Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Shiftkit geinstalleerd! - Voor wie wil weten wat het is en hoe het moet...

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi iedereen,

Vandaag heb ik een shift-kit geinstalleerd in mijn Dodge.

Wat is het?
Een shift-kit is een setje speciale vervangingsonderdelen voor de versnellingsbak waarmee je het schakelgedrag kan wijzigen.
Tijdens het schakelen zit de versnellingsbak eventjes in een "tussenfase" waarbij de rembanden doorslippen en de bak eigenlijk tussen twee versnellingen inhangt. Dit is speciaal zo gemaakt omwille van het comfort omdat zo het schakelen heel geleidelijk en dus soepel gaat.
Nadelen kent deze "zachte" manier van schakelen ook: De bewegingsenergie van de bak wordt in warmte omgezet, de rembanden slijten door het doorslippen, de bak wordt warmer, etc.
Met een shift-kit kun je de overlappingstijd van het schakelen verkorten. Voordelen zijn dat je de massatraagheid van de motor en bak tijdens het schakelen gebruikt om de auto te "lanceren", de rembanden minder slijten, minder vermogen wordt omgezet in warmte, en de auto accelereert sneller.
De door mij gebruikte shift-kit heeft twee instelmogelijkheden: RV/Towing en Street/Strip.

Wat kost het?
Bij http://www.summitracing.com koop je een shiftkit van B&M speciaal voor "onze" torqeflite voor 26.95 US&#36.

Hoe installeer je het?
Om de kit te installeren moet de bak open. Hij kan onder de auto blijven zitten, maar de oliepan moet eraf en je moet het kleppenhuis eruit schroeven. Dit kleppenhuis moet je vervolgens openmaken en enkele onderdelen verwijderen/vervangen/toevoegen/anders afstellen. De handleiding vertelt stap voor stap wat je moet doen.
Het is een uitstekend moment om dit te doen als je toch de olie van de bak wil verversen en het filter vervangen. De bodem van mijn bak lag vol met ijzervijlsel (van de rembanden) dus het was hoog tijd...
Gezien het geklieder om de oliepan te openen heb ik gelijk een aftapplug in de pan gemonteerd (ook van het genoemde adres, voor 6.95 US&#36) zodat een volgende keer olieverversen wat makkelijker gaat en het een zak kattegrit uitspaart.
De hele installatie kostte mij een dikke middag sleutelen. Voor mij was het echter de eerste keer dat ik een automatische bak van binnen heb gezien dus een gevorderd sleutelaar zal het waarschijnlijk sneller kunnen.

Hoe bevalt het?
Uiteraard heb ik na installatie de bak uitvoerig getest en uitgeprobeerd.
Ik heb de RV/Towing ombouw toegepast (Street/Strip is heftiger en meer voor race-applicaties).
De bak schakelt nu veel sneller en soepeler. Geef je niet te veel gas dan gaat het schakelen nog steeds zonder al te veel geweld. Ga je planken dan schakelt de bak bliksemsnel en wordt de auto tijdens het schakelen lekker naar voren gegooid. Ik vind het zo heel plezierig schakelen, ook als ik rustig rij. Je voelt nu wel meer dat er wordt geschakeld maar het is niet hinderlijk. Het voelt zo ook vlotter en dynamischer aan.
Ik kan het iedereen aanbevelen! Voor het geld hoef je het niet te laten en als de bak toch een keer los moet voor onderhoud is het een leuk project om de bak iets op te waarderen.

Hopelijk heeft iemand wat aan deze evaluatie.
Groeten,
Frans Veldman
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

hallo,Frans,
Geeft de plaatsing van zo'n shiftkit ook een economischer verbruik tot gevolg? Dat zou wel mooi zijn want ik zit met een Edelbrock 600cfm en headers.Draait de auto nu op meer of minder toeren in vergelijking met de originele ongewijzigde bak?
O ja ik heb voor mijn Dodge eens geluisterd bij EPS voor een dubbele uitlaat. De man kon me vertellen dat het zaakje zo'n 1650 gulden zal kosten zonder dempers.Nog even sparen dus!
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi,

De shift-kit heef alleen invloed op het schakelGEDRAG! Als de bak in een of andere versnelling staat dan is er geen verschil met voorheen.
Tijdens het schakelen zelf gaat er minder energie verloren dus daar is wel een besparing, maar dat lijkt me marginaal; zoveel wordt er nou ook weer niet geschakeld tijdens een ritje.
Overigens kun je wel de schakelgebieden bepalen door de trottle-linkage (wat is dat op zijn Nederlands, gaspedaal-stangenstelsel?) anders af te stellen, maar daar heb je geen shift-kit voor nodig.

Wat de uitlaat betreft: Ik was vrijdag bij van Dam, en die vertelde me dat ze binnenkort een uitlaatsysteem krijgen voor de Dodge, bestaande uit headers, twee cherry-bombs, dubbele pijpen, en dat voor 1200 gulden. Wie weet is dat interessant.

Groeten,
Frans Veldman
Kenneth De Keukelaer
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2001 20:11
Locatie: Merelbeke, België

Bericht door Kenneth De Keukelaer »

Bedankt voor de tip over de uitlaat. Heeft Van Dam ook gezegd wanneer de uitlaten binnen komen?
Groeten, Kenneth
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Kenneth,

Van Dam heeft vast wel gezegd wanneer ze binnenkwamen, maar dat weet ik niet meer. Dit soort toezeggingen blijken over het algemeen toch niet uit te komen. Ze zouden er wel mee gaan adverteren in het 4WD blaadje.

Groeten,
Frans Veldman
Plaats reactie