Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

kloink

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

hallo,

ik rij eigenlijk al vanaf het begin dat ik de dodge heb met een geluid bij het aangrijpen van de achter aandrijfas.
maar dat geluid een soort kloink wordt steeds erger.
en het duurt ook steeds langer voordat de as aangrijpt.

de voorste aandrijf as is er bij mij tussen uit.

nou heb ik dus nog geen verstand van aandrijvingen,
dus vandaar mijn vraag waar zit het probleem of waar zou ik het moeten zoeken?
alvast mijn dank.

mzzl jan
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Speling in het achterdifferentieel.
Speling in (een van) de kruisjes van de aandrijfas.
Bij mijn auto was het het differentieel, met exact dezelfde symptomen vooraf.
Kruisjes verwisselen is niet zo'n probleem.
Zoeken naar een diff is de moeite niet, gebruikte vindt je niet, nieuwe zijn onbetaalbaar en in alle gevallen is er heel erg veel (stelwerk) bij montage. Ik heb de achteras compleet vervangen door een goede gebruikte.
Je kan ook nog proberen de speling op te vangen met vulringen, maar ook dan hang je vast aan het stelwerk EN het pinionwiel moet nog 100% zijn. Dat laatste was bij mijn auto dus ook (uiteraard) NIET het geval.

Sterkte!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

ik had juist vorige week m'n achter differentieel open, het zag er allemaal netjes uit.
geen afgebroken tandjes enzo.
hoe kom je er nou achter of het het differentieel is of de kruisjes voordat ik begin met vernieuwen?


mzzl jan
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Simpele dingen om erachter te komen wat er mis kan zijn:

VOOR DE KRUISJES: kruip onder de auto en bekijk de kruisjes. Probeer de aandrijfas te verdraaien. Als dit een beetje veel kan: dat kunnen de kruisjes zijn: hoe zien ze er uit?
Draait de aandrijfas niet al te gek veel (ietsje speling is normaal) dan zijn de kruisjes (waarschijnlijk) okee.
VOOR HET DIFF: zet de tussenbak in "neutraal" en probeer weer de aandrijfas te verdraaien. Voel je te veel speling: dan is waarschijnlijk het diff de boosdoener.
Ook ik heb voor vervanging het diff open gehad en alles leek okee. Maar het feit dat alle tanden er nog zitten zegt niets. Slijtage is moeilijk te zien bij iets dat niet beweegt. Als er tanden weg zijn ratelen deze trouwens tijdens het rijden. Je kan de speling (wellicht) zien als je de diff-inspectie (zie beschrijving boven) doet met het deksel er af. Laat je een assistent de aandrijfas bewegen terwijl jij met een zaklamp in het diff kijkt. Bij de as van mijn W200 was het zo erg dat ik diverse tandwielen zag 'wippen' bij het draaien aan de aandrijfas.
Ik ben benieuwd wat jij vindt.
Hang loose,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

bedankt rob voor je reacties.
hier kan ik wat mee.
kga zomenteen kijken wat het is.

mzzl jan
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

nou ik heb ff wat nagekeken.
er zit heel wat speling op de achteraandrijfas. de speling blijft hetzelfde als ik de tussen bak in neutraal zet.
wil dit nu zeggen dat de kruisjes van de aandrijfas vervangen moeten worden??

alvast bedankt

jan
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Aha,
de reden van het draaien van de aandrijfas met de tussenbak in de versnelling is de volgende: als we er van uitgaan dat de tussenbak okee is zal deze er voor zorgen dat, indien de kruisjes in orde zijn, er maar minimale speling in de aandrijfas voelbaar is omdat hij vrij bewegen van de aandrijfas blokkeert. Net zoals een goed diff dat ook zal doen als het okee is. Zet je de tussenbak in 'neutraal' dan kan je met (spelingsvrije kruisjes) de speling van het diff voelen. Als je dus WEL flinke speling voelt bij ingeschakelde tussenbak worden de kruisjes verdacht, maar dat is het diff dan ook nog net zo goed. Schakel je daarna de tussenbak in 'neutraal' en de speling blijft hetzelfde: dan zou je aan kunnen nemen dat het diff okee is. En dat hoop ik dus van harte voor je!
Je zou op dit punt kunnen beginnen met het plaatsen van 2 nieuwe kruisjes. Die zijn misschien net zo oud als de auto zelf, dus toch al aan vervanging toe, en de kosten zijn te overzien. Voor de rest kun je kruisjes zelf wisselen als je beschikt over: een werkplaatshandboek, een stevige bankschroef en een doppenset met fatsoenlijk grote doppen. En daarmee noem ik gelijk zo'n beetje het basisgereedschap van een W200-chauffeur.
Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, helaas, dus kan het best zijn dat het diff toch niet helemaal fris is. Maar je verhaal lezende denk ik aan de kruisjes. En vervanging van die dingen kan nooit kwaad dus, integendeel.
Maar nogmaals: als je het ECHT zeker wilt weten voor je gaat kopen: schroef het deksel van de diff en bekijk de tandwielen met een zaklamp terwijl iemand anders de aandrijfas beweegt.
Voor je dat doet schiet me nog een minder bewerkelijke methode te binnen om te kunnen bepalen of er speling in het diff zit: demonteer de aandrijfas (bij het kruisje met de beugeltjes waarmee dit vastzit) aan de zijde van de achteras. Probeer daarna het koppelstuk dat het diff in gaat te bewegen/verdraaien. Lukt dit over een flinke hoek dan is het diff gaar.
Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

bedankt rob.

ik ga je theorie in de praktijk uitbrengen.
hopenlijk wordt het wat.

mzzl jan
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Stuur XSDenied (Jordy) is een PM met je probleem die had het een tijdje geleden ook over een kloink.....(Is opgelost!!!)
107-1083694751

Bericht door 107-1083694751 »

ik heb er even door iemand die er verstand van heeft na laten kijken.
en het is dus m'n differentieel.
volgens hem is die niet eens naar de klote/gaar maar kan het simpel opgelost worden door de afstelling.

greetz jan
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Het is in elk geval al mooi dat je iemand die je kan helpen!
Speling kan inderdaad verholpen worden met vulringetjes, afhankelijk van de staat van de diverse tandwielen.
Omdat het stellen van een diff nogal bewerkelijk is: het moet er allemaal uit, vulringetjes er in, weer in elkaar, raakvlakken tandwielen controleren, weer uit elkaar, andere vulringetjes, weer in elkaar, controleren enzovoort heb ik er voor gekozen om er gewoon een goede gebruikte complete as onder te hangen. Voor €100 tot €150 heb je er een. En dan is het een kwestie van simpelweg (....) omwisselen, remmen stellen en wegrijden.
Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Plaats reactie