"Knal" - Te groot toerentalverschil bij inschakel

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Ik heb de vraag volgens mij al eens eerder gesteld, in één van de oude forum's, maar toch nog maar een keer.
Het gaat om een D200 (2WD)

Als ik hem vanuit de neutraal in de drive, of in de return zet, geeft dat een behoorlijke knal in de aandrijfassen.
Daar komt bij dat het toerental aardig naar beneden gaat, zo veel dat ik hem stationair altijd hoger moet afstellen dan me lief is.
Ik heb dit in de loop der tijd uitgebreid vergeleken met diverse andere DODGE'S, maar er was er geen bij met een vergelijkbaar probleem, dus ik vergis me niet.
Ik heb uiteraard naar de kruisjes gekeken; geen noemenswaardige speling, maar ik ga ze wel vervangen ivm het slechte onderhoud van de vorige eigenaar.
Bovendien zegt deze knal nog niets over het lager wordende toerental.
Soms denk ik: 'ach, laat toch knallen, doetie misschien al jaren', maar het is niet normaal, en wie weet is er wat aan te doen.

Mijn vraag:
Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Misschien het afstellen van de rembanden? (hoe moet dit trouwens, misschien kan iemand dit beschrijven?)

Alvast bedankt, A3
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Heeft dan niemand een idee?
Toch op zijn minst wel het afstellen van de rembanden, en hoe je uberhaupt kunt vaststellen óf ze afgesteld dienen te worden?
Misschien ook leuk voor ons Dodge-blad, dus een verhaaltje van hoe je eea constateerd, en vervolgens afsteld.

A3
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Sorry dat het zo lang duurde voor er een antwoord kwam, maar er staat hierover al iets in het forum onder het kopje "banden afstellen". Het is al een wat ouder stukje, dus misschien heb je het over het hoofd gezien. Daarom hier even een kopietje ervan:
"Ed, de banden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kick-down" band. Deze kun je van buitenaf stellen: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel). hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien. Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait.
Dan de "low-reverse" band: hiervoor moet eerst het carter van de bak gedemonteerd worden en dan kun je 'm als volgt afstellen: borgmoer losdraaien, stelbout even terugdraaien en hierna weer handvast zetten, nu TWEE (2) omwentelingen terugdraaien en de borbmoer weer vastzetten zonder dat de stelbout meedraait.
Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig."

Ik zou in elk geval eerst 'es de banden afstellen. Helpt dit niet (wat me onwaarschijnlijk lijkt), kunnen we verder kijken. Problemen met de bak worden heel vaak veroorzaakt door het niet juist afgesteld zijn van de banden.
Mijn Dodge knalde alleen bij inschakelen van de achteruit. De vooruit voel je alleen en het toerental zakt iets (misschien 25-50 toeren). Oliepeil en olie conditie heb je, neem ik aan, al gecontroleerd. Heb je er wel minimaal "dexron 2" inzitten?
Mijn Dodge klapte ook harder als de afstelling van de motor niet optimaal was. Vooral bij een te hoog stationair toerental, maar zelfs als ik de ontsteking te laat had staan.

'K hoop dat je hier wat aan hebt. Zo niet, laat het weten.



Edited By Gerhart on 17 Jan. 2002 at 12:57
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Betreffende de automatische bak.
Even een gek ideetje:
Zit er wel de goede olie in? Ik kan me voorstellen dat als een vorige eigenaar er motorolie bij heeft gegooid of zoiets dat dan de bak veel meer "weerstand" geeft, en omdat dan ook de koppelomvormer meer blijft "plakken" en dat je de beschreven problemen krijgt. Een flinke knal (omdat de koppelomvormer veel te bruusk aangrijpt) en een fors dalend toerental (omdat de olie te stroperig is).
Maar dit is zomaar even een ideetje uit de losse pols.

Groeten,
Frans
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

YES! nu ken ik jullie weer.
1. Gerhart, bedankt, ik zal de banden proberen beter af te stellen volgens jouw verhaaltje.
Ik begrijp hier ook uit dat er dus maar twee rembanden zijn n.l: de "kick-down" band, en de "low-reverse"?
En als ik de boel toch moet aftappen en openen, heb je dan nog meer tips waar ik op moet letten of checken?
(een aftap nipppeltje op de pan heb ik al aangebracht hi,hi!!)

