Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

grijs kenteken gaat vervallen? - wie weet er van?

66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Dus voor de niet particuliere ongehandicapten gaat grijs wel vervallen??
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Jaaaaaaaaaaa, en 't wordt nóg leuker: Een eenmanszaak kan een auto wél op de balans zetten, maar níet in eigendom hebben, omdat een eenmanszaak geen rechtspersoon is. Zal je toch een v.o.f. op moeten richten, of een b.v.

Ik ga maar emigreren, denk ik..
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hoy Rienk,

Als je het dan niet te ver wil zoeken: welkom in België alvast.
Hier kan je wel met het grijze kenteken (= lichte vracht) rondrijden als particulier (voorlopig nog altans) en ook een eenmanszaak vormt geen probleem.
In de kantlijn wil ik wel even vermelden dat de Belgische overheid je langs andere kanalen vakkundig zal leegzuigen maar daar gaat het hier gelukkig niet over.

Groetjes

M.
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
jean-paul
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:36
Locatie: GROESBEEK

Bericht door jean-paul »


Beste Jean-Paul,

even via deze weg een bericht omdat ik nog niet volledig lid ben van DTB, en daarom ook nog geen toegang heb tot het forum.

Ik wil reageren op je bericht over het grijze kenteken. Het ziet er op het moment slecht uit voor grijsrijders (waaronder ik). Maar er is misschien nog hoop!! De stichting Belangen Grijskenteken Rijders wil rechtzaken aanspannen om de plannen van het kabinet te voorkomen. Informatie hierover vindt je op
Verder is het van belang er zoveel mogelijk mensen erop attent te maken dat deze stichting bestaat, en dat zij in het verleden zeer verdienstelijk de belangen van grijsrijders heeft behartigt. Enige probleem is dat de stichting sponsors nodig heeft om de benodigde rechtzaken te kunnen voeren.

Groeten Dorus van der Hoeven

ps. Zou je dit voor mij op het forum kunnen plaatsen?? Hoe meer mensen van de stichting afweten hoe beter.

Kreeg ik net in mijn inbox maar wel belangrijk om te weten!
Thanks Doris.
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

Zijn er nog dodge eigenaren (van na '80) die van plan zijn zaterdag 30 oktober naar den haag te gaan?
Ik ga wel! Al is het alleen maar nog even lekker een dagje grijs te rijden grgrgrgr.
Laat maar horen!!
groet, Maui

"BETAAL NIET TEVEEL GRIJS IS GEEN GEEL".
ZATERDAG 30 OKTOBER bent u welkom op het malieveld.

Het is de bedoeling een duidelijk signaal af te geven aan de politiek dat wij onder geen beding zullen accepteren dat voor bestaande bezitters de regels worden aangepast. Het is tevens de bedoeling dat de actie "netjes " verloopt. Wij verzoeken u derhalve zeer dringend om de aanwijzingen van de politie of de begeleiders op te volgen. Aan negatieve publiciteit hebben we absoluut geen behoefte daar dit ons in de toekomst slechts kan tegenwerken. Een grootschaling protest dat ordelijk verloopt is wenselijk gezien de media aandacht die we ongetwijfeld zullen trekken. .
bron www.sbg-delft.nl




Edited By maui on 1096664972
Dodgy D
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2004 16:57
Locatie: Den Bosch

Bericht door Dodgy D »

Zie jullie in Den Haag!



Edited By Dodgy D on 1096872189
Dodge This!
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hi dodges,

Als het kabinet naar naar huis gaat,
Als de hele overheid efficient gaat werken,
Als ambtenaren gaan werken, dan zijn al die bezuinigingen
helemaal niet nodig.

Maar ja....Als mijn tante klootjes had, was het mijn oom
geweest, het zal er toch niet van komen.

