Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

lekkage koelsysteem - lekkage koelsysteem motorblok

rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

hallo ik heb een dodge uit 77 gekocht heeft 8 jaar stilgestaan
motor loopt als een zonnetje
heb nu alleen koelwaterlekkage uit het motorblok
als je voor de auto staat komt het uit de rechterkant achterkant bovenin uit m,n motorblok spuiten net onder de kleppen deksel tegen het schutbord aan
het is een soort hol dekseltje waar het uit komt
is dat een nou een lekkende vriesplug ?? (heb ik wel eens gelezen) en hoe kan je die het beste vervangen want de ruimte tussen je schutbord en motor is errug gering
ik hoop dat iemand me heermee verder kan helpen en tips kan geven :))))
mvg rudodge
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Ja, dat is dus een lekkende vriesplug, jammer genoeg zit deze op een haast onbereikbare plaats.
Deze heb ik zelf nog nooit vervangen, wel een paar onderaan de cylinders.

Tik een kan van de vriesplug in het blok zodat ie kantelt.
Pak dan de andere kant met een griptang vast en trek de hele plug eruit.

Plaats de nieuwe met een beetje vloeibare pakking terug, tik hem er voorzichtig en recht in, hier kan een grote dop goede diensten bewijzen.

Nogmaals, ik heb geen ervaring met de pluggen achter op het blok...
Wellicht zou je wat ruimte kunnen creëren door de versnellingsbak en transfercase iets op te lichten?
(wel natuurlijk de bevestigingspunten losmaken :) )

Wellicht hebben anderen nog goede ideeën?

Suc6

grtz
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

thnx voor de tip weet ik weer iets meer :)
maar denk dat ik het blok eruit haal aangezien hij 8 jaar stil heeft gestaan kan ik gelijk alle vriespluggen en de keeringen vernieuwen zal denk ik geen overbodige luxe zijn :)

mvg rudodge
98-1034179984

Bericht door 98-1034179984 »

hoi rudodge, als je de hele blok eruit hebt gehaald laat mij eens weten of er nog een vriesstop zit tussen de motor en autom.bak. Ik zit ook met een lek en vind de oorzaak niet.
De rest van de vriesstoppen heb ik al vervangen. Dit is helemaal niet moeilijk. Let wel op dat je geen ijzeren stoppen pakt of je krijgt terug miserie
groetjes Bram
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik meen me vaag te herinneren dat er aan de achterkant 2 zitten, plus nog eentje achter de nokas en nog een paar inschroefpluggen in de oliekanalen. Ik ga van 't weekend wel even mijn reservemotor uitgraven om te kijken voor je. Verder kun je gerust stalen pluggen gebruiken, als je ook koelvloeistof gebruikt. Je wil niet weten wat er uiteindelijk aan shit in je motor ontstaat met water en antivries... Als je koper/messing gaat gebruiken gaat het staal eromheen er uiteindelijk weer aan... (spanningscorrosie)
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

kheb gelukkig het blok er niet uit hoeven halen
kheb een gat vanaf de binnencabine door het schutbord geboord en van daaruit de vriesplug vervangen
tis misschien niet de beste manier maar het scheelt wel een bult werk en ellende !! :)

mvg rudodge
Plaats reactie