Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Cylinderheads - voor opvoeren

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
J. VORGERS
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jun 2002 21:47

Bericht door J. VORGERS »

Ik ga binnenkort bezig met het opfrissen van de cylinderkoppen. Alles komt er nieuw in.

vraag 1: Is er veel verschil tussen de W-2 Econo en de RPM koppen.

vraag 2: Als ik alles nieuw heb waar kan ik dat dan het beste inbouwen , dit is niet het standaard spul wat in een normaal 318 blok zit.

???
Velen hebben mond genoeg om andermans werk te kraken, zelden hand genoeg dat beter te maken.
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Voor vraag 1 zou je zelf ook 's wat in Google kunnen intikken, en kijken wat er in de USA allemaal al over gezegd is..
Wat ik over díe koppen weet heb ik ook maar ergens gelezen, ik ben dus geen ervaringsdeskundige.

Enige opm. die ik nu wil/kan maken is: Kijk of de kleppen niet zo groot zijn, dat je gassnelheden bij lage toerentallen te laag worden, en kijk of er niet teveel loze ruimte boven je zuiger ontstaat, m.a.w. dat je je compressieverhouding niet om zeep helpt.

Verder kan ik er weinig zinnigs op zeggen op dit moment, het "kan nog teveel kanten op" waarmee ik bedoel dat er nog zoveel mogelijkheden en open einden zijn dat ik me genoodzaakt zou kunnen gaan voelen hier een ellenlang verhaal neer te kloppen, met veel nuanceringen erin, wat dan weer tot gevolg kan hebben dat je gaat denken dat ik mezelf tegenspreek, en dat ik dat dan weer in een ander messageboard terug mag lezen (..hè, Sicky). Misschien begrijp je dat ik daar niet zoveel behoefte aan heb.

Vraag 2 is supercryptisch, of ik ben dom. Ik begrijp 'm in ieder geval niet.

Mvg,
Rienk
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Rienk schreef:Voor vraag 1 zou je zelf ook 's wat in Google kunnen intikken, en kijken wat er in de USA allemaal al over gezegd is..
Wat ik over díe koppen weet heb ik ook maar ergens gelezen, ik ben dus geen ervaringsdeskundige.

Enige opm. die ik nu wil/kan maken is: Kijk of de kleppen niet zo groot zijn, dat je gassnelheden bij lage toerentallen te laag worden, en kijk of er niet teveel loze ruimte boven je zuiger ontstaat, m.a.w. dat je je compressieverhouding niet om zeep helpt.

Verder kan ik er weinig zinnigs op zeggen op dit moment, het "kan nog teveel kanten op" waarmee ik bedoel dat er nog zoveel mogelijkheden en open einden zijn dat ik me genoodzaakt zou kunnen gaan voelen hier een ellenlang verhaal neer te kloppen, met veel nuanceringen erin, wat dan weer tot gevolg kan hebben dat je gaat denken dat ik mezelf tegenspreek, en dat ik dat dan weer in een ander messageboard terug mag lezen (..hè, Sicky).Misschien begrijp je dat ik daar niet zoveel behoefte aan heb.

Vraag 2 is supercryptisch, of ik ben dom. Ik begrijp 'm in ieder geval niet.

Mvg,
Rienk
Ik geloof dat ik weet waar je het over hebt.Als je er een probleem mee had dat ik een duidelijk antwoord zocht op een ander forum had je me ook een PM kunnen sturen.Deze actie vind ik een beetje achteraf gezeik.
GROETE' SICKY
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ok, ik denk dat ik je nu begrijp..

Wat je specifieke cilinderkop vragen betreft: Dat weet ik niet uit mijn hoofd, en zou ik ook moeten opzoeken.

Voor zwaardere klepveren maakt 't niet uit wat voor kop je hebt. Ik heb zelf destijds ook zwaardere veren in een standaard kop gezet. Ik denk dat voor de tuimelaars exact hetzelfde geldt. Wat ga je gebruiken, MoPar, Harland-Sharp of nog wat anders ? (uit pure nieuwsgierigheid... Ik bedoel verder niks met die vraag..)

Dan vroeg je nog naar zwaardere kleppen.. Bedoel je grotere klepdiameters (dan heb je dus ook grotere zittingen nodig), of bedoel je kleppen met overmaatse steeldiameters, om te compenseren voor de klepgeleiderslijtage (goed idee..) al raad ik je af te gaan doen wat ik heb gedaan, en da's het plaatsen van K-line bronzen klepgeleidervoerinkjes.. Volgens de tam-tam zijn die dingen bepaald niet geweldig slijtagebestendig, alhowel mijn motortje er voorlopig nog niet veel last van lijkt te hebben.

En ik heb geen ervaring met (hand?)gesmede zuigers. Het enige wat ik daarvan weet is dat je een wat ruimere zuiger-cilindervoering speling zou moeten aanhouden, omdat gesmede zuigers wat meer uitzetten en inkrimpen dan gegoten zuigers. Dat schijnt zelfs zo erg te zijn dat je bij een koude motor met gesmede zuigers de zuigers in de cilinders heen en weer kunt horen klapperen (zgn. "piston slap') en dat houdt natuurlijk vanzelf op als zo'n motor warm wordt.. Of dat waar is... kwait nait.. 'k heb dat ook maar van horen zeggen.

Mvg,
Rienk
Gesloten