2. Frans, ik heb na aankoop de wagen voorzien van alle nieuwe en juiste vloeistoffen, en vloeistof peilen, wel moet ik bekennen dat ik op dat moment nog niet wist dat de koppelomvormer ook afgetapt kan/moet worden.
Vraag is dan; kan dit kwaad? (de olie die erin zat zag er overigens goed uit, en er lag geen slijpsel onder in de pan)

Allemaal bedankt.



Edited By tonnie wittenaar on 19 Jan. 2002 at 21:50
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Spuit 11 isser ook weer... Ik heb een vergezocht ideetje: zou die knal kunnen komen door teveel tandspeling in de differentielen ? Ik heb net zelf de achterste van mijn Dodge uitelkaar gehad, en die had 2 keer de voorgeschreven backlash... Ik denk dat als je daar teveel ruimte heb de "knal" wat hoorbaarder wordt, als wanneer je de voorgeschreven speling zou hebben.

Bovendien las ik een paar weken terug op moparchat een verhaaltje van een amerikaan die nogal wat Dana 60's heeft overhaald, dat de voorspanning op de zijlagers van de klok vaak veel te licht is, waardoor -op termijn- veelal het lager aan bestuurderskant kapot gaat, waardoor je nog meer ruimte krijgt, en ook weer meer tandspeling. (precies wat bij de mijne het geval was...)

Het gekke was wel dat de mijne voor de reparatie amper knalde (misschien een beetje bij het in de achteruit schakelen), maar hij is nu wel stiller..

Eigenlijk snap ik nog steeds niks van dat geknal van die Dodge van je..
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

A3 Berger, ik zou ook gelijk een shiftit monteren als je die nog niet hebt. (Wie dat interessant vindt, op de ledenvergadering kan ik wel even een proefrit maken met mensen die willen ervaren wat een shiftkit doet).
Wat die vloeistoffen betreft, het was maar een vaag ideetje, maar blijkbaar zit het wel goed met de vloeistoffen. De koppelomvormer heb ik ook nooit apart afgetapt, die circuleert gewoon mee in het systeem, er blijft alleen dus een klein beetje oude olie achter na verversen, maar daar doe ik niet al te dramatisch over. (Tenzij je water in de bak hebt gekregen, of je olie is verbrand of zoiets).

Just my two cents,
Groeten,
Frans



Edited By tonnie wittenaar on 19 Jan. 2002 at 21:51
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja, er zitten inderdaad slechts twee banden in onze bakken.
De knal komt bij mijn auto uit de achteras en de tussenbak; dit wordt eigenlijk veroorzaakt door de speling tussen de verschillende tandwielen. Als de bak dan ook nog eens abrupt inschakelt, hoor je een knal. Ik heb dus de motor wat rustiger gekregen, zodat bij inschakelen alles wat rustiger gaat. Ik denk dat je toch altijd wat speling blijft houden tussen alle tandwielen (het zijn er nogal wat).



Edited By tonnie wittenaar on 19 Jan. 2002 at 21:51
Gerhart
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Ik wil jullie toch nog even laten weten hoe e.e.a is gegaan met die "knal" van mijn Dodge.
Op de ALV vertelde onze automaten specialist (excuus , ik ben z'n naam vergeten) na dat ik mijn probleem had verteld, dat het absoluut niet in de 'bak' kon zitten.
Hoewel dit gegeven nog niets zegt over waar het dan wél aan zou kunnen liggen, kon ik mij tenminste concentreren op de motor.
Met name op de vraag: krijgt het beestje wel genoeg brandstof bij idle? (stationair)
Mijn verdamper, een 'CENTURY", heeft geen stationair afstel mogelijkheid, alleen de 'schroef' in de toevoerslang.
Bij een bevriende garage kon ik een eigen-merk-verdamper van een Mazda (sorry hoor!) proberen die er wat intelligenter uitzag, en waar ook wat meer afstelmogelijkheden op zaten.
Na een zaterdagje pielen zat hij er op, en na nog wat afstellerij stond de motor heerlijk rustig te ronken, véél beter dan ooit!.
En wat blijkt nu, door het lagere toerental, in combinatie met een rijker mengsel is de "knal" vrijwel verdwenen!
Als een kind zo blij...

Bedankt voor jullie tips!
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Plaats reactie