Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Toespoor? - Camber?

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Mijn Voorwielen slijten overmatig aan de buitenkant.Als je de'r recht voorstaat lijkt het ook of de voorwielen aan de bovenkant naar buiten overhellen.Nu was ik vandaag bij een bandenboer om een afspraak te maken,deze zei dat het aan de camber ligt maar dat konden ze wel afstellen.Mijn vraag nu is,de camber kan toch niet afgesteld worden omdat dit in het ontwerp van de vooras zit?Zoja wat zijn de eventuele afstelgegevens en waar kan je dit afstellen?Of zou het toch ergens ergens aan liggen?
Alvast bedankt voor de reacties

Gr John
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo John,

Je hebt inderdaad gelijk voor een "W" is enkel het toe-in/toe-out regelbaar en de caster een beetje. De camber is totaal niet regelbaar.
De caster kan men regelen door een metalen spie tussen de as en de asklem te schuiven.
Toe-in/toe-out wordt geregeld met de spoorstang.
Echter wanneer de wielen te veel toe-in staan; levert dit ook slijtage aan de buitenzijde van de band op en bij te veel toe-out krijg je te veel slijtage aan de binnenzijde.
Echter is het allemaal niet zo eenvoudig om dit goed te krijgen.
Mijn Dodge staat bijvoorbeeld op brede banden en dito velgen met een grotere spoorbreedte tot gevolg.
Wel samen met de garagist hebben we, expermimenteel, naar een andere toe-in waarde gezocht omdat de wielen tijdens het rijden worden opengeduwd (naar toe-out) door die bredere banden.
Wat zeker is, is dat de snelheid van slijtage van een band meer wordt bepaald door de toe-in/toe-out regeling dan door de camberregeling.
Bij een "D" is dit allemaal wel regelbaar dmv excentrische bouten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1084346344
Bijlagen
steeringspec.jpg
steeringspec.jpg (14.61 KiB) 2467 keer bekeken
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Hans_Renkema
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2001 00:33
Locatie: Enschede

Bericht door Hans_Renkema »

Voor de nitwit's onder ons: kan jij (of iemand anders) nog even kort uitleggen wat het ook al weer was: caster/camber/toespoor etc.

Thanks!

JR
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

'k Zal eens een poging wagen om die drie termen te verduidelijken.
We zullen beginnen met de gemakkelijkste (als opwarmertje):
TOE-IN:

is de regeling die ervoor zorgt dat de voorwielen parallel staan (of juist net niet).
De regeling wordt gemaakt met de spoorstang; d.i. de verbindingsstang tussen linker en rechterwiel die ervoor zorgt dat beide wielen draaien als je aan je stuur draait.
Toe-in is een maat voor het verschil in afstand, gemeten tussen de wielen achter de as en voor de as. Dus een positieve toe-in betekent dat de wielen voor de as naar elkaar gedraaid staan en een negatieve toe-in betekent dat de wielen voor de as uit elkaar gedraaid staan. (normaal is dit met het blote oog niet te zien)




Edited By motocari mukumbwa on 1084362533
Bijlagen
toe_in.jpg
toe_in.jpg (6.88 KiB) 2467 keer bekeken
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Nu volgt de

CASTER:

Caster is de mate waarin de as van het wiel achter loopt op zijn aangrijpingspunt aan de wagen. Het effect is een zekere mate van zelfsturing oftewel het terugkomen van de wielen in de rechtdoorstand na een straat in te draaien en het stuur los te laten.
Om dit enigzins duidelijk te maken kijk je het best naar de wieltjes van een karretje in de supermarkt.
Als je zo'n karretje vooruitduwt staan de wieltjes naar achter.
Trek je aan zo'n karretje dan draaien de wieltjes naar voor.
Wel als je dichterbij gaat kijken zal je zien dat de as van het wieltje niet recht onder het steunpunt aan de kar zal staan maar al gauw 2 à 3 centimeter naar achter. Dit is een positieve caster.
Bij een auto geeft een positieve caster een rustig rechtdoorrijdende auto die naar het nemen van een bocht uit zichzelf terug rechtdoor wil.
Een caster van "0" zal een onrustig sturende auto tot gevolg hebben (er is geen rechtdoorpunt meer)
Een negatieve caster zorgt ervoor dat het stuur na het nemen van een bocht niet terug komt.




Edited By motocari mukumbwa on 1084362655
Bijlagen
caster.jpg
caster.jpg (7.83 KiB) 2467 keer bekeken
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Nu de camber nog:

CAMBER:

Dit is de mate waarin het wiel recht op de weg staat. een positieve camber betekent dat de wielen aan de bovenzijde meer naar buiten staan dat aan de onderzijde. Het wiel kantelt dus een beetje naar buiten.
De camber is nodig om de wielpositie in gedraaide toestand (links of rechts) te handhaven. Bij een minder goede regeling van de camber zulen de wielen ten opzichte van elkaar wringen wanneer men rijdt in gedraaide toestand.
Mijn "W" heeft dit een beetje maar dit is niet abnormaal.
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk was ????

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1084346468
Bijlagen
camber.jpg
camber.jpg (6.67 KiB) 2467 keer bekeken
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Muis
Berichten: 119
Lid geworden op: 11 mar 2004 15:39
Locatie: Oosten vh land
Contacteer:

Bericht door Muis »

Nu staat er in je tabel 0,125" bij toe-in. Maar hoe meet je dit?? En wat meet je precies? En vooral ook waarmee meet je dit? In ben dus een nitwit :joker:



Edited By Muis on 1084349141
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Ben net terug van de bandenboer.Of je het zelf thuis kunt uitmeten weet ik niet,maar bij hun ging het dooer middel van laser.op alle wielen werden reflectors gezet en door de aanwijzingen van de computer rolde er een uitslag uit.Hieruit bleek dat mijn toespoor veel teveel was.Het bijstellen dmv het draaien aan de spoorstang lukte niet.Deze had schijnbaar links en rechts dezelfde schroefdraad.hierdoor schoof die alleen naar rechts of links als je er aan draaide maar aan de maat van de toespoor veranderde er niks.Hierna aan een kant de kogel los gemaakt en deze naar buiten gedraaid en toen weer vast gemaakt.Alleen zo konden we de maat verstellen.

Gr John
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Aan Muis,

Het uitmeten van al die waarden moet inderdaad door een bandencentrale of bandenboer gebeuren.
Zelf kan je hier niet aan beginnen.
Het toespoor of toe-in wordt gemeten door eenvoudig voorgesteld een uitrekbare meetlat te plaatsen tussen de velgen van de voorwielen; 1x voor de as en 1x achter de as. Het verschil van deze twee waarden ("waarde achter de as" - waarde vòòr de as") geeft de toe-in waarde.
Wel is het handig om de tabelletje mee te nemen naar die gasten; dat bespaart hen een hoop gezoek en je ben zeker van de juistheid van de informatie.

Aan John,

Goed dat de stuurinrichting nu geregeld staat; dat zal je een hoop banden besparen in de toekomst. Heb je de banden laten verzetten ook ? Voorste achter en visa versa ?
Dit zou je schuingesleten banden ten goede komen; hierdoor kunnen ze achteraan nog een tijdje mee.

Groetjes en succes




Edited By motocari mukumbwa on 1084363031
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
106-1034008307

Bericht door 106-1034008307 »

Nee,de oude voorbanden zijn weggegooid.Ze waren te kaal om nog te gebruiken bovendien hadden ze veel droogte scheuren op de wang.Het grootste pluspunt tot nu toe met de nieuwe banden is dat de Dodge veel lichter stuurt.Kan zelfs al met een hand aan het stuur door de bocht,voorheen ondenkbaar.

Gr John
Plaats reactie