verlichting niet constant even fel
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Hoi,
Die waardes die jij noemt heb ik ook, echter dat is als hij koud is als het wat warmer wordt door de motor kruipt het naar elkaar toe.
Dit is overigens vrij normaal, en tevens een handicap van het toen door dodge gebruikte systeem.
De vervolgens wel hogere spanning die je over houdt bij warme motor(en dus spanings regelaar) zal zo’n 14 en een beetje wezen hetgeen de grens is voor je accu ten aanzien van koken.
Als je daar van af wil zul je een “andere” spanning regelaar moeten nemen al dan niet geïntegreerd.
Waarbij de opmerking geplaatst dat je de ontstekings spulletjes en je bedrading dan wel in orde moeten hebben want de spullen uit de tijd van maken van je auto hebben die hogere spanning bij koud nodig.
Als je alleen het effect weg wil hebben kun je de accu als nivellerend gaan gebruiken volgen het relais verhaal hier veelvuldig omschreven.(dan is je Ampère meter niet meer zuiver!)
.Als je nu een voltmeter plaatst in je auto kun je mooi de karakteristiek van je spanning volgen en bij koude auto je lampen daar dus ook feller op zien reageren als dat hij warmer is.
Tevens zie je dan misschien uitschieters die wel bij warme motor de lichten feller doen branden en de verdenking gelijk bij de dynamo of spannings regelaar legen.
Als je alles nog origineel hebt en de dynamo en spannings regelaar zijn nog goed zal de verschillende licht opbrengst sterk beïnvloed worden door een slecht accu! Of een stervende ampère meter.
Maar je hebt het altijd.
Groet Arie
Die waardes die jij noemt heb ik ook, echter dat is als hij koud is als het wat warmer wordt door de motor kruipt het naar elkaar toe.
Dit is overigens vrij normaal, en tevens een handicap van het toen door dodge gebruikte systeem.
De vervolgens wel hogere spanning die je over houdt bij warme motor(en dus spanings regelaar) zal zo’n 14 en een beetje wezen hetgeen de grens is voor je accu ten aanzien van koken.
Als je daar van af wil zul je een “andere” spanning regelaar moeten nemen al dan niet geïntegreerd.
Waarbij de opmerking geplaatst dat je de ontstekings spulletjes en je bedrading dan wel in orde moeten hebben want de spullen uit de tijd van maken van je auto hebben die hogere spanning bij koud nodig.
Als je alleen het effect weg wil hebben kun je de accu als nivellerend gaan gebruiken volgen het relais verhaal hier veelvuldig omschreven.(dan is je Ampère meter niet meer zuiver!)
.Als je nu een voltmeter plaatst in je auto kun je mooi de karakteristiek van je spanning volgen en bij koude auto je lampen daar dus ook feller op zien reageren als dat hij warmer is.
Tevens zie je dan misschien uitschieters die wel bij warme motor de lichten feller doen branden en de verdenking gelijk bij de dynamo of spannings regelaar legen.
Als je alles nog origineel hebt en de dynamo en spannings regelaar zijn nog goed zal de verschillende licht opbrengst sterk beïnvloed worden door een slecht accu! Of een stervende ampère meter.
Maar je hebt het altijd.
Groet Arie
Hallo
Ik rij ook al een half jaar rond met 16 volt op de accu bij gasgeven, De accu's zijn nog niet overleden, ja ik heb er 2 in zitten.
Maar alle electronica vind het niet leuk.
Het lukt nog niet om het naar beneden te krijgen, O als het moet wel, dan duw ik er een weerstand tussen, dan loopt er ook minder stroom.
jan
Ik rij ook al een half jaar rond met 16 volt op de accu bij gasgeven, De accu's zijn nog niet overleden, ja ik heb er 2 in zitten.
Maar alle electronica vind het niet leuk.
Het lukt nog niet om het naar beneden te krijgen, O als het moet wel, dan duw ik er een weerstand tussen, dan loopt er ook minder stroom.
jan
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
16 Volt is te hoog, vind je accu echt niet leuk.
Als bij het laden een spanning van 13,8V overschreden wordt, dan begint de accu te borrelen door de gasontwikkeling (z.g. koken).
Wordt verder doorgeladen, dan kan bij een loodaccu de vulling van de platen losraken en naar de onderkant van de cellen zakken. Dit materiaal, een loodpasta, kan dan de platen met elkaar verbinden en het versneld leeglopen van die cel van de accu veroorzaken, c.q. de capaciteit sterk doen verminderen.
Bovendien is het vrijkomende gas, een zuurstof / waterstof mengsel, zeer explosief.
Als bij het laden een spanning van 13,8V overschreden wordt, dan begint de accu te borrelen door de gasontwikkeling (z.g. koken).
Wordt verder doorgeladen, dan kan bij een loodaccu de vulling van de platen losraken en naar de onderkant van de cellen zakken. Dit materiaal, een loodpasta, kan dan de platen met elkaar verbinden en het versneld leeglopen van die cel van de accu veroorzaken, c.q. de capaciteit sterk doen verminderen.
Bovendien is het vrijkomende gas, een zuurstof / waterstof mengsel, zeer explosief.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Misschien vuile verbindingen. De spanningsregelaar meet de spanning op het kruispunt in de kabelboom en regelt de spanning daar naar af. Als je ergens tussen de dynamo en kruispunt of kruispunt/spanningsregelaar/dynamo een slecht contact hebt, zal de spanning op het kruispunt vrij laag zijn. De spanningsregelaar zal dan de spanning verhogen om op het kruispunt op 13.8 volt te komen.
De spanning aan de dynamo en aan de accu kan dan te hoog worden.
Andere mogelijkheid is dat je spanningsregelaar niet goed is. En ja, ik heb gelezen dat je net een nieuwe hebt, maar ik heb zelf ook twee(!!) splinternieuwe defecte spanningsregelaars gehad. De derde was pas goed.
Het ontwerp van deze regelaars is niet echt betrouwbaar.
De spanning aan de dynamo en aan de accu kan dan te hoog worden.
Andere mogelijkheid is dat je spanningsregelaar niet goed is. En ja, ik heb gelezen dat je net een nieuwe hebt, maar ik heb zelf ook twee(!!) splinternieuwe defecte spanningsregelaars gehad. De derde was pas goed.
Het ontwerp van deze regelaars is niet echt betrouwbaar.
Gerhart
beter is de dynamo even los halen, schoon maken en borstels na kijken ,bij mij was de oorzaak toen een versmeerde dynamo , de licht schakelaar zelf kan ook de oorzaak zijn De opnieuw te hoge spanning moet wel haast de nieuwe regelaar zijn dat deze ook niet goed is ,ik heb ooit uit voor-zorg een tien jaar oude regelaar vervangen door een nieuwe en deze heeft t ca acht maand gehouden ofwel twee maand na aflopen van de garantie .......
In de meest ideale situatie zou die spanning gelijk moeten zijn. Maar dat is het nooit, omdat je altijd een paar tienden volt spanningsverlies hebt over stekkers en schakelingen. Echter, bij jou is dat spanningsverlies wel heel groot, namelijk 2,2 volt. Dat kan dan in de stekker op het schutbord, stekker bij contactslot, of contactslot zelf zijn.
Pak het schema er bij en meet het hele circuit door.
Volgens mij loopt de stroom van dynamo naar spanningsregelaar zo: Van dynamo B+ naar schutbordstekker, naar stekker contactslot, door contactslot, (ign run) naar stekker contactslot, naar stekker schutbord, naar kruispunt, naar stekker spanningsregelaar.
Dus in al deze punten kan een slechte verbinding zitten.
Je zou als test even het spanningsverlies kunnen omzeilen door een losse draad te pakken, en 1 kant aan te sluiten op de plus van de accu (16V) en de andere kant op het kruispunt van de rode draad. De spanningsregelaar "ziet" dan in plaats van 13.8V de 16V en zal de spanning terug regelen.
Pak het schema er bij en meet het hele circuit door.
Volgens mij loopt de stroom van dynamo naar spanningsregelaar zo: Van dynamo B+ naar schutbordstekker, naar stekker contactslot, door contactslot, (ign run) naar stekker contactslot, naar stekker schutbord, naar kruispunt, naar stekker spanningsregelaar.
Dus in al deze punten kan een slechte verbinding zitten.
Je zou als test even het spanningsverlies kunnen omzeilen door een losse draad te pakken, en 1 kant aan te sluiten op de plus van de accu (16V) en de andere kant op het kruispunt van de rode draad. De spanningsregelaar "ziet" dan in plaats van 13.8V de 16V en zal de spanning terug regelen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.