Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Vacuum vervroeging

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

We zijn weer wat verder geraakt.
Eerst een belangrijke opmerking:
Zorg, voor je aan het experimenteren gaat, echt dat alle andere factoren OK zijn. Hiermee bedoel ik
nieuwe luchtfilter, nieuwe bougies evt kabels en delco en kijk ook naar de gasmixer voor diegenen met LPG.

Twee weken geleden tot de ontdekking gekomen (er was al een vermoeden) dat het membraan van de gasmixer zijn geest aan het geven was. Dwz slecht mengsel in de motor = moeilijk om op basis daarvan de ontsteking verder fijn te stellen. de motor bleef dan ook onregelmatig draaien en presteren.
Dus deze week eerst maar revisie van de mixer; deze is nu OK.
Sinds dan staat de vaste voorontsteking op 13° en heb ik nog iets meer vacuumvervroeging kunnen geven.
Nu loopt ie echt als een zonnetje. De motor zoemt; hangt goed aan het gas en trekt zowel bij lage toeren als op het einde van zijn bereik.
Nu even enkele tankbeurten afwachten om het verbruik te kontroleren.
Allé hopelijk binnen enkele weken definitief goed nieuws.
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

Hee dodgers,

ff vraagje:

hoe kan onze ontsteking zo vroeg staan (+/- 12 graden voor)
terwijl de inlaat klep pas bij 10 graden voor open gaat???
wat mis ik of snap ik niet in dit verhaal???

BvD

the groeten
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Dag Luc,

Als ik het goed voor heb zit daar ong 180° graden verschil op.
Het zit 'em in de vier takten van een viertaktmotor.
voorbeeld:
takt 1 is de arbeidsslag of ontploffing. Hier zijn beide kleppen dicht en vonkt de bougie. De zuiger gaat naar beneden door de ontploffingskracht = aandrijving.
takt 2 is dan de uitlaatslag; de uitlaatklep gaat open en de zuiger gaat ophoog. de verbrandde gassen worden verwijderd
takt 3 is dan de inlaatslag; de uitlaatklep gaat dicht en de inlaat klep gaat open; de zuiger gaat naar beneden en een nieuw mengsel wordt aangezogen.
Takt 4 is de compressieslag; de beide kleppen zijn dicht en de zuiger gaat naar boven om het mengsel samen te drukken voor de ontploffing.
Daarna zijn we terug bij takt 1.
In jouw vraag gaat het als volgt:
De inlaatklep opent 10 ° voor het BDP (bovenste dode punt) maar wanneer de zuiger naar beneden zal gaan om vers mengsel aan te zuigen. (10° voor het einde van takt 2; om takt 3 te kunnen doen)
De ontsteking staat 12° voor BDP wanneer de zuiger terug bijna boven is om het verse mengsel aan te drukken en dus de inlaatklep al terug dicht is. (dus 12° voor einde takt 4 om takt 1 te kunnen doen)

Hopelijk is dit duidelijk.
Indien niet laat maar wat weten dan maak ik wat tekeningetjes.




Edited By motocari mukumbwa on 1135855394
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

Hallo Marco,

is duidelijk thnx


the groeten

Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
Gesloten