Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Kruiskoppeling vooras - Waar hoort de smeernippel?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi iedereen,

Omdat er wat speling zit op de kruiskoppeling direct aan het differentieel van de vooras heb ik een nieuwe besteld bij ORC Utrecht.

Nu kreeg ik er eentje waarbij de smeernippel op het kruisje zelf zit. Bij de oude kruiskoppeling zit de smeernippel op een van de lagerkapjes. Ik vraag me af of ik de goede kruiskoppeling heb gekregen? Hoort dit zo? Ik vraag me namelijk af of ik ooit nog bij die smeernippel kan komen als de boel in elkaar gezet is!

O ja, ik heb ook nog wat speling op die spiebanen zitten. Betekent dit dat ik de aandrijfas moet vervangen of is enige speling normaal?

Alvast bedankt voor antwoord,
Frans Veldman
robbert peter
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Bericht door robbert peter »

ik heb hetzelfde probleem met die kruiskoppeling, je kunt niet smeren met de as er aan vast, en zal het asje los moeten maken bij het smeren. omdat dit tijd kost heb ik dit een paar keer verzuimd en was de kruikoppeling na een paar keer in het terrein geweest te zijn kapot. ik heb een nieuwe besteld en in 1 van de tonnetjes een gat geboord, draad in getapt en de smeernippel op de oude manier gemonteerd. let er wel op deat je met een speciale boor boort omdat dit gehard metaal is. alle koppelingen die ik tot nu toe heb gekocht hadden de nippel op de 'verkeerd plaats zitten.
En ja ik heb 2asjes met beide een beetje speling, ik denk dat dit slijtage is, maar heb er geen last van omdat er bijna altijd spanning op staat.

groeten robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Nee he, dat wordt dus helemaal niets als ik die as iedere keer los moet nemen alleen maar om effe door te smeren.

Ik ga eerst maar even zoeken of er nog een leverancier is die kruisjes heeft met de vetnippel op de goede plaats.
Als dat niet lukt moet ik ook maar even gaan prutsen. Met een beetje geluk is misschien het lager van het oude kapje met nippel nog goed. (Er is maar EEN van die kapjes stuk).

Kan iemand mij trouwens vertellen wat de filosofie is van het al dan niet smeerbaar zijn van de kruiskoppelingen? De kruiskoppelingen direct aan de voorwielen hebben helemaal geen nippels (en zijn juist het moeilijkst te vervangen). De dubbele kruiskoppeling (CV-joint) van de aandrijfas heeft volgens mij ook geen smeernippels. En dan ineens dat voorste kruisje weer wel?

Eigenlijk hoopte ik te horen dat doorsmeren toch onzin is, want dat doe je bij de voorwielkruisjes ook niet. Maar blijkbaar gaan ze dan toch snel kapot...

Bedankt voor je antwoord,
Groeten,
Frans Veldman
robbert peter
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Bericht door robbert peter »

ik hoor het graag als je aan kruisje kan komen met de nippel op de goede plaats, ik bestel mijn onderdelen altijd bij c&p in belfeld en daar hebben ze ook de goede niet. Ik denk dat smeren belangrijker wordt, als de hoek groter wordt, maar kan de logika ook niet helemaal vatten.

groeten robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Even over het wel of niet smeren van de kruisjes. Alle lagers hebben (uiteraard) een smeermiddel nodig om niet binnen 'n half uur vast te lopen. Is een smeernippel noodzakelijk? Dit is allereerst afhankelijk van de afdichting van het lager; als dit volledig afgesloten is (zoals bij de kruisjes van de voor-steekassen), dan wordt van de fabriek uit een hoeveelheid vet in het lager gedaan, afgedicht en dit zal dan de rest van het lager-leven zo blijven zitten. Hier zit dus geen smeernippel op. Voordeel van dit systeem: door de zeer goede afdichting heeft water en vuil geen kans om in het lager te komen. Nadeel: als de afdichting om één of andere reden niet goed meer afdicht, is het lager in een mum van tijd aan gort.
Het lager in de aandrijfassen (cardans) zijn heel simpel afgedicht en moeten regelmatig doorgesmeerd worden om het verloren vet aan te vullen en om eventueel vuil naar buiten te drukken. om dit mogelijk te maken, heb je een afdichting nodig welke niet volledig afsluit (om het vet naar buiten te kunnen drukken). Voordeel van dit systeem is dat je een tekort aan vet eenvoudig kan oplosssen (en evt. vuil in het lager ook). Nadeel van de simpele afdichting is dat vuil en water heel gemakkelijk kan binnendringen.
Voor beide systemen valt wat te zeggen en welke het beste is valt niet te zeggen. Als je na iedere terreinrit de lagers van de cardans doorsmeert, kun je ze heel lang behouden.

Gerhart
Gerhart
119-1005169132

Bericht door 119-1005169132 »

Tip voor degene die wil boren in de lagerschalen!:
Met een gewone boor lukt het NOOIT !
Tip: pak een betonboor (deze heeft een (ultra)harde
punt en slijp hem als een metaal boor.
Wedden dat ie er doorheen komt??
Plaats reactie