Het is ook zo makkelijk om gewoon meer geld uit de mensen
te persen, ipv de overheid te reorganiseren.
Het bedrijfsleven doet niet anders, of zie je de bedrijven
hun prijzen verhogen, ipv kosten besparen?
In het eerste geval gaat de tent failliet, en met deze
bezuinigingen gaat nederland failliet!
In plaats van de economische motor proberen op gang
te helpen, krijgen mensen nog minder besteedbaar inkomen,
wat funest is voor een economie.
Op deze manier krijgt NL de primeur van de eerste westerse
ontwikkelingsland!Gefeliciteert!

Ik ben geen econoom, maar Balkenende, Zalm, Geus, Donner

<span style='font-size:17pt;line-height:100%'>GO HOME</span>
(zonder wachtgeld,commisie's dan he?)
Laat die zakkevullers in denhaag zelf eens voelen om keer op keer in te moeten leveren!
Ik wordt nu steeds kwaiier, laat ik maar op houden....



reinier
M524
:bier:
114-1054833584

Bericht door 114-1054833584 »

Hoy noorderburen,

Geloof me, het is hier in belgie niks beter :angry:

groeten luc :cool:
103-1096813426

Bericht door 103-1096813426 »

inderdaad jullie kunnen er iets aan doen !!!!!!! kijk hier doe mee en laat je stem (auto) horen hoe meer zielen hoe meer effect.
ik ben geen DODGE rijder, (VW transporter 2.4D) maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
ik heb zelf het 1 en ander aan m'n auto gedaan, jullie kunnen dus wel een beetje begrijpen hoe ik me voel.
we moeten wat van ons laten horen.
kom dus allen naar Den Haag.

groeten een mede grijsrijder (gascona)
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Hi dodgers, en andere grijskentekenrijders,

Tja, het raakt steeds meer offtopic,
hoe pakken ze dat dan aan in belgie?
Rastaroesti, of andere zuiderbuur,
kan iemand van jullie dat toelichten?

reinier
:D
<marquee> :bier: </marquee>




Edited By Reinier Domsdorf on 1096999837
114-1054833584

Bericht door 114-1054833584 »

hoy reinier,

Hoe men het hier gaat aan pakken weet ik ook niet , maar ze hebben hier ook wel door dat er te veel (nep)4x4's beginnnen rondrijden , ingeschreven als lichte vracht met 6 zitplaatsen en derg. Ook onze regering beschouwd de mensen hier ook als melkkoeien ,Hoe meer je verdient des te minder moet je betalen. :angry:
Persoonlijk ga ik mijn w350 enkele jaartjes ouder maken dan is hij in 2006 30 jaar oud en dus oldtimer. :p
Hoe men de belasting op oldtimers berekend weet ik nog niet maar de verzekering zal altijd wel een flink stuk lager blijven.
Ik denk dat de meeste w 200's bijna 30 jaar oud zullen zijn tegen de tijd dat alles echt in voege zal gaan.
Zolang de prijzen van de lpg maar betaalbaar blijven anders is de fun er voor de meeste onder ons wel af.
Als je de dodge ook voor woon-werk verkeer gebruikt kan je altijd wel een ''stukje'' recuperen :;):
Desnoods bespaar ik zelf wel op een en ander behalve op het plezier om met een dodge rond te rijden.

groeten luc :cool:
moparstefke
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2001 15:53
Locatie: belgium(limburg)
Contacteer:

Bericht door moparstefke »

rastaroesti schreef:hoy reinier,

Hoe men het hier gaat aan pakken weet ik ook niet , maar ze hebben hier ook wel door dat er te veel (nep)4x4's beginnnen rondrijden , ingeschreven als lichte vracht met 6 zitplaatsen en derg. Ook onze regering beschouwd de mensen hier ook als melkkoeien ,Hoe meer je verdient des te minder moet je betalen. :angry:
Persoonlijk ga ik mijn w350 enkele jaartjes ouder maken dan is hij in 2006 30 jaar oud en dus oldtimer. :p
Hoe men de belasting op oldtimers berekend weet ik nog niet maar de verzekering zal altijd wel een flink stuk lager blijven.
Ik denk dat de meeste w 200's bijna 30 jaar oud zullen zijn tegen de tijd dat alles echt in voege zal gaan.
Zolang de prijzen van de lpg maar betaalbaar blijven anders is de fun er voor de meeste onder ons wel af.
Als je de dodge ook voor woon-werk verkeer gebruikt kan je altijd wel een ''stukje'' recuperen :;):
Desnoods bespaar ik zelf wel op een en ander behalve op het plezier om met een dodge rond te rijden.

groeten luc :cool:
??? Hoi, een Oldtimer is dus wel leuk maar wat velen niet weten is dat als je er ooit een ongeval meekrijgt waarbij ernstig gekwetsten of dodelijke slachtoffers vallen ( niet moeilijk als je een Dodge ramt) je serieus genaaid bent want dan gaan ze het geld halen waar het zit ,dus bij jou.
Er zijn dus degelijk heeeel wat voorschriften die je moet volgen met een oldtimer hier in België en die kan je bij je verzekeringsagent opvragen,eens je die doorgelezen hebt kan je besluiten dat je alleen eens rond de kerk mag rijden met je wagen en dan alleen nog overdag .Velen beweren het tegendeel maar bij een oldtimer voor alledaags gebruik zijn er meer nadelen dan voordelen en wees gerust ...het fenomeen "lichte vracht" zal ook hier verdwijnen en degenen die je daar verwijten voor moet maken zijn voor 90 % de handelaars en garagisten die adverteren met heuse slogans die ook door politici worden gelezen (ondanks alles kunnen die ook lezen).Dat er Porsches Cayennes , Range Rovers en VW-Touaregs rondrijden op lichte vracht is weerzinwekkend want het zijn die kerels die er hun hand niet voor hoeven om te draaien om dure taksen betalen en waar wij het aan te danken hebben dat onze hobby de grond wordt ingeboord...
Ik heb me al dikwijls hatelijk gemaakt bij handelaars die met die slogans adverteren van "waarom meeeeer betalen koop deze wagen en rij goedkoop !"...stomme eike.....s (hoop dat er hier weer niet op zere tenen getrapt wordt).
Jammer maar helaas, het is nog maar een kwestie van tijd...alhoewel dit gerucht al 20 jaar rondgaat maar deze keer lijkt het ze menens :angry:
Enfin, dan stoppen we maar met roken of gaan niet meer uit eten of op café...al eens gezien hoeveel de gas gestegen is?
Nochtans komt ons gas niet van bij die ........ vandaan...
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Nog even op een rijtje wat er nu gaat gebeuren met het grijs kenteken, voor de meeste van jullie geen probleem met een wagen ouder dan 25 jaar. Maar voor de mensen die dus een jongere wagen hebben is dit dus wel degelijk van toepassing.
(Ook voor mij dus, gelukkig heb ik een bedrijfje dat BTW plichtig is dus ik zet hem over naar het bedrijf)

WAT GEBEURT ER MET HET GRIJZE KENTEKEN?
Het kabinet wilde oorspronkelijk de belastingvoordelen van bestelauto’s, het zogenoemde grijs kenteken, voor iedereen afschaffen. Op voorstel van de Tweede Kamer blijft het grijs kenteken behouden voor ondernemers en wordt alleen het onbedoelde gebruik door particulieren “bestreden”. Ook voor bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten, blijft het grijs kenteken bestaan.

Hoe ziet de huidige regeling er uit?

Nu geldt voor bestelauto’s een lagere motorrijtuigenbelasting dan voor personenauto’s. Ook hoeven mensen die een nieuwe bestelauto kopen, geen BPM te betalen. De BPM is de belasting die betaald wordt bij de aankoop van een nieuwe personenauto of motorrijwiel.

Wat wordt er voorgesteld?

- BPM

In het voorstel wordt de bestelauto belast met BPM en wel op dezelfde wijze als dat personenauto’s met BPM worden belast. Voor BTW-ondernemers en gehandicapten blijft het grijze kenteken bestaan. De BPM die zij betalen wordt teruggegeven door de Belastingdienst. Deze maatregel zal naar verwachting medio 2005 in werking treden.

- Motorrijtuigenbelasting

Vanaf 1 januari 2005 wordt het tarief voor bestelauto’s in de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Deze verhoging is ongeveer € 76 per jaar per bestelauto. Voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten zal deze verhoging niet gaan gelden.

Op 1 januari 2005 ontstaan er dus twee tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s. Het lage tarief is bedoeld voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten; het hogere tarief voor alle andere gebruikers. Vanaf medio 2005 zullen particulieren het tarief gaan betalen zoals dat geldt voor personenauto’s.

Wat betekent dit voor particulieren?

Particulieren zullen vanaf medio 2005 bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto altijd BPM moeten betalen. Ook de motorrijtuigenbelasting zal per medio 2005 voor particulieren worden verhoogd tot het niveau van de personenauto.

De eerder door particulieren aangeschafte bestelauto’s blijven buiten de heffing van de BPM. De verhogingen van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 en later nog eens per medio 2005 zullen echter ook op deze eerder aangeschafte bestelauto’s van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor ondernemers?

Voor ondernemers blijft het grijs kenteken bestaan. BTW-ondernemers krijgen een recht op teruggaaf van BPM voor bestelauto’s die meer dan bijkomstig in de onderneming worden gebruikt. Ook komen zij in aanmerking voor een verlaagd tarief in de motorrijtuigenbelasting. Dit tarief wordt per 1 januari 2005 wel verhoogd met € 76 per bestelauto per jaar.

Een ondernemer die een nieuwe bestelauto koopt, betaalt aan zijn leverancier een bedrag inclusief BPM. De koper vraagt de BPM vervolgens terug bij de Belastingdienst. Voor de motorrijtuigenbelasting zal vanaf het eerste moment waarop een ondernemer over een bestelauto beschikt, het juiste tarief van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor gehandicapten?

Voor gehandicapten die voor hun vervoer zijn aangewezen op een bestelauto blijft het grijze kenteken bestaan. Het gaat hier om bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten. Zij krijgen een recht op teruggaaf van BPM. Ook houden zij het huidige tarief in de motorrijtuigenbelasting. De verhoging van het bestelauto-tarief in de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 zal niet gaan gelden voor gehandicapten.

Is de afschaffing van het grijze kenteken al definitief?
De maatregelen zijn nu nog voornemens van het kabinet. De beoogde ingangsdatum is deels 1 januari 2005 en deels medio 2005. Of dit gebeurt, is afhankelijk van goedkeuring door de Eerste en Tweede Kamer.

BRON: Ministerie van Financiën WT04-11-04grijskenteken
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
mdonders
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 apr 2001 20:36
Locatie: Brabant

Bericht door mdonders »

De ANWB heeft nu het volgende bericht op hun site staan:

ANWB en Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren bereiken akkoord met Financiën

Ik snap zelf niet zoveel van het verhaal, maar als iemand het me eens kan uitleggen of het voor ons ook interressant is, laat dan ff hier weten aub.

Bvd/Grtz Mark
'86 dodge (nee, helaas nog geen oldtimer)
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Lijkt me niet zo moeilijk, ze willen dus een proefproces aangaan met financien, degenen die het proefproces aan willen gaan moeten geregistreerd zijn bij de SBG
Er zijn 3 uitkomsten mogelijk:
1 De procedure kan verloren worden,
2 De procedure kan gewonnen worden voor een beperkte groep (bijvoorbeeld minder validen of minder draagkrachtigen)
3 De procedure kan gewonnen worden voor alle grijskentekenrijders die zich hebben aangesloten bij de SBG

Een ding is zeker, dit kan jaren gaan duren, maar iedereen is wel verplicht met ingang van 1 juli het hogere belastingtarief te gaan betalen.

Ikzelf heb gelukkig geen problemen, ik heb al enkele jaren een bedrijfje, en de belastingdienst is zo vriendelijk geweest om mijn '85 D350 grijs te laten als ik tenminste kan aantonen dat ik 10% van de gereden kilometers voor de zaak rijd.
Daar ga ik dus ruim over heen (ik rijd met deze wagen ongeveer 8000km per jaar, dus 800 km op de zaak is geen probleem)
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Plaats reactie