Ram slaat af bij draaien van het stuur - motor slaat af

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
115-1091904148

Bericht door 115-1091904148 »

Goeiedag mede Dodge fanaten.
Wij hebben een probleem waar we niet uit kunnen komen en zijn hier ook voor de dealer al geweest maar konden ons ook geen antwoord erop geven.
Het gaat hier om onze Dodge Ram Pickup 2500 4x4 5.9L Cummins V6 diesel, Automaat, Bouwjaar 1997.

Het gaat om het volgende...

Waneer de auto in de Drive of Return wordt gezet van de versnelling en je draaid het stuur om naar links of naar rechts, dan slaat de motor spontaan uit. Het gebeurt altyd met inparkeren, Met lage snelheid door een bocht, heel erg gevaarlijk want probeer dan nog te sturen met zo een 2500 Ram die 3 ton weegt. Niet dus en het is dikwils bijna fout gegaan. Als het warm weer is wordt het nog erger en kan van ellende zelfs niet meer erin ryden omdat het gewoon te gevaarlijk wordt. Als de Auto ongeacht in welke versnelling wordt gezet begint de auto lager in de toeren te lopen.

De Ram heeft pas een beurt van 1764,- euro achter de rug en nog hadden ze het euvel bij USA CARS in Amsterdam niet gevonden.De omvormer en platen etc etc van de automatische bak zijn vervangen voor 2000,- euro dit omdat ik telkens moet spelen met de automatische versnellingsbak om te verkomen dat de Ram afslaat in de bochten. Dus met andere woorden in de bochten moet ik terug schakelen naar z'n Neutraal anders slaat de motor weer af. Dus de oude omvormer had al flink op zijn flikker gehad om het zo maar te omschrijven.
Alle suggesties zijn meer dan welkom.
Mvg Shai uit Amsterdam.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Shai, welkom op het forum.

Enkele vraagjes: is de stuurbekrachtigingspomp wel eens nagekeken? Als deze teveel weerstand opbrengt, kan dit problemen geven. Ook een mogelijkheid dat er verder in het stuursysteem iets fout zit wat deze weerstand oplevert.
Heb je dit probleem altijd gehad of is het eerst beter geweest?

Het is trouwens wel normaal dat de motor iets (ongeveer 25 - 50 toeren) zakt als je de transmissie in D(rive) of R(everse) schakelt.
Heeft de motor voor de rest wel goed vermogen of is deze ook minder/slecht?
Hoeveel kilometers heb je op de teller staan en hoeveel hiervan heb je er zelf opgezet?

Misschien komen we er zo met mekaar aan uit.
Gerhart
"Kale"
Berichten: 490
Lid geworden op: 20 apr 2003 21:13

Bericht door "Kale" »

Hoi,

Een aantal van deze problemen komen mij bekend voor, ik heb ze zelf n.l. ook, alleen dan met m'n Dodge W200 318Cu.

*Als de auto in de "D" of "R" wordt gezet van de versnelling en je draait het stuur om naar links of naar rechts, dan slaat de motor spontaan uit als ik weinig gas geef..
*Het gebeurt ook altijd met inparkeren en met lage snelheid door een bocht..
*En met warm weer wordt het nog erger...
*Dus met andere woorden in de bochten moet ik terug schakelen naar z'n Neutraal anders slaat de motor weer af, of ik moet de voet op het gas houden en met links remmen...
*Maar ook als ik de voet van het gas afheb en stilsta voor een stoplicht slaat ie af, tenzij ik hem in z'n "N" of "P" zet.
*Als de auto ongeacht in welke versnelling wordt gezet begint de auto lager in de toeren te lopen.......

Nu weet ik dat m'n stuurbekrachtinging al een tijdje kuren vertoond, want alleen met flink gas kom ik de bocht om..

Maar hoe kan de extra weerstand met sturen nu invloed hebben op het afslaan van de motor??

Who knows???

<span style='font-size:15pt;line-height:100%'>"Kale"</span>
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

wat ik wel weet is dat elk onderdeel wat op je v snaar is aangesloten vermogen vreet
als je de lampen of aanjager aanzet dan gaat je motor ook in toeren omlaag (bij de meeste auto,s)
en stuurbekrachtingspomp vreet helemaal veel vermogen
de mijne zakt ook in toeren als ik wil inparkeren maar slaat gelukkig niet af
misschien is het een optie om je stationair toerental iets op te schoeven

mvg rudodge
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Je motor is eigenlijk pas een beetje sterk vanaf zo'n 2200 toeren per minuut.
Hij draait stationair zo'n 750 toeren denk.
En als je hem in zijn versnelling zet vraag je wel vermogen,hij wil vooruit.
Als je dan ook nog eens vermogen gaat vragen door te willen sturen kan het zijn dat dat te veel is...
Een optie is inderdaad het stationair toerental te verhogen,hoewel hij dan meer gaat "kloenken"bij schakelen van D naar R en zo.Spelen met de bak levert hetzelfde resultaat op,dus ik zou eerst naar die stuurbekrachtigingspomp laten kijken.
Die vraagt overigens bijna geen vermogen zolang je niet aan het stuur draait.Dan pompt-ie alleen maar de olie rond.
Als je stuur draait gaat er een ventiel open en dan moet hij pas echt werken.




Edited By Rob Kramer on 1091973377
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Toerental opschroeven is hier (waarschijnlijk) geen optie. Bij moderne motoren is dit vaak niet eens mogelijk; de computer regelt dit allemaal.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ben zojuist nog even wat in de US of A aan het zoeken geweest en kwam een aantal "service bulletins" tegen welke er misschien wat mee te maken hebben.
Eerste:http://dodgeram.info/tsb/1996/14-07-96.htm
Gaat over:
Low rpm miss/instability
White smoke
Hard starting
Low power

En de tweede: http://dodgeram.info/tsb/1998/18-07-98.htm
Gaat over:
RPM BELOW SPECIFICATION:

Hard starting/stalling during cold engine operation.
Engine roughness at idle.
Reduction in vacuum available from vacuum pump during idle.
Delayed power steering assist when cold.
Excessive seat shake and/or mirror vibration.

Hier dan de link naar de pagina met alle "service bulletins" van de '97 Dodge: http://dodgeram.info/tsb/1997-index.htm
Gerhart
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Ja Gerhart je hebt gelijk,alleen was mijn antwoord bedoeld op de reactie van de Kale.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
115-1091904148

Bericht door 115-1091904148 »

Bedankt allemaal voor de reactie's.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.
In princiepe denk ik niet dat het probleem de stuurbekr pomp is. Een half jaar geleden is de stuurbekr pomp gereviseerd.
De motor loopt normaal 500 toeren en zodra ik hem in z'n DRIVE zet, dan zakken de toeren af naar 300 toeren.
2 jaar geleden heb ik bredere banden/velgen eronder laten zetten en sinsdien kreeg ik het probleem met het afslaan van de motor.
Het lijkt wel alsof de auto gewoon niet genoeg power heeft om het gewicht voor te brengen.
N.B. de auto heeft 148900km gelopen.

Met vriendelijke groeten...
Maar wat kan het zijn????
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Is stationair normaal niet 650 à 675 Rpm ?

Denk een beetje te laag bij u om goed te zijn.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Gukke heeft gelijk; 500 toeren stationair is veel te laag; bij inschakelen slechts 300!! Moet zijn:
"Correct speed is:
1994-1998 with AT - in drive with AC on 750 -800 RPM
1994-1998 with manual in neutral with AC on 750-800"

Oftewel met jouw auto 750-800 toeren als hij in D(rive) staat met de airco ingeschakeld.
Dit zou dus het afslaan met sturen volledig verklaren; hij staat veel te langzaam afgesteld. Als de stuurpomp dan vermogen gaat vragen, kan de motor niet voldoende leveren.

Voor het hele verhaal, zie: http://dodgeram.info/tsb/1998/18-07-98.htm




Edited By Gerhart on 1092470243
Gerhart
115-1091904148

Bericht door 115-1091904148 »

Ok dus de Ram looopt toch veel te laag in zijn toeren.
Ik ga er achteraan en kijken wie er een oplossing heeft.
Ik hou jullie uiteraad op de hoogte.

Mvg...
Plaats reactie