Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Follow-up carter ventilatie

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Frans, je hebt me bijna overtuigd. Ik was even vergeten dat een Otto-motor werkt, door 'm 't grootste deel van de tijd af te smoren. Kortom, ik had even geen rekening gehouden met de gaskleppen die vaak amper open staan.

Dan nog even over die oliemist. Die ontstaat hoofdzakelijk doordat er het e.e.a. aan bewegende onderdelen in een motor zit, die met een bloedgang door de olie spray draaien, en het min of meer mechanisch verstuiven. Het bestaat echt.

Verder heb jij met jouw originele 318 meer mazzel dan ik, qua vette inlaatpoorten. Ook mijn 400 heeft er een beetje last van. De 318 inmiddels al lang niet meer :p

De C-H bindingen heb ik er bijgehaald omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat enkele C-H bindingen makkelijker zijn te kraken dan dubbele (alhoewel dat voor acetyleen dus al weer niet opgaat; voorbeeld van dubb. binding) en dat langere koolwaterstofketens ook moeilijker waren te kraken/verbranden dan kortere. Zoals je zelf al aangaf spelen hier zo vreselijk veel voor mij (en jou ?), als relatieve leek, onverklaarbare factoren mee, dat ik het beter buiten de discussie had gelaten.

Ten slotte ben ik nog steeds aan het spelen met de vervroeging, vanmiddag een lange rit gemaakt, en de vac. inbusbout weer's anderhalve slag uitgeschroefd (ongeveer 2 graden extra vacuumvervoeging) Vac. staat nu op ong. 6 a 8, statisch ongeveer 8, en voorlopig loopt 't ding als de brandweer, maar 't kan altijd beter :)
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi,
Aangezien we hier wel een beetje klaar waren met de voors en tegens heb ik dezelfde vraag ook eens voorgelegd aan het Amerikaanse Mopar Performance forum.

Leuk, er komen nieuwe argumenten EN nieuwe oplossingen.
De truuk om je PCV systeem aan je headers te koppelen vind ik reuze interessant: geen carterdampen meer in je inlaat maar toch vacuum in je carter.
Er zullen nog wel meer antwoorden komen maar hier alvast de eerste drie:

Tim_K:
I don't like the PCV, simply because the government ordered it, but on a street car, it does keep the engine bay cleaner, because it
keeps the blow-by gases in the engine, unless you have a worn out engine with no rings left. On a 100% race car I'd unhook it.

Pishta:
Sure you can remove them, but expect to change the oil more often. You are correct in the fact that it does rid the crankcase of
vapor, there by keeping the oil cleaner. You can remove the carb vacuum source and use your headers to evacuate the crankcase,
this is better for throttle response because you are not using "dirty" air as your intake charge. Mount the pitot tube on the collector
and run a rigid line up around your valve cover, then remove PCV valve and hook her up. Lots of vacuum, make sure the old PCV
valve is at the front of the cover, or youll be sucking oil at hard acceleration, and blowing a big cloud.

John Kunkel:
Don't forget, the crankcase vacuum also improves ring seal.
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Nog effe een opmerking over moleculen en kraken
etc.

De verbrandingswaarde wordt bepaald door een "X"
aantal factoren, hele belangrijke
facoren zijn de stabiliteit van een molecuul en de
verbinding met O-moleculen, ruwweg gezegd,
hoe meer O-moleculen er (inverhouding) zijn
des te heviger is de chemisch reactie en verbrandings
waarde (daarom is H2O2=waterstofperoxide zo link).
De lengte van een molecuul heeft hier totaal geen invloed
op.
Aan de andere kant kan het ontbreken van een O-molecuul
een zeer instabiele stof creeren wat op zijn beurt ook weer
erg reactief kan zijn. (denk aan CO).

Het kraken van moleculen heeft betrekking op het
"in stukken breken" van moleculen.
In de chemie wordt het kraken gebrukt om zeer lange
(koolwaterstof)moleculen te breken, in kleinere lichtere
moleculen.
Dit gebeurt oa in de hoogovens, waar de zware koolwater-
stof moleculen door een kraker gaan en waaruit
lichtere stoffen zoals benzine,lpg,pentaan,hexaan,butaan
etc etc komen.
Dit heeft echter totaal niks met het verbranden van koolwater
stoffen te maken, dit is een heel andere scheikundige reactie.

Reinier



Edited By Reinier Domsdorf on 29 Dec. 2001 at 13:13
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Op het Amerikaanse Dodge forum stuurde iemand me nog twee links over het PCV gebeuren.
Een nieuw argument is dat soms een motor explodeert door de opbouw van benzinedampen in het carter, als die dampen niet fanatiek worden afgezogen. Alleen dat al vind ik genoeg reden om mijn PCV-klep met zorg te koesteren.

"As many of you know, some small amounts of gas leak by the piston rings every time a cylinder fires. If this is allowed to build up, it can cause this small explosion. I have seen this happen on an older motor that didn't have a PCV valve, pre 1963! Yes, PCV valves have been around that long, and I know I'm dating myself, but this little five dollar valve plays even a bigger role today then it did back in 1963 when it was introduced."

Voor het hele verhaal, ga naar:
http://cardogz.com/columns/auto/archive/1999_10_18.html

Dan nog een uitgebreid verhaal, klein citaatje:
"A neglected PCV system will soon fail to function and the result can be expensive as well as troublesome for the car owner. If the crankcase is not adequately ventilated, the motor oil will quickly become contaminated and heavy sludge accumulations will begin to form. Internal parts, not protected by the motor oil, will begin to rust and/or corrode due to the water and acids that will become trapped within the crankcase."

Voor het hele verhaal, ga naar:
http://www.hastingsfilter.com/engin.../tsb_94-2r.html

Het lijkt me nu wel duidelijk dat wie op zeker wil spelen niet gaat knoeien aan het PCV systeem...

Groeten,
Frans
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Nieuw argument:

"Actually a PCV is a good thing in that it increases ring seal,removes unburned hydrocarbons from the crankcase which pollutes your oil and is the ONLY lubrication for the valve stems/guides,the last being by far the most important from a longevity standpoint."

Het schijnt dus ook voor je klepstelen belangrijk te zijn dat er geventileerd wordt.

Groeten,
Frans
Gesloten