Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Paul Ielegems - DTB Member 714 - Dodge M886 ambulance story

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems »

Zo kocht ik mijn Dodge van een Belgische scoutsgroep. Mijn vrouw had deze legerambulance opgemerkt en vond het wel een leuk geschenk voor mijn verjaardag, ik ook! 2 jaar stond hij reeds stil. Die kerels hadden in 91 de beste ambulance uitgezocht bij Van Dam en gewoon naar België gereden. Om de Dodge voor de keuring in orde te krijgen had een ijverige garagist een fabelachtig bedrag genoemd. Eénmaal zijn ze met 15 scouts naar de Ardennen gereden (zonder papieren) en toen was de clubkas leeg aan de benzinepomp.

Ik droomde reeds geruime tijd van een vrachtwagen om op "avontuur" te gaan en dit aanbod kon ik niet laten voorbij gaan. In april 93 kocht ik deze M886 en mits kleine technische ingrepen kreeg ik hem vlot door de keuring. Gelukkig was ik bij de eersten met officiële papieren van "bijzonder voertuig". Latere pogingen hebben jaren aangesleept waardoor zeker enkele Dodgen als kippenhok hebben gefungeerd. Enkele werkzaamheden waren: de uitlaatbuis recht naar achter, lichten afstellen,nieuwe olie en smeren, nieuwe batterij, stickers rood-kruis moesten ook verwijderd worden, en een ander camouflage patroon...iets minder Army-style.

Afbeelding
1993 originele camouflage en stickers

Afbeelding
Slaapplaats voor 4 ?

Mijn eerste uitstap naar Calais liep niet zonder problemen. Voorrem liep vast en de Dodge draaide een boerderij-erf op (buiten mijn wil). Wiel eraf en gloeiende rem laten afkoelen, beetje remolie aan die roestige randen van die Bakeliete zuiger en weg waren we. Ik stond verwonderd van de kracht van dat prutsige krikje. Die rem is enkele jaren later terug vast gelopen bij een steile afdaling naar Luik. Net voor een Speedy-garage stond ik vast...maar die Waalse garagist was blijkbaar slecht gezind want hij wou me niet helpen. Ik dus alleen heel die remhistorie opengesmeten maar tot overmaat van ramp pompte ik heel de zuiger naar buiten. Ondertussen had die Luikenaar van pure schaamte mij "gratis" een bus remolie gegeven. Thuis heb ik toch maar een nieuwe remcilinder geplaatst en alle olie ververst. In de deur van de cabine stond vermeld "Brake change 86" !

Mijn volgende project was Corsica!
Net voor mijn vertek vond ik nog een okkasie stuurbekrachtiging (250 Euro! voor pomp en stuurhuis). OK, nu kon mijn vrouw ook met dat monster rijden. Bij de montage kwam ik tot een zeer vreemde vaststelling. Als je links draaide zouden de wielen rechts draaien. Gelukkig had ik niet alles ingebouwd. Ik dus naar "Van Dam" maar was dit effe een ontnuchtering. 400 Euro vroeg die "brave" man voor een andere basisplaat-stuurhuis en andere pitmanarm. Die pomp heb ik terug verkocht en ik doe nog steeds flinke armoefeningen bij elke parkeerbeurt.

Corsica was reuze...via de Brenner naar Livorno...overzetten en heel Corsica (van pomp tot pomp) afrijden. De 2 extra jerrycans kwamen goed van pas want die bak zoop benzine. en die prijzen??? 750 Euro heb ik er door gejaagd en die motor was nog altijd niet echt ingelopen. Nog geen 2400 miles stonden er op de teller voor ik vertrok dus was die motor nog nieuw.
Die Corsicanen waren zeer geïnteresseerd in mijn Dodge...en maar vertellen over hun oorlogsdaden.
Ik kan je verzekeren dat die bergpassen hoog en zeer smal zijn. Aan elke bocht claxoneren en in de verschrikte ogen van een tegenligger staren...maar ze reden altijd achteruit en lieten me vriendelijk passeren.
Terug thuis ben ik wijselijk overgeschakeld op LPG...een verantwoorde investering.


paul ielegems DTBmember714

pi3.14@innet.be


Afbeelding
na een eerste waadbeurt (slechts tot aan de assen)


Afbeelding
Op welke auto mogen de kinderen staan...inderdaad een Dodge.

Afbeelding
:p



Edited By ielegems on Apr 24 2002 at 12:13