Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

uitdeuken - hoe?

68-1087144545

Bericht door 68-1087144545 »

Ik weet niet of het jullie ook wel eens gebeurt, maar vandaag heb k nogal een redelijk deuk in m'n autootje gereden(Oirschot heeft te kleine wegen met rot paaltjes) Ik vroeg me af hoe ik die er het beste weer uit krijg.
Iemand ervaring?
Bijlagen
dodge_kras.JPG
dodge_kras.JPG (0 Bytes) 1236 keer bekeken
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo 3D,

Precies een foto van de flank van mijn Dodge; heb hetzelfde meegemaakt in begin van augustus.
De grote "olievatdeuk" kan je snel verbeteren door er een voldoende lange en enkele cm dikke plank achter te steken met een dikke doek rond de top en hoeken. steek de plank wat uit het midden van de deuk en duw het naar onder uitstekende gedeelte richting onder de wagen. Zo gebruik je de hoek van de binnenkant van de laadbak als steunpunt.
De deuk zal er voor een groot stuk uitkwakken. Eventueel moet je de steun op de hoek van de wielkas na een eerste duw loszagen om de plaat wat over te duwen.
Wat overblijft is de gekreukte randen van de deuk en de scherpe deuk waar de paal geraakt heeft.
Om dit aan te pakken heb je carrosseriegereedschap nodig (zo van die gietijzeren vormen (in België "tas" genoemd en carrosseriehamers). Hiermee kan je de kreuken verbeteren echter zal de scherpe deuk van de paal de plaat te veel uitgerekt hebben. Hiervoor heb je een autogeen lastoestel nodig om de plaat op één plaats te verhitten en dan kort met hamer en tas te bewerken daarna wordt die verhitte plaats met een natte doek afgekoeld waardoor het metaal schrikt en krimpt. Door verschillende van deze punten te zetten werk je de gerokken plaat weg.
Daarna kan je (zoals de echte restaurateurs) met loodsoldeersel aan de slag op de oneffenheden verder weg te werken om dan af te werken met fijnplamuur.
Nog schilderen en klaar.
Zelf zit ik nog maar aan het gedeelte van hamer en tas zonder vlam.
De rest heb ik al wel op plaatjes geoefend maar nog niet in de praktijk gezet. Het is een leuke ervaring die echter niet zonder een vloekje gaat.
Een andere mogelijkheid is een nieuwe flankplaat te kopen en deze erop te (laten) zetten.
Ik hoop je met deze info te helpen.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
66-1067793066

Bericht door 66-1067793066 »

Voor een beetje betaalbare uitdeukspul (hamers & tassen) kan je naar de kijkshop .uitdeukset kijkshop Of nog goedkoper, bestellen bij de Conrad, ga maar naar http://www.conrad.nl en zoek op "uitdeukset" er komen dan ook nog wat hydraulische uitdeukspul tevoorschijn, kijk maar of je er wat aan hebt.



Edited By Bram on 1094027563
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

een krik is ook wel handig om in de buurt te hebben ???
GROETE' SICKY
Plaats reactie