Benzine en gas meter. - Wie heeft er wat tips?
Wie heeft er voor mij wat tips voor het volgende:
Mijn benzine meter doet het volgens mij niet meer. Ik kan het natuurlijk testen door benzine in de tank te gooien (wat kan je er eigenlijk het beste ingooien?). Maar ik heb het vage vermoeden dat of de meter of de “sending unit” in de tank het niet meer doet. Hoe kan ik dat het beste testen?
Ik heb in de schema’s in Haynes boek gekeken. Ik heb volgens mij de juiste draden gevonden. Het probleem is dat je niet makkelijk bij de sending unit kan komen zonder de tank te demonteren. Wie heeft er tips ????
Mocht ik het weer aan de praat kunnen krijgen dan heb ik een volgende wens. In mijn Mazda-tje heb ik ook gas zitten en als ik daar overschakel van benzine naar gas dan geeft mijn benzine meter netjes de stand van de gastank aan. Weet iemand of dit ook mogelijk is in de Dodge? Is het zo wie zo “eenvoudig” om een gastank meter te installeren? Op dit moment rij ik dus zonder benzine en gas meter en is het dus iedere keer gokken wanneer ik weer eens naar de Shell zal gaan…….
Alvast bedankt!
Mijn benzine meter doet het volgens mij niet meer. Ik kan het natuurlijk testen door benzine in de tank te gooien (wat kan je er eigenlijk het beste ingooien?). Maar ik heb het vage vermoeden dat of de meter of de “sending unit” in de tank het niet meer doet. Hoe kan ik dat het beste testen?
Ik heb in de schema’s in Haynes boek gekeken. Ik heb volgens mij de juiste draden gevonden. Het probleem is dat je niet makkelijk bij de sending unit kan komen zonder de tank te demonteren. Wie heeft er tips ????
Mocht ik het weer aan de praat kunnen krijgen dan heb ik een volgende wens. In mijn Mazda-tje heb ik ook gas zitten en als ik daar overschakel van benzine naar gas dan geeft mijn benzine meter netjes de stand van de gastank aan. Weet iemand of dit ook mogelijk is in de Dodge? Is het zo wie zo “eenvoudig” om een gastank meter te installeren? Op dit moment rij ik dus zonder benzine en gas meter en is het dus iedere keer gokken wanneer ik weer eens naar de Shell zal gaan…….
Alvast bedankt!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
De benzinemeter (en alle kabeltjes ertussen) testen is vrij simpel: op de sending unit van de tank zitten twee kabeltjes; plus en min. Als je deze lostrekt van de unit en met elkaar doorverbindt, moet de meter naar "vol" gaan.
Zo niet: kabelbreuk of defecte meter.
Je kan er redelijk bij (stekkertjes lostrekken); om de sending unit te demonteren moet de tank er onderuit.
De sending unit kun je alsvolgt testen: stekkertjes weer los en een ohm-meter (multimeter in weerstand-stand) op de twee contacten van de unit.
Als hij op "leeg" staat, geeft 'ie rond de 70 ohm aan.
Geeft 'ie meer dan 70 ohm aan; sending unit kapot.
Als de eerste twee mogelijkheden niet van toepassing zijn en hij doet 't nog steeds niet; derde mogelijkheid: vlotter lek en gezonken (had ik dus).
Voor de gastank: ik heb nog een gastankvlotter liggen. Je moet echter wel een gat over hebben in de tank om 'm te kunnen monteren, natuurlijk.
Als dat kan; metertje erbij en klaar is Kees (Ruud).
Je kan ook de originele meter gebruiken met een keuzeschakeling.
Zo niet: kabelbreuk of defecte meter.
Je kan er redelijk bij (stekkertjes lostrekken); om de sending unit te demonteren moet de tank er onderuit.
De sending unit kun je alsvolgt testen: stekkertjes weer los en een ohm-meter (multimeter in weerstand-stand) op de twee contacten van de unit.
Als hij op "leeg" staat, geeft 'ie rond de 70 ohm aan.
Geeft 'ie meer dan 70 ohm aan; sending unit kapot.
Als de eerste twee mogelijkheden niet van toepassing zijn en hij doet 't nog steeds niet; derde mogelijkheid: vlotter lek en gezonken (had ik dus).
Voor de gastank: ik heb nog een gastankvlotter liggen. Je moet echter wel een gat over hebben in de tank om 'm te kunnen monteren, natuurlijk.
Als dat kan; metertje erbij en klaar is Kees (Ruud).
Je kan ook de originele meter gebruiken met een keuzeschakeling.
Gerhart
Gerhart,
Bedankt maar weer !!
Ik heb al eens onder de auto naar de sending unit gezocht. Volgens mij kon ik er niet echt makkelijk bijkomen. Maar ik ga het nog eens proberen. Dat idee van die wisselschakelaar had ik ook aan zitten denken want de benzine/gas schakelaar heeft nog een drietal losse contacten.
Ik hoop binnenkort de kap van traanplaat die om mijn gastank zit te verwijderen en op die mannier eens te kunnen kijken wat voor tank het is...........
Ruud
Bedankt maar weer !!
Ik heb al eens onder de auto naar de sending unit gezocht. Volgens mij kon ik er niet echt makkelijk bijkomen. Maar ik ga het nog eens proberen. Dat idee van die wisselschakelaar had ik ook aan zitten denken want de benzine/gas schakelaar heeft nog een drietal losse contacten.
Ik hoop binnenkort de kap van traanplaat die om mijn gastank zit te verwijderen en op die mannier eens te kunnen kijken wat voor tank het is...........
