Pagina 2 van 3

Geplaatst: 28 jan 2008 19:37
door spieker
heb laatst een anwb stekker op de dodge gemaakt dus een stekker voor de aanhanger
alleen nu blijft als ik rem de bijde knipperlichten branden
wie weet hoe dit goed aangesloten moet worden
gr wouter :)

Geplaatst: 28 jan 2008 20:07
door Dennis the Menace
remlichten van voor bij de schakelaar afhalen en niet op de achter lichten en de knipperlichten ook apart zijn nl gecombineerd bij een Dodge.Er is ergen een topic over moet je ff bij zoeken intikken

Geplaatst: 28 jan 2008 21:03
door spieker
owke bedankt zal is even zoeken

Geplaatst: 30 jan 2008 20:18
door Arie
Hoi Spieker,

Inderdaad zoals Dennis al vertelde.
Achterlicht van achteren, remlicht van af de geschakelde kant van het rempedaal en de knipperlichten van de VOORSTE knipperlichten.
Deze draden zitten ook in de draadboom van je stuurkolom het stukje met de vele dunne draden eindigend met een conector (blauw) met een puntje.

Groet Arie

Geplaatst: 31 jan 2008 07:00
door Kne
Ik heb ooit ergens gelezen dat een aanhangwagen achter een auto met gecombineerde remlichten en richtingaanwijzers, dat deze bij de aanhanger ook gebruikt mogen worden. als dit klopt kun je de draad van je achterlichtunit gewoon doortrekken.

Geplaatst: 31 jan 2008 19:40
door Arie
Hoi,

Het klopt dat je achter een voertuig met afwijkende rem/knipper lichten(lees Amerikaan) dit mag doorvoeren op je aanhangwagen.
In de wet tekst staat ook, dat zowel knipperlichten als remlichten rood of amber geel moeten wezen.
En nu komt het in de wet tekst staat ook dat het knipperlicht links en rechts op de kar moeten zitten, dit wordt wel eens uitgelegd als uiterst links en uiterst rechts!
Dus met andere worden om elke discussie uit te sluiten, je knipper lichten gebruiken voor rem / knipper licht achter een Amerikaan!
Daar zijn goedkeuringen van, van de RWD en diverse jurespudentie uitspraken van Amerikaanse camper bezitters.


Groet Arie

Geplaatst: 06 apr 2010 16:03
door Laurens
Hallo Mede dodge fanaten,

ik ben inmiddels bezig met het monteren van mijn trekhaak, en ben nu aangekomen bij de bedrading, ik ga nu een 7-polige stekker monteren , en heb hier en daar al wat metingen verricht aan de dodge,

ik heb inmiddels hetvolgende gevonden

verlichting
remlicht
alarmlicht
linker knipperlicht (zelfde als linker rem en alarm licht)
rechter knipperlicht ((zelfde als rechter rem en alarm licht)
achteruitrij licht links
achteruitrij licht rechts

Nu moet ik dat gaan aansluiten op de 7-polige stekker, maar hoe doe je dat voor de knipperlichten, aangezien dit ook de remlichten zijn!

moet je een aftakking verder richting de cabine zoeken voor die draden?

Geplaatst: 06 apr 2010 16:30
door Robbedoes
Laurens,
je kunt de knipperlichten 'apart' schakelen als je de bedrading vanaf de zijknipperlichten voor aftakt.
Verder zul je dan voor het remlicht een aparte remlichtschakelaar moeten monteren die of op remdruk werkt, of via je pedaal wordt geactiveerd.
Dan heb je het 'europese' systeem, zogezegt.

Anders krijg je het amerikaanse systeem, dus rem- en knipperlicht in 1.

Geplaatst: 06 apr 2010 16:33
door Laurens
mag het amerikaanse systeem ook, of moet je het perse omzetten naar het europese systeem

Geplaatst: 06 apr 2010 17:01
door Henk_W200
Ik heb het gedaan zoals Robbedoes omschreven heeft.

Is wel ff meer werk.

Weet niet hoe het zit of het amerikaanse systeem naar de aanhanger getrokken mag worden.
Ben wel benieuwd of dat dit mag.

Zie ook https://www.wee200.nl/w200_tips/trekhaak/trekhaak.htm

Geplaatst: 06 apr 2010 17:14
door Huigie
Remlicht kan je gewoon van de remlichtschakelaar bij je rem pedaal weghalen!

Geplaatst: 06 apr 2010 18:29
door JAN/DODGE
Als je een aanhanger heb met een amerikaans systeem lukt het wel,anders een draad trekken vanaf de
remschakelaar,zoals Huigie al vermeld.

Geplaatst: 06 apr 2010 18:40
door Tonnie Wittenaar
Het mooiste is om een 7 aderige kabel vanaf je Contactdoos helemaal naar voren te brengen.

We sluiten de meeste aders aan op de 4 connectorblokken op je schutbord.

Als je voor de auto staat en naar het schutbord kijkt in de meest linker connector nummer 1 en de meest rechter connector nummer 4.

Richtingaanwijzer (pinker) Links
Deze sluit je aan op connector 4 pin 2, waar de gele draad ook op zit (zie schema D12-18YE)

Richtingaanwijzer (pinker) Rechts
Deze sluit je aan op connector 4 pin 3, waar de groene draad ook op zit (zie schema D13-18LG)

Stadslicht links + rechts sluit je aan op de bruine draad van connector 3 pin13 (zie schema L10-18BN)

Remlicht sluit je aan op de witte draad aan je remlicht schakelaar onder het dashboard. (zie schema S17-18WH)

Massa sluit je aan op de minpool van je accu, dus bij voorkeur niet via het chassis laten lopen.

Vaste spanning (of t.b.v. mistachterlicht) kun je het beste van de pluspool van de accu halen.

Om problemen te voorkomen kun je het beste alle spanningsvoerende draden zekeren met een zekering blok. Plaats een zekering voor elke functie, dus voor remlicht, RA links, RA Rechts en Stadslicht.

Als er dan iets misgaat met je aanhanger waardoor sluiting ontstaat brand je zekering door ipv je bedrading. Ook blijft je verlichting dan op[ de auto normaal functioneren.

Geplaatst: 06 apr 2010 19:17
door Laurens
Iedereen bedankt voor alle input, kon het idd niet vinden op het forum,

nu moet het wel goedkomen lijkt me,

Geplaatst: 06 apr 2010 21:16
door ThijsH
ik heb het bij mijn dodge op de "europeese" manier aangesloten.
ik heb alles van de stekkerblokken linksvoor op het schutbord weggehaalt.
wat ik aangesloten heb is:

achterlicht
r.a.w l
r.a.w r
remlicht

volgensmij zou a.u.r licht ook op deze blok moeten zitten
weet alleen niet of ik dat bij mij aangesloten heb of niet.
zou ik evt. even kunnen nameten.