Ik rij met 33 inch banden
En heb een standaard W200 band (30 inch ??) die kleiner is
Mag ik die gebruiken als reserve band ?
De differentieel gaat dan werken , kan dit kwaad voor een lange tijd ?
50 km ofzo
reserveband welke maat
reserveband welke maat
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Ik zou het in geen geval doen, nog geen 50cm bij wijze van spreken.
Een 33" band legt per omwenteling een afstand van 263cm af.
Een 30" band legt per omwenteling een afstand van 239cm af.
Dat gaat vreselijk wringen, en uiteindelijk zal iets moeten meegeven, en dat zullen niet de banden zijn.
Banden van druk aflaten helpt niet, flink oppompen ook niet.
De afrolomtrek blijft gelijk!
Doe de transmissie en aandrijflijn van je auto een lol en schaf een 33" reserveband aan. Of rij je banden niet lek.
322Rob
Een 33" band legt per omwenteling een afstand van 263cm af.
Een 30" band legt per omwenteling een afstand van 239cm af.
Dat gaat vreselijk wringen, en uiteindelijk zal iets moeten meegeven, en dat zullen niet de banden zijn.
Banden van druk aflaten helpt niet, flink oppompen ook niet.
De afrolomtrek blijft gelijk!
Doe de transmissie en aandrijflijn van je auto een lol en schaf een 33" reserveband aan. Of rij je banden niet lek.
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Je kunt m.i. rustig een 30" als reservewiel gebruiken en vergeet dat oppompen en/of druk aflaten.
De omtreksnelheid is op het moment dat je rechtuit rijdt bij alle banden het zelfde. Toerental van de assen is inderdaad verschillend indien je een wiel met afwijkende buitendiameter monteert.
Bij 4 gelijke wielen is echter de omtreksnelheid en dus ook het toerental ook verschillend op het moment dat je een bocht door rijdt (afgelegde weg binnenzijde is kleiner dan afgelegde weg buitenzijde binnen het zelfde tijdsbestek).
Dit toerentalverschil wordt opgevangen door het differentieel (zowel links-rechts, als voor-achter). Er is dus geen sprake van dat er iets kan gaan wringen.
Het zou trouwens ook wel vreemd zijn als alle moderne wagens die van de fabriek uit met een (kleinere) thuisbrenger uitgevoerd zijn schade op zouden lopen als gevolg van het diameterverschil.
Edited By Willy on 1125493468
De omtreksnelheid is op het moment dat je rechtuit rijdt bij alle banden het zelfde. Toerental van de assen is inderdaad verschillend indien je een wiel met afwijkende buitendiameter monteert.
Bij 4 gelijke wielen is echter de omtreksnelheid en dus ook het toerental ook verschillend op het moment dat je een bocht door rijdt (afgelegde weg binnenzijde is kleiner dan afgelegde weg buitenzijde binnen het zelfde tijdsbestek).
Dit toerentalverschil wordt opgevangen door het differentieel (zowel links-rechts, als voor-achter). Er is dus geen sprake van dat er iets kan gaan wringen.
Het zou trouwens ook wel vreemd zijn als alle moderne wagens die van de fabriek uit met een (kleinere) thuisbrenger uitgevoerd zijn schade op zouden lopen als gevolg van het diameterverschil.
Edited By Willy on 1125493468
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
- Locatie: Aarstelaar België
Momenteel heb ik ook een 31" band (origineel) als reservewiel.
Mijn vermoeden is dat dit best wel kan als je het alleen maar gebruikt als "thuiskomer" of tot aan de eerste bandencentrale en dit bij lage snelheid.
wanneer mijn 33" ers versleten zijn zal er 1 reservewiel worden.
Groeten
Edited By motocari mukumbwa on 1125496586
Mijn vermoeden is dat dit best wel kan als je het alleen maar gebruikt als "thuiskomer" of tot aan de eerste bandencentrale en dit bij lage snelheid.
wanneer mijn 33" ers versleten zijn zal er 1 reservewiel worden.
Groeten
Edited By motocari mukumbwa on 1125496586
Groeten
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Marco
To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.