Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

dynamo - aansluiten

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 943
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

tonnie wittenaar schreef:Ja dat gaat niet lukken zo,

de rode draad is namelijk de + die via het contactslot spanning krijgt om de spanningsregelaar te voeden. Als je deze nu koppelt met de dynamo gaat de spanning die van de dynamo komt via de rode draad terug je electrische net in welke je normaal gesproken afschakelt als je het contactslot afzet. De ontsteking blijft dus spanning houden.

Kun je het nog volgen?

Met andere woorden overbrug je dus op deze manier het contactslot en zal de motor mooi blijven lopen totdat je gas of benzine op is.

Om nu te voorkomen dat je tank op zo'n lullige manier leegraakt moet je de groene en rode draad gewoon niet aansluiten, maar wel goed afisoleren.
De nieuwe dynamo heeft geen extra spanning nodig voor het veld, hij regelt dit namelijk allemaal zelf.

Daarnaast moet je het lampje monteren zoals PowerSlave terecht opmerkt. (desnoods onder de motorkap)

Nog even een verklaring voor het feit dat de motor mooier loopt als je de rode draad aan de dynamo houdt: Je onsteking krijgt nu meer spanning (rechtstreeks vanaf de dynamo) De oorzaak is te vinden in slechte verbindingen in je connector op je schutbord, achter je dashboard en Amperemeter (als je die nog niet overbrugd hebt)

Je kunt dit verbeteren door in ieder geval de spanning in de cabine te verbeteren door een dikke draad vanaf je accu via een zekering van 60 ampere naar je spanningsknoop (de verdeling achter je dashboard) te trekken.
Tevens kun je ook nog de modificatie voor je licht uitvoeren, kijk even bij HowTo's hoe je dit moet aanpakken.
Hoi Tonnie kijk es aan , weer wat geleerd
Zal ook eens proberen om de dynamo alleen maar op de dikke draad te laten lopen
Makkelijker kan het dus niet :D
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

die rode draad van jou is toch een andere als die van de oude spanningsregelaar henk :;):
'hanx anyway.
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

net een verse draad getrokken en een dashbordlampje gemonteerd....en aan de D+ gemaakt.
Nix....ook niet als ik meet.
De overbrugging om de meters heen had ik al es gemaakt.
Ik meet op de B+ wel 12V
Nog suggesties ???
GROETE' SICKY
112-1064766102

Bericht door 112-1064766102 »

sicky61 schreef:net een verse draad getrokken en een dashbordlampje gemonteerd....en aan de D+ gemaakt.
Nix....ook niet als ik meet.
De overbrugging om de meters heen had ik al es gemaakt.
Ik meet op de B+ wel 12V
Nog suggesties ???
Ff heel simpel gezegt: Als jij een dikke draad van de B+ naar de accu hebt lopen, en een dun draadje van een plus die door het contact geschakeld word, via een lampje naar de D+, en je massa is goed, en je meet nog steeds 12 volt op de accuaansluitingen met een draaiende motor, dan is je dynamo kapot! :(

Even voor de zekerheid alles nalopen..

- staat je v-snaar strak?

- zet met draaiende motor een spanningzoekertussen de pluspool van je accu, en de B+. als de spanningzoeker uit blijft is die aansluiting goed

Doe dit ook tussen de - pool van de accu, en het huis van de dynamo. nogmaals,
als de spanningzoeker uit blijft is die aansluiting goed
Als de spanningzoeker gaat branden, heb je een spanningsverlies, en dus ergens een slechte verbinding ofzo, tussen die twee punten.


Dan nog ff de bekrachtiging, heb je een klein lampje gepakt?? gaat het aan als je je contact aan zet? gaat het uit als je je motor start??

Tip anders voor de zekerheid even met een draad (met een zekering er tussen (20 Amp ofzo) ) met draaiende motor tussen de accu en de D+. Blijft de spanning op de accu dan nogsteeds 12 volt?
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

'HANX!!!
kan ik weer ff verder.
MOET LUKKEN MET EEN KOPIETJE D'R NAAST :p
GROETE' SICKY
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Hoi jan mischien is door al dat gekloot je dynamo of de ingebouwde spanningsregelaar wel naar de knoppen :angry: haal hem er ff af, en laat hem eerst eens doormeten, anders blijf je klooien :angry:
Groet Nico
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

:angry: ga ik volgende week wel es doen dan....kutzooi.
Begin het een beetje zat te worden die dodge.....immer wat mee aan de hand.


ff opladen eerst iig :;):
GROETE' SICKY
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 943
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hou Sicky,
Ben ook bezig geweest met een lampje in dashbord enz. , en toen werkte de dynamo ook niet

Ik heb eerst een 24V lampje gebruikt maar dat werkt niet
Toen een 12V lampje gebruikt 10W , toen werkte hij wel
Moet nog ff 4W of 5W proberen, lamppies ff kopen weetjewel
Moet ik nog uitproberen

Afbeelding
Nieuwe Bosch dynamo
D = niet gebruiken
D+ = naar lampje
B+ = naar accu


Afbeelding

Nu is als ik de contact aan zet, lampje aan. Start ik de motor en hij blijft draaien dan gaat lampje uit.
Is onder het draaien lampje aan , dan is de dynamo kapot

Let op, het lampje moet niet aan de massa aangesloten worden maar aan de plus

Ik hoop dat je er wat aan hebt Sicky
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

je moet een 3 watt lampje gebruiken.



Edited By berry on 1163620502
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Kijk en zo komen we samen weer naar een FAQ, wie wil e.e.a. eens in een nieuw artikeltje zetten voor de FAQ sectie???
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 943
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Berrie , bedankt .... zal een 3 W lamppie kopen

Hoi Tonnie , dankzij alle tips via DTB tot dit resultaat gekomen
ik heb 2 pagina's gemaakt, misschien kun je die eventueel samenvoegen/verbeteren/veranderen en gebruiken voor DTB
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
https://www.wee200.nl/w200_tips/13-8V/13-8V.htm
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Hoi sicky kop op hoor, het is nu 1 maal een Dodge :p alles komt wel goed. Ik heb nu ook een heel nieuw front nodig ( totaal verrot :angry: ) maar daarom doe ik Nickie nog niet weg hoor, je weet dat het een oude auto is waar altijd wel iets aan is,maar daarom moet je het ook als een hobby zien, anders moet je maar een zak japanner kopen !!! :angry: Kop op jong alles zal goedkom !!! :D
Groetjes Nico
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

nou,het werkt.
Ik had de dunne draad voor het lampje op de D+ aangesloten en de andere kant van het lampje aan massa.
Aan een plus doet 'ie het wel.
Bedankt voor het meedenken mannen!
@nico:
Een zakjapanner is zo gek nog niet als je een auto wilt voor weinig die het altijd doet.
Volgens mij hebben veel dodgers er 1.
Je moet toch af en toe op pad voor onderdelen :;):
Maar goed,next klusje is waterlekkage.
Kop op :p
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

nah.....er zat geen spietje in dus de poelie is naar z'n kl*te gedraaid.
Heb er nu 1 van een astra opgezet en die laadt goed.
Maar bij deze dynamo zit een blokje met een draadje achterop waar ik de bedoeling niet van weet.
Naast de originele spanningsregelaar zat ook zo'n blokje op het schutbord.
aanschouwt:Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'> ???
GROETE' SICKY
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hey Jan,

Dat is een condensator. Deze zorgt er voor dat je geen hindelijke storing hebt op je autoradio.
Gewoon laten zitten.

Blij dat je het eindelijk opgelost hebt trouwens...
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Plaats reactie