge spanning moet wel haast de nieuwe regelaar zijn dat deze ook niet goed is ,ik heb ooit uit voor-zorg een tien jaar oude regelaar vervangen door een nieuwe en deze heeft t ca acht maand gehouden ofwel twee maand na aflopen van de garantie .......
Geplaatst: 05 mei 2009 20:47
door 76 w200
hallo
net weer ff gemeten
heb de rode draad van de spanningsregelaar gevolgd
tot ze op een samen komen met nog een rode
hier was de spanning 13,8 volt
maar op de accu was het 16 v ???
heeft iemand hier een verklaring voor ??
alvast bedankt
mvg ed
Geplaatst: 05 mei 2009 22:56
door Kurt
In de meest ideale situatie zou die spanning gelijk moeten zijn. Maar dat is het nooit, omdat je altijd een paar tienden volt spanningsverlies hebt over stekkers en schakelingen. Echter, bij jou is dat spanningsverlies wel heel groot, namelijk 2,2 volt. Dat kan dan in de stekker op het schutbord, stekker bij contactslot, of contactslot zelf zijn.
Pak het schema er bij en meet het hele circuit door.
Volgens mij loopt de stroom van dynamo naar spanningsregelaar zo: Van dynamo B+ naar schutbordstekker, naar stekker contactslot, door contactslot, (ign run) naar stekker contactslot, naar stekker schutbord, naar kruispunt, naar stekker spanningsregelaar.
Dus in al deze punten kan een slechte verbinding zitten.
Je zou als test even het spanningsverlies kunnen omzeilen door een losse draad te pakken, en 1 kant aan te sluiten op de plus van de accu (16V) en de andere kant op het kruispunt van de rode draad. De spanningsregelaar "ziet" dan in plaats van 13.8V de 16V en zal de spanning terug regelen.
Geplaatst: 08 mei 2009 20:54
door 76 w200
hoi kurt
net de meting gedaan , en je hebt gelijk hij regelde hem terug van 16,5 naar 15 v
deze waardes zijn iets hoger als met vorige meter
dus denk dat dit beetje in de meter zit
zal dus het probleem in de auto moeten zoeken :(
mvg ed