tonnie wittenaar schreef:Ja dat gaat niet lukken zo,
de rode draad is namelijk de + die via het contactslot spanning krijgt om de spanningsregelaar te voeden. Als je deze nu koppelt met de dynamo gaat de spanning die van de dynamo komt via de rode draad terug je electrische net in welke je normaal gesproken afschakelt als je het contactslot afzet. De ontsteking blijft dus spanning houden.
Kun je het nog volgen?
Met andere woorden overbrug je dus op deze manier het contactslot en zal de motor mooi blijven lopen totdat je gas of benzine op is.
Om nu te voorkomen dat je tank op zo'n lullige manier leegraakt moet je de groene en rode draad gewoon niet aansluiten, maar wel goed afisoleren.
De nieuwe dynamo heeft geen extra spanning nodig voor het veld, hij regelt dit namelijk allemaal zelf.
Daarnaast moet je het lampje monteren zoals PowerSlave terecht opmerkt. (desnoods onder de motorkap)
Nog even een verklaring voor het feit dat de motor mooier loopt als je de rode draad aan de dynamo houdt: Je onsteking krijgt nu meer spanning (rechtstreeks vanaf de dynamo) De oorzaak is te vinden in slechte verbindingen in je connector op je schutbord, achter je dashboard en Amperemeter (als je die nog niet overbrugd hebt)
Je kunt dit verbeteren door in ieder geval de spanning in de cabine te verbeteren door een dikke draad vanaf je accu via een zekering van 60 ampere naar je spanningsknoop (de verdeling achter je dashboard) te trekken.
Tevens kun je ook nog de modificatie voor je licht uitvoeren, kijk even bij HowTo's hoe je dit moet aanpakken.
Hoi Tonnie kijk es aan , weer wat geleerd
Zal ook eens proberen om de dynamo alleen maar op de dikke draad te laten lopen
Makkelijker kan het dus niet :D
net een verse draad getrokken en een dashbordlampje gemonteerd....en aan de D+ gemaakt.
Nix....ook niet als ik meet.
De overbrugging om de meters heen had ik al es gemaakt.
Ik meet op de B+ wel 12V
Nog suggesties ???
sicky61 schreef:net een verse draad getrokken en een dashbordlampje gemonteerd....en aan de D+ gemaakt.
Nix....ook niet als ik meet.
De overbrugging om de meters heen had ik al es gemaakt.
Ik meet op de B+ wel 12V
Nog suggesties ???
Ff heel simpel gezegt: Als jij een dikke draad van de B+ naar de accu hebt lopen, en een dun draadje van een plus die door het contact geschakeld word, via een lampje naar de D+, en je massa is goed, en je meet nog steeds 12 volt op de accuaansluitingen met een draaiende motor, dan is je dynamo kapot! :(
Even voor de zekerheid alles nalopen..
- staat je v-snaar strak?
- zet met draaiende motor een spanningzoekertussen de pluspool van je accu, en de B+. als de spanningzoeker uit blijft is die aansluiting goed
Doe dit ook tussen de - pool van de accu, en het huis van de dynamo. nogmaals,
als de spanningzoeker uit blijft is die aansluiting goed
Als de spanningzoeker gaat branden, heb je een spanningsverlies, en dus ergens een slechte verbinding ofzo, tussen die twee punten.
Dan nog ff de bekrachtiging, heb je een klein lampje gepakt?? gaat het aan als je je contact aan zet? gaat het uit als je je motor start??
Tip anders voor de zekerheid even met een draad (met een zekering er tussen (20 Amp ofzo) ) met draaiende motor tussen de accu en de D+. Blijft de spanning op de accu dan nogsteeds 12 volt?
Hoi jan mischien is door al dat gekloot je dynamo of de ingebouwde spanningsregelaar wel naar de knoppen haal hem er ff af, en laat hem eerst eens doormeten, anders blijf je klooien
Groet Nico
Hou Sicky,
Ben ook bezig geweest met een lampje in dashbord enz. , en toen werkte de dynamo ook niet
Ik heb eerst een 24V lampje gebruikt maar dat werkt niet
Toen een 12V lampje gebruikt 10W , toen werkte hij wel
Moet nog ff 4W of 5W proberen, lamppies ff kopen weetjewel
Moet ik nog uitproberen
Nieuwe Bosch dynamo
D = niet gebruiken
D+ = naar lampje
B+ = naar accu
Nu is als ik de contact aan zet, lampje aan. Start ik de motor en hij blijft draaien dan gaat lampje uit.
Is onder het draaien lampje aan , dan is de dynamo kapot
Let op, het lampje moet niet aan de massa aangesloten worden maar aan de plus
Hoi sicky kop op hoor, het is nu 1 maal een Dodge :p alles komt wel goed. Ik heb nu ook een heel nieuw front nodig ( totaal verrot ) maar daarom doe ik Nickie nog niet weg hoor, je weet dat het een oude auto is waar altijd wel iets aan is,maar daarom moet je het ook als een hobby zien, anders moet je maar een zak japanner kopen !!! Kop op jong alles zal goedkom !!! :D
Groetjes Nico
nou,het werkt.
Ik had de dunne draad voor het lampje op de D+ aangesloten en de andere kant van het lampje aan massa.
Aan een plus doet 'ie het wel.
Bedankt voor het meedenken mannen!
@nico:
Een zakjapanner is zo gek nog niet als je een auto wilt voor weinig die het altijd doet.
Volgens mij hebben veel dodgers er 1.
Je moet toch af en toe op pad voor onderdelen :;):
Maar goed,next klusje is waterlekkage.
Kop op :p
nah.....er zat geen spietje in dus de poelie is naar z'n kl*te gedraaid.
Heb er nu 1 van een astra opgezet en die laadt goed.
Maar bij deze dynamo zit een blokje met een draadje achterop waar ik de bedoeling niet van weet.
Naast de originele spanningsregelaar zat ook zo'n blokje op het schutbord.
aanschouwt: (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'> ???