Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Benzine rijden - hoe aanpakken?

87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

M'n Dodge rijdt al jarenlang alleen op LPG. De vorige eigenaar had er 7 jaar lang mee gereden op gas en de benzine die er in zat was er al uit verdampt.

Nu heb ik echter lekke vulleidingen en me onderbouw LPG-tanks moeten eerst verwijderd worden met onderbouw en al (snijbranden/cirkelzagen) omdat je niet bij de aansluitingen kan.

Daarom wil ik op benzine kunnen overschakelen omdat me tanks bijna leeg zijn. Hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb een IMPCO installatie.

Wat ik zelf denk te moeten doen:

-brandstoffilter verwisselen
-leidingen nalopen
-tanken lach014

Is dit voldoende of draai ik me carb kapot aangezien hij benzine niet gewend is? Verder zijn er nog wat hendeltjes en dingen die ik misschien om moet zetten. Er zit een hendel in de Dodge om iets in het luchtfilter open te trekken. Dit is denk ik voor lucht in de carb voor benzine..? Verder is er natuurlijk de B/G schakelaar. Kan ik die al gelijk op B zetten of moet ik eerst op G starten en dan met lopende motor mengen zodat hij eerst de lucht eruit zuigt en dan pas op B zetten?
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo Wilf,

Zelf rij ik nog niet zo lang met een W200 dus mijn ervaringen zijn beperkt maar dit is wat ik heb meegemaakt:
Mijn Dodge heeft ook lange tijd enkel op gas gereden vermoed ik. Toen ik eens moest overschakelen wegens zonder gas gevallen, werkte er niet veel meer. De benzinepomp op de motor is weggenomen en vervangen door een elektrische met drukregelaar, dus een eerste test was kijken of deze werkte wanneer de B/G-schakelaar wordt omgezet. De pomp draaide niet als gevolg van een relais dat stuk was. De gasinstallatie werkt via enkele relais; 1 die de gastoevoer aan de tank afsluit, 1 die de gasvoer aan de verdamper afsluit en 1 voor de benzinetoevoer. De relaiswerking kan je testen met het kontakt aan zonder dat de motor draait.
Toen de pomp weer draaide heb ik de bezinedruk nagekeken (moet volgens Haines tussen 0.17 en 0.5 bar liggen).
Nu kan ie wel op bezine rijden maar bij lang draaien op stationair toerental lijkt de motor te verzuipen.
Dit kan nog verschillende oorzaken hebben; een vlotter die lek is waardoor de vlotterkamer niet afsluit en dus overloopt of vuil tussen vlotternaald en naaldzitting met hetzelfde gevolg of slechte afstelling.
Dit moet ik nog nakijken maar ik heb een Edelbrock carbu en daar heb ik niet veel gegevens van.
In elk geval zijn er enkele probleempjes bij die je ook zou kunnen tegenkomen.
Ik hoop dat je wat aan hebt.
In elk geval succes en groeten
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Wennen aan benzine doet een carb niet hoor,het is mogelijk dat door lang rijden op gas de naalden in je carb versleten zijn.
Benzine heeft nl een smerende werking en gas totaal niet.
Verder kan door het lang niet gebruiken het zgn idle-circuit in de carb volzitten met gum,daardoor loopt-ie niet meer stationair op benzine,wel als je een beetje meer toeren maakt.Daarvoor is een schoonmaakspul in de handel.
En de brandstofpomp moet je carb volpompen met benzine,dus starten op gas is geen goed idee,dan slaat-ie alleen maar af.Gewoon contact maken op benzine,dan gaat de brandstofpomp draaien,een paar tellen wachten tot de vlotterkamer gevuld is en starten.
Veel plezier.
Oja,als je terugomschakelt van benzine naar gas moet eerst de vlotterkamer leeggereden worden,anders verzuipt-ie,want dan krijgt-ie benzine(want dat zat er nog in)en gas(want dat had je net bijgezet).Eerst effe doorrijden op de tussenstand op de schakelaar als je die hebt en als de motor gaat stotteren doorklikken naar gas.




Edited By Rob Kramer on 1080313336
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt voor de adviezen! :)

Zal wel erg stom lijken, deze vragen, aangezien de meeste mensen wel eens overschakelen :)

I am a switcher!
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Er bestaan geen stomme vragen,alleen stomme antwoorden.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Om hier maar over door te gaan hetvolgende..
Als wij overschakelen van gas naar benzine als we rijden dan gaat het goed, maar zodra de motor stationair moet draaien dan slaat hij af..
De choke klep is eruit gehaald met de instalatie van het gas..
Nou kan het zijn dat het stationair op benzine niet goed staat afgesteld of er is iets anders aan de hand wat ik over het hoofd zie..
Ik ben benieuwd..
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

En de brandstofpomp moet je carb volpompen met benzine,dus starten op gas is geen goed idee,dan slaat-ie alleen maar af.Gewoon contact maken op benzine,dan gaat de brandstofpomp draaien,een paar tellen wachten tot de vlotterkamer gevuld is en starten.
Veel plezier.


Ummm.... de meesten van ons hebben nog een mechanische brandstofpomp. Deze werkt alleen als de krukas draait.

Als je direct op benzine gaat starten, kan het wel lang duren voordat de motor aanslaat (ongeveer een acculading lang).
Snelere methode is: luchtfilter eraf halen, bekertje (schone!!!!) benzine in het gat gooien en starten.
Hij slaat dan gelijk aan, maar loopt meestal maar heel even. Dit herhalen totdat hij zelfstandig loopt.
Andere methode: tijdens constant rijden (op gas) de schakelaar omzetten naar benzine. Door de snelheid zal hij goed de benzine aanzuigen (krukas draait nog) en zal hij na een paar seconden aanslaan op benzine.
Gerhart
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Oeps,ehhh,wat went dat snel,he,zo'n luxe Dodge met allemaal elektrische gadgets.
Ja als je een mechanische pomp hebt wordt het verhaal effe anders.Die schijnt overigens ook door lang droog pompen kapot te kunnen gaan...
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Die van mij start goed op beide brandstoffen, en loopt ook goed stationair op beide brandstoffen, maar zo gauw ik bij benzine aan het gas kom (als de motor niet in N of P staat), dan slaat hij meteen af. Lijkt me het tegenovergestelde van de problemen wat de rest hier heeft :(
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Haai,
het is en blijft een auto die gemaakt is om op benzine te rijden.. En als je dan gas inbouwd dan moet je kiezen op welke brandstof de motor goed loopt denk ik..
Bij de W-200 die ik had was dat ook al zo..en als ik zo lees dan hebben er meer last van.. maar iedere auto en type gasinstalatie is weer anders dus een passende oplossing zal er niet zijn voor iedereen.. proberen en testen dat lijkt het enige wat helpt..

gr, Henton
116-1014148151

Bericht door 116-1014148151 »

Haai Ik heb ook de gasinstallatie eruit laten slopen.(gas staat niet op kenteken) en dus over gegaan op benzine en heb er weinig problemen mee gehad.heb er wel een elektrische pomp in geplaatst.
Enige kanttekening die ik er bij wil plaatsen is dat bij een koude start de choke nogal nauw mikt (pakt maar op 1 welgemikt punt)en die f@#$% choke-kabel is laatst gebroken,dus start ie nu erg beroerd en klinkt als een gorgelende gootsteen.
Plaats reactie