Ruud
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Kleine tip;
Om dit soort 'moeilijkheden' in de toekomst te voorkomen kan je een stukje uit de bodem van je laadbak zagen ter hoogte van je sender-unit.
Dit stukje kan je dan als luikje weer terug zetten.
Bij mij zit er ook een luikje en dit heeft me al 2x de tank verwijderen bespaard.
Om dit soort 'moeilijkheden' in de toekomst te voorkomen kan je een stukje uit de bodem van je laadbak zagen ter hoogte van je sender-unit.
Dit stukje kan je dan als luikje weer terug zetten.
Bij mij zit er ook een luikje en dit heeft me al 2x de tank verwijderen bespaard.
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ik heb de laatste tijd nog niet echt veel tijd gehad om aan de Dodge te sleutelen maar nu moet het er toch van komen ivm de APK.
De gastank ligt achter in de bak. Er zit een traanplaten kap overheen. Deze moet ik voor de herkeuring verwijderen want ze moeten de gastank kunnen zien. Die klus is gisteren avond gedaan.
Ik kan nu voor het eerst de gastank dus zien. Ik heb zoals eerder in dit onderwerp staat geen meter om te zien of de tank nog vol is. Ik wil die wel graag hebben. Ik heb nu een foto gemaakt van de gastank van de Dodge en mijn mazda. Heb ik het juist dat het vierkante koperkleurige plaatje de meter is??? Is het dus een kwestie van een metertje op de tank van de Dodge monteren of denk ik te simpel?
Gerhart, dat ding wat jij hebt liggen past die hierop?
Ruud
De gastank ligt achter in de bak. Er zit een traanplaten kap overheen. Deze moet ik voor de herkeuring verwijderen want ze moeten de gastank kunnen zien. Die klus is gisteren avond gedaan.
Ik kan nu voor het eerst de gastank dus zien. Ik heb zoals eerder in dit onderwerp staat geen meter om te zien of de tank nog vol is. Ik wil die wel graag hebben. Ik heb nu een foto gemaakt van de gastank van de Dodge en mijn mazda. Heb ik het juist dat het vierkante koperkleurige plaatje de meter is??? Is het dus een kwestie van een metertje op de tank van de Dodge monteren of denk ik te simpel?
Gerhart, dat ding wat jij hebt liggen past die hierop?
Ruud
- Bijlagen
-
- Gastank.JPG
- (0 Bytes) 1384 keer gedownload
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Dat ding dat ik had liggen paste inderdaad hierop.
Ik schrijf "had" want ze liggen nu bij een vriend.
Ik wil wel vragen of hij er één kan missen...
Ik weet niet zeker of de Dodge meter de juiste weerstand hiervoor heeft, maar een standaard (VDO ofzo) werkt volgens mij zeker.
Laat me maar even weten of ik het moet vragen aan m'n maat.
Ik schrijf "had" want ze liggen nu bij een vriend.
Ik wil wel vragen of hij er één kan missen...
Ik weet niet zeker of de Dodge meter de juiste weerstand hiervoor heeft, maar een standaard (VDO ofzo) werkt volgens mij zeker.
Laat me maar even weten of ik het moet vragen aan m'n maat.
Gerhart
Ik heb ook zo'n soort setje gemonteerd als Tonnie heeft.
(alleen niet het analoge deel).
Wat je moet doen is je gastank helemaal leeg rijden (of leeg laten lopen) en dan dat vierkante plaatje verwijderen.
Owjah, er komt altijd nog wat gas uit als je hem verwijderd dus denk daar even aan.
Zo te zien is dat 4-kante ding bij jou namelijk slechts een afdekplaatje en zit er geen vlotter onder.
Dat vlotter plaats je dan in plaats van het huidige afdekplaatje en op het 4-kante plaatje van je vlotter monteer je dan middels 2 schroefjes de sending unit voor je LPG.
Dan nog ff een draadje naar voren trekken en aansluiten op je meter/schakelaar.
(alleen niet het analoge deel).
Wat je moet doen is je gastank helemaal leeg rijden (of leeg laten lopen) en dan dat vierkante plaatje verwijderen.
Owjah, er komt altijd nog wat gas uit als je hem verwijderd dus denk daar even aan.
Zo te zien is dat 4-kante ding bij jou namelijk slechts een afdekplaatje en zit er geen vlotter onder.
Dat vlotter plaats je dan in plaats van het huidige afdekplaatje en op het 4-kante plaatje van je vlotter monteer je dan middels 2 schroefjes de sending unit voor je LPG.
Dan nog ff een draadje naar voren trekken en aansluiten op je meter/schakelaar.
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
hoi volgens mij moet de ohmse weerstand van de gas en benzine vlotter ongeveer gelijk zijn anders is volle tank bv halfvol op de meter . enne de tank meter kun als de tank horizontaal "gewoon" losdraaien door het drukverlies zal het gas bevriezen (ik heb het zelf nog nooit gedaan maar wel eens gezien maar leeg rijden en niet roken en buiten met een brandblusser lijkt mij beter) veel succes.
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Zelf heb ik 2 gastanks en bovendien heb ik een benzinemeter van een oude jaren 70 auto liggen die ik wel als gasindicator zou willen hebben. Zou ik dan 2 vlotters moeten installeren en de 2 signalen delen door 2 en aansluiten op de teller?
Pfff dat wordt me ff te ingewikkeld denk ik ;)
Ik weet ook niet of mijn gastanks om en om of gelijktijdig leegrijden.
Pfff dat wordt me ff te ingewikkeld denk ik ;)
Ik weet ook niet of mijn gastanks om en om of gelijktijdig leegrijden.