Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Starten & rijden - Hoe doet de Dodge eigenaar dit?

87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Misschien een rare vraag, maar ik ben benieuwd hoe de medeDodgers dit doen omdat ik voornamelijk korte stukken rijd.

Volgens de CD-ROM moet je eerst de motor warm laten draaien, vooral in de winter.

Ik heb van andere mensen juist geleerd dat je (bij een moderne auto iig) gelijk moet rijden om zo de slijtage door weinig oliedruk te verminderen -> smering wordt beter van belasting. Natuurlijk wel eerst warmrijden dus niet als een malloot wegracen.

De vorige eigenaar zei mij dat ik moest starten met een beetje gas bij en met het gaspedaal licht ingedrukt moest wachten tot de oliedruk op 40 staat. Wat is nu wijsheid? Starten en lopen of starten, wachten (op oliedruk) en lopen?
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Maak je niet druk Wilf,gewoon starten en rijden,als je echt moet wachten op oliedruk moet de oliepomp misschien eens worden nagekeken,binnen 5 seconden zou je toch wel een goeie uitlezing moeten hebben.
Niet stationair warm laten worden,duurt een eeuwigheid en kost sloten brandstof.Gewoon rustig wegtuffen en normaal blijven rijden.
Veel plezier.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Hmmm... Bij mij doet dat wijzertje er toch zeker 30 seconden over om op 40 te komen...
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Misschien een aanlopend wijzertje?
Je kan als je de oliedrukzender van je blok afschroeft er een manometer voor in de plaats zetten en dan de oliedruk meten.Geeft een gerust gevoel,als het goed is.Een beetje garage heeft zo'n manometer en als je hem er zelf op en afsleutelt ben je hooguit een paar tientjes kwijt.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

oliedrukmeter? ohja , die begint bij mij ook na een paar minuten te stijgen :D .. nooit wat van gemerkt, dacht eerst dat hij kapot was totdat lucadee een ritje in mijn dodge maakte en opeens begon hij te stijgen..
Ik rij in het begin gewoon rustig, en op een gegeven moment merk ik aan het soepeler van het geheel worden dat ik 'm wat meer op zijn flikker kan geven...braaaaaaappp.. :D
Plaats